2014-03-31, 16:07
Medlem
capsylos avatar
Hej kära flashbackare, har två problem som dök upp förra veckan!

Har haft problem med någon sorts malware/virus som heter snapdo (tvingar fram ändring av startsida osv.) Efter lite sökningar på nätet slutade det med att jag tog hem programmet "Malwarebytes Anti-Malware" och körde en sökning.
Under sökningen så identifierade programet ett stort antal hot bl.a snapdo som det sedan tog bort.
Fan va bra tänkte jag, och startade om datorn. När den startar upp igen får jag dock helt plötsligt felmeddelandet:

Winlogon.exe - Felaktig minnesavbildning
C:\Program files (x86)\Movies Toolbar\SafetyNut\x64\Safetycrt.dll är antigen inte utformat för att köras på Windows eller så innehåller det ett fel. Försök att installera om programmet igen med hjälp av det ursprungliga installationsmediet eller kontakta systemadministratören eller programvaruleverantören för support.

har inte en aning om vad detta betyder eller hur jag får bort det, om jag klickar "OKEJ" ett par gånger så försvinner det, men så fort jag t.ex. startar webbläsaren så dyker det upp igen!

Utöver detta så verkar kommandotolken ha skjutit ut sig, när jag startar upp den så får jag den vanliga svarta rutan med det vita blinkande understrecket. Men sen kommer den inte längre, ingen text ingenting, bara det vita understrecket, går inte skriva eller göra någonting! Om jag sen stänger ner kommandotolken så kan jag i en halv sekund efter att ha tryckt på krysset se text dyka fram innan programmet stängs ner.
Har provat att köra cmd som administratör men det gav samma resultat.

Så, några tankar eller idéer på lösningar till mina problem? Eller hänger dom kanske ihop?

Tacksam för svar!

(Är inte 100 på att jag placerade denna tråd rätt, om inte så ber jag om ursäkt och mod får gärna flytta den till sitt rätta hem!)
Citera
2014-03-31, 16:23
Medlem
Irrelevantnames avatar
Ta bort Movies Toolbar ifrån datorn, under Kontrollpanelen > Lägg till/ta bort-program.
Om det inte finns där, avaktivera det under Autostart under Start > msconfig. Även i din webbläsare (tillägg).

Ang CMD problemet, testa skriva cd C: och sen trycka enter. Se vad som händer då.
Citera
2014-03-31, 17:00
Medlem
Strychnos avatar
Som han ovan skrev.

Och efter det kan du rensa upp ytterligare med Ccleaner.
(https://www.piriform.com/ccleaner)

Det löser problem i registret och du kan rensa bort
en massa annat skräp i systemet.
Citera
2014-04-03, 13:36
Medlem
capsylos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelevantname
Ta bort Movies Toolbar ifrån datorn, under Kontrollpanelen > Lägg till/ta bort-program.
Om det inte finns där, avaktivera det under Autostart under Start > msconfig. Även i din webbläsare (tillägg).

Ang CMD problemet, testa skriva cd C: och sen trycka enter. Se vad som händer då.

Tack för svaret!

Hur menar du med CMD problemet? Jag kan inte skriva något alls, får bara det vita understrecket, spelar ingen roll vad jag trycker på. Det är som att programmet inte ens registrerar att jag trycker på knapparna, den står bara och blinkar i övre vänstra hörnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Som han ovan skrev.

Och efter det kan du rensa upp ytterligare med Ccleaner.
(https://www.piriform.com/ccleaner)

Det löser problem i registret och du kan rensa bort
en massa annat skräp i systemet.

Okej! Gör det en mer grundlig sökning eller vad är skillnaden mellan ccleaner och det jag använde först?

Har inte haft tillgång till datorn föräns idag så ska testa era tips så fort jag får chansen, tack för snabba svar!
Citera
2014-04-03, 14:09
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capsylo
Okej! Gör det en mer grundlig sökning eller vad är skillnaden mellan ccleaner och det jag använde först?

Har inte haft tillgång till datorn föräns idag så ska testa era tips så fort jag får chansen, tack för snabba svar!

Malwarebytes Anti-Malware tar bort malware/skadliga grejjer,
Ccleaner lagar/fixar problem i windows registret,
Program, virus, malware trasslar ofta till det i registret
Tex, program som använder samma drivrutiner och systemfiler
"krockar" och då blir det fel, och då krånglar windows.
Ccleaner rensar upp och fixar dessa problem, helt olika program alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in