Citat:
Ursprungligen postat av
Jasminexx
Nu behöver jag bara hjälp med en sista fråga som jag verkligen behöver hjälp med!
Vilka problem kan en idealistisk världsbild medföra? Kan man vara naturvetenskaplig forskare idag, t.ex. i kvantfysik, och ha en idealistisk världsbild ändå? Varför? Varför inte?
Jag förutsätter att idealism ifråga är i enlighet med Platons idévärld..
Problem nr1: Man kan aldrig undersöka/känna till "den objektiva världen"/"idévärlden"/Metafysiken. Allt man känner till är 'den fysiska/upplevda världen'. Så världens
essentiella natur (metafysiken) är evigt okänd.
Ovanstående innebär följande för forskare: De studerar "Vår
upplevelse av
<världen i sig självt(metafysiken)>, och inte
<världen i sig självt(metafysiken)>.
Ovanstående innebär, bland annat, med andra ord: Människan kan inte känna till
<Människan i sig självt>, utan endast '
Upplevelser av
<Människan i sig självt>'. Med andra ord: Man kan inte känna till vad man essentiellt är.
Problem nr2: Eftersom vi lever i en tidsålder i vilken materialism är så pass framträdande, d.v.s. en värld i vilken de flesta människor inte ens förstått att en metafysisk verklighet existerar, så kan det bli problematiskt att själv vara medveten om att en metafysisk verklighet existerar. Det skär sig. Det kan bli väldigt knepigt att förklara för materialister vad de inte inser,,, ibland kan de t.o.m. bli förbannade när de inte förstår vad man försöker förklara.
Det kan bli frustrerande, bland annat, att engagera sig inom studier, bland annat, som grundar sig på materialism, eftersom man förstår att materialism är en felaktig uppfattning.