Citat:
Ursprungligen postat av
Jasminexx
Nu behver jag bara hjlp med en sista frga som jag verkligen behver hjlp med!
Vilka problem kan en idealistisk vrldsbild medfra? Kan man vara naturvetenskaplig forskare idag, t.ex. i kvantfysik, och ha en idealistisk vrldsbild nd? Varfr? Varfr inte?
Jag frutstter att idealism ifrga r i enlighet med Platons idvrld..
Problem nr1: Man kan aldrig underska/knna till "den objektiva vrlden"/"idvrlden"/Metafysiken. Allt man knner till r 'den fysiska/upplevda vrlden'. S vrldens
essentiella natur (metafysiken) r evigt oknd.
Ovanstende innebr fljande fr forskare: De studerar "Vr
upplevelse av
<vrlden i sig sjlvt(metafysiken)>, och inte
<vrlden i sig sjlvt(metafysiken)>.
Ovanstende innebr, bland annat, med andra ord: Mnniskan kan inte knna till
<Mnniskan i sig sjlvt>, utan endast '
Upplevelser av
<Mnniskan i sig sjlvt>'. Med andra ord: Man kan inte knna till vad man essentiellt r.
Problem nr2: Eftersom vi lever i en tidslder i vilken materialism r s pass framtrdande, d.v.s. en vrld i vilken de flesta mnniskor inte ens frsttt att en metafysisk verklighet existerar, s kan det bli problematiskt att sjlv vara medveten om att en metafysisk verklighet existerar. Det skr sig. Det kan bli vldigt knepigt att frklara fr materialister vad de inte inser,,, ibland kan de t.o.m. bli frbannade nr de inte frstr vad man frsker frklara.
Det kan bli frustrerande, bland annat, att engagera sig inom studier, bland annat, som grundar sig p materialism, eftersom man frstr att materialism r en felaktig uppfattning.