2014-03-31, 18:39
Medlem
Epiglottiss avatar
Hej,

Min flickvän kommer flytta in hos mig.
Jag äger en bostadsrätt och står som enda ägare på den, köptes för 2.1mkr.

Drömscenariot här hade varit ifall hon kunde köpa loss halva lägenheten. Pratade nyss med SBAB där jag har lån, det går inte för henne att låna pengar utan att ha en säkerhet - då hon inte köper en egen lägenhet godtas inte att hon "köper in sig" i min.

Vad finns det för alternativ här? Som jag ser det, utan att kunna något alls om detta:
1. Hon tar ett 'privatlån' på hela beloppet. Detta känns inte optimalt då det är hög ränta och hon behöver 1050000:-
2. Jag säljer halva lägenheten till henne - då kanske hon kan få ett bostadslån - går det ens att göra?
3. ???

Kom gärna med förslag, lite förvånad att SBAB inte hade något förslag alls annat än att prata med en jurist. Det kan väl inte vara första gången detta händer?

Tack för er hjälp!
Citera
2014-03-31, 19:06
Medlem
Du kan också skriva ett samboavtal så lägenheten är din om det skulle bli snack om en bodelning och hon kan göra anspråk på fastighetens värde minus skulder om inte annat är överenskommet. Under tiden kanske du kan uppmuntra henne att tillsammans med dig börja spara ihop till en gemensam kontantinsats till nästa ställe ni flyttar och lägger in lika stora belopp. Vinsten/pengarna som blir över från din lägenhet kan du lägga in där som enskild egendom också alternativt ett nytt samboavtal.
Citera
2014-03-31, 20:39
Medlem
Privatlån avråder jag till starkt det är riktigt korkat.

Måste hon stå på halva lånet då? Kan hon inte betala halva hyran bara? Det är ju ekonomiskt fördelaktigt för dig i och med att bostadsrätter ökar i värde.
Citera
2014-04-01, 00:21
Medlem
sinistrals avatar
Att bostadsrätter ökar i värde är ingen naturlag. Självklart är det troligt att värdet på bostadsrätten kommer att öka framför allt på något längre sikt men det är inget du bör ta för givet.Jag håller dock med om att låta henne betala halva hyran plus eventuellt halva räntekostnaden vore en bra lösning.
Citera
2014-04-01, 03:17
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Hänger inte riktigt med på vad du menar i punkt 2 TS. Säljer du halva lägenheten till henne behöver hon fortfarande kunna betala för den. Om hon då står i skuld till dig på den summan du nämner så lär ingen bank vilja låna ut pengar till henne. Menar du att hon skulle ta privatlån, köpa in sig och sen ta bostadslån istället? Det är att kasta pengar i sjön.

Då instämmer jag med muppetmupp lösning - det låter smidigast för er gemensamma framtid. Ta ut ränta från sin partner är en möjlighet men kanske lite magstarkt.
Citera
2014-04-01, 08:41
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Se det så här: Om hon flyttar in hos dig (och förhållandet spricker) är lägenheten INTE bodelningsgods enligt sambolagen utan den förblir din egendom. Däremot bör hon väl bidra till halva månadsavgiften (om hon även ska bidra till amortering/ränta på lånen är väl kanske att ta i).
Citera
2014-04-01, 22:56
Medlem
Brutes avatar
Det borde väl kunna lösas genom att TS säljer lägenheten och TS+sambo står som köpare, där de tar gemensamt lån, när TS löser sitt eget lån?

Det kan väl inte vara första gången ett par vill äga sitt boende jämlikt, även om en av de tidigare ägt det?

//Brute
Citera
2014-04-02, 07:59
Medlem
Epiglottiss avatar
Tack för alla snabba svar. Då jag vill att tjejen ska äga 50% (på gott och ont) så funkar det inte med att hon bara delar avgiften med mig.

Ringde en jurist och fick lite mer info.
Jag kan skänka 50% av lgh till henne, be brf godkänna henne i föreningen och sedan kontakta SBAB och skriva henne som medlånare.
Pratade med SBAB igen och nu var det annan info.. Inga problem att ha en till på lånet förutsatt vanliga regler som anställning osv.

Sen hur man gör med gåvor osv får man ju kolla upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in