2014-03-31, 20:31
Medlem
Har mer eller mindre näsblod flera gånger om dagen, detta är (vad jag tror) pga mitt bruk av nässpray och snytningar.

Ligger jag ner eller om jag håller huvudet bakåt så kan jag känna hur blodet droppar ner i gommen, känns obehagligt och såvitt jag vet så är det inte hälsosamt.

Något som bör göras åt? Standardrutiner på sjukhusen?

För att bli frisk dricker jag många glas med varmt vatten och citron i (ibland honung). Röker någon gås då och då för att bara koppla av.

Tack för snabba svar!

/en sjuk kille
Citera
2014-03-31, 20:46
Medlem
kekomis avatar
Är det alltså bara när du är förkyld som du har detta problem? Eller är ditt användande av nässpray, samt näsblödandet, konstant även annars?
Citera
2014-03-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekomi
Är det alltså bara när du är förkyld som du har detta problem? Eller är ditt användande av nässpray, samt näsblödandet, konstant även annars?

Det är bara när jag är förkyld, använder inte nässpray annars.
(Och detta förekommer varje gång jag är förkyld)
Citera
2014-03-31, 21:11
Medlem
kekomis avatar
Antagligen handlar det bara om irriterade slemhinnor då, men jag tycker du ska ringa sjukvårdsrådgivningen och höra med dem om det finns något du kan göra. Brukar själv blöda näsblod i slutet av en förkylning, dock inte flera gånger om dagen.
Citera
2014-03-31, 21:34
Medlem
Sug på en isbit när du blöder. Använd inte nässprej utan köp en spruta på Apoteket för koksaltsköljning. Rutiner på sjukhus behöver du inte fundera på, man ska blöda massor för att bli inlagd. Dessutom bör man som regel sökt VC först.
Citera
2014-04-01, 14:07
Medlem
isthisinsanitys avatar
Att blöda näsblod är inget konstigt när du är förkyld. När slemhinnorna i näsan är svullna och torra är det väldigt lätt att börja blöda näsblod, vilket således är naturligt om du är förkyld och snyter dig stup i kvarten. Försök snyta dig lite lindrigare; ta inte i så himla mycket, då ökar risken att ett blodkärl går sönder. Lägg dig heller inte ned när du blöder näsblod, eftersom blodtrycket i huvudet ökar. Som konsekvens blöder du mer. Stå istället upp (eller sitt med rak rygg), luta huvudet lite bakåt och kläm på ovansidan av näsan, så ska du se att näsblodet snart upphör.
Om du svalt blod är det bara att dricka något glas vatten, så försvinner snart blodsmaken.
Vila och krya på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in