2014-03-31, 18:37
Medlem
Hej, min hund älskar alla hundarna och människorna.
Människorna avleder jag med sitt och det funkar när någon går förbi.

Hur gör man när man ser en hund och den drar ditåt? Brukar bara dra hunden förbi och ta en extra sväng utåt så hunden kommer en bit ifrån.

Har gått valpkurs men det var så himla stökigt valpen var på gränsen till för liten. Så missade en del av informationen och 2 gånger av kursen, skulle gått nu när den blivigt lugnare (den är 5 månader idag).

Men vad gör man? vad gör ni när ni ser en anan hund?
Citera
2014-03-31, 18:46
Medlem
provocative77s avatar
Gå en valpkurs till.
Du har rätt. Den var för ung om den är fem månader o redan avslutat kursen. Min är tio månader o ska börja nästa vecka.
Just det du beskriver är precis det den ska kunna hantera efter en valpkurs.
Självklart gör du redan rätt i möten med andra hundar. Jag har kommit lika långt med min. Hon söker inte andra hundar utan problemet är just vid möten.
Det tränas på valpkursen vilket gör att andra hundar avdramatiseras. Det du o jag gör är rätt men blir fel då våra hundar triggar sig själva när de är i kopplet. Är ett helvete att träna bort på vardagspromenader.

Så, lägg ut pengar o se till att du prioriterar en ny kurs.
Citera
2014-04-01, 13:00
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okers
Hej, min hund älskar alla hundarna och människorna.
Människorna avleder jag med sitt och det funkar när någon går förbi.

Hur gör man när man ser en hund och den drar ditåt? Brukar bara dra hunden förbi och ta en extra sväng utåt så hunden kommer en bit ifrån.

Har gått valpkurs men det var så himla stökigt valpen var på gränsen till för liten. Så missade en del av informationen och 2 gånger av kursen, skulle gått nu när den blivigt lugnare (den är 5 månader idag).

Men vad gör man? vad gör ni när ni ser en anan hund?

Tar in valpen intill mig och går ned på valpens nivå kelar med den och pratar lugnt tills att jag känner att ivern börjar att lägga sig och vi får kontakt, därpå så manar jag valpen framåt kom så går vi!
Och när valpen följer på så får den rikligt med beröm.
Citera
2014-04-01, 16:18
Medlem
Saolas avatar
Ta bara inte upp valpen i famnen eller trycker upp valpen mot mur/vägg eller dyligt , se till att få plats när ni får "möten" med andra hundar , tex i dag var det en matte som tryckte upp sin pittbull valp (tik) mot väggen i stället för att ändra riktning , en dag så är hon stor nog att bita matte med det handhavandet.

Jag hade en nödig hund så vi körde över henne helt enkelt , hon fick problem inte jag.
Citera
2014-04-01, 17:53
Medlem
provocative77s avatar
Mkt handlar om vilka signaler vi ger hunden.
Som jag skrev tidigare har jag samma problem. Men det är bara i koppel. Går hon lös funkar fot vilket innebär att hon är koncentrerad.
Detta gör jag bara i de få fall där jag ser att den mötande hunden kan trycka ner min hund om det går åt helvete. Sedan om det gick åt helvete får jag ta den skit som den mötande ger mig.

Men just de där signalerna vi ger blev jag påmind om i dag.
I dag var jag lat o sambon ska på sin första valpkurs om tio minuter. Så hon fick ta kopplet.
Vi mötte en hund som visade alla signaler den kunde att den ville hälsa på min hund.
Sambon sa, nej o de passerade utan att min hund brydde sig.

Kan bara konstatera att felet på min hund i dessa lägen inte beror på min hund utan på skiten i andra änden av kopplet.

Jag har en ny utmaning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in