2014-04-01, 04:20
Medlem
Nu behver jag bara hjlp med en sista frga som jag verkligen behver hjlp med!

Vilka problem kan en idealistisk vrldsbild medfra? Kan man vara naturvetenskaplig forskare idag, t.ex. i kvantfysik, och ha en idealistisk vrldsbild nd? Varfr? Varfr inte?
Citera
2014-04-01, 22:30
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasminexx

Vilka problem kan en idealistisk vrldsbild medfra? Kan man vara naturvetenskaplig forskare idag, t.ex. i kvantfysik, och ha en idealistisk vrldsbild nd? Varfr? Varfr inte?
Intressant frga som man kan spekulera mycket kring.

Men jag kommer inte att hjlpa dig, det r ju uppenbarligen en skoluppgift du hller p med eller hur? Anvnd frnuftet, om du inte har det s lt dig misslyckas p provet (?) s att du fr ett vlfrtjnt betyg (F d.v.s.)
Citera
2014-04-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasminexx

Jag frutstter att idealism ifrga r i enlighet med Platons idvrld..

Problem nr1: Man kan aldrig underska/knna till "den objektiva vrlden"/"idvrlden"/Metafysiken. Allt man knner till r 'den fysiska/upplevda vrlden'. S vrldens essentiella natur (metafysiken) r evigt oknd.

Ovanstende innebr fljande fr forskare: De studerar "Vr upplevelse av <vrlden i sig sjlvt(metafysiken)>, och inte <vrlden i sig sjlvt(metafysiken)>.

Ovanstende innebr, bland annat, med andra ord: Mnniskan kan inte knna till <Mnniskan i sig sjlvt>, utan endast 'Upplevelser av <Mnniskan i sig sjlvt>'. Med andra ord: Man kan inte knna till vad man essentiellt r.

Problem nr2: Eftersom vi lever i en tidslder i vilken materialism r s pass framtrdande, d.v.s. en vrld i vilken de flesta mnniskor inte ens frsttt att en metafysisk verklighet existerar, s kan det bli problematiskt att sjlv vara medveten om att en metafysisk verklighet existerar. Det skr sig. Det kan bli vldigt knepigt att frklara fr materialister vad de inte inser,,, ibland kan de t.o.m. bli frbannade nr de inte frstr vad man frsker frklara.
Det kan bli frustrerande, bland annat, att engagera sig inom studier, bland annat, som grundar sig p materialism, eftersom man frstr att materialism r en felaktig uppfattning.
Senast redigerad av Charlie-X 2014-04-02 kl. 19:42.
Citera
2017-10-04, 09:55
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Inom ontologi gr det att fretrda tre olika stndpunkter. Materialism; vilket innebr att allting som existerar bestr av materia. Dualism, vilket innebr att materia och icke-materiella entiteter existerar; och slutligen idealism; vilket innebr att allting som existerar r icke-materiellt. Vad detta icke-materiella bestr av finns det vldigt mnga olika uppfattningar om. Vad alla idealister dremot har gemensamt r att de frnekar materians existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in