Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-17, 15:09
  #5665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFisher
450 000kr, inte 40 000kr.

Jag läste 40 000 på svt text. Men 450 000 hoppas jag är rätt belopp.
Citera
2014-06-17, 15:11
  #5666
Medlem
Pinsam lagstiftning. Ge han livstid fängelse!
Citera
2014-06-17, 15:11
  #5667
Medlem
Sjukt patetiskt straff, man kan ju fan nästan göra vad man vill i detta landet nu för tiden och komma undan med det, förutom om det är något med knark eller så staten förlorar pengar då jävlar ska du dömas hårt.
Citera
2014-06-17, 15:44
  #5668
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfart
Skadeståndet beräknas väl på den avlidnes inkomst samt antal personer i familjen som ska ha del i skadeståndet.
S var ju egen företagare med god inkomst så det är troligen därför som skadeståndet känns högt.
Däremot så tror jag nog alla som inte accepterar straffet skulle se att han fick 5-6 år på kåken oavsett skadestånd.
Detta visar ju bara på att ett människoliv inte är så mycket värt, sen att det inte var meningen att han skulle dö fattar väl dom flesta, men nu hände det och då ska man få ta konsekvensen för det.

Praxis vid dråp/mord är 50.000:-sek per närstående person.
Citera
2014-06-17, 16:07
  #5669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Praxis vid dråp/mord är 50.000:-sek per närstående person.

Fast samtidigt så blev han inte dömd för mord/dråp så bör ju inte den praxis slå in eller ?

Sen angående att han kan jobba av det lite snabbt med fotboja tror jag inte så mycket på, killen kommer ju få skyddad identitet och kommer knappast att jobba kvar på samma ställe eftersom det finns nog en del människor som inte anser att han har i samhället att göra så han får nog flytta eventuellt utan den familj han har/hade eftersom det är svårt att skydda en hel familj om det nu kommer ligga en hotbild över honom som jag misstänker att det kommer göra.
Citera
2014-06-17, 16:11
  #5670
Medlem
MrFishers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Tror att du, med ditt tankesätt, lätt gått "fel väg" med svartjobb och alkoholsmuggling, men tror inte GM är sån, iaf inte från vad jag hört!
Det finns en chans/risk såklart, likadant som det finns en chans/risk att jag gör en Ted Bundy!

Hahaha, schysst jämförelse med Ted Bundy, men visst, jag hoppas verkligen att du har rätt!

Om GM verkligen är djupt ångerfull (och inte bara säger så inför rätten, för att få ner straffet) kanske han faktiskt försöker betala av skadeståndet. Det är ju liksom det enda han kan göra för gottgöra det här...

Det som talar emot att han verkligen tar ansvar för sina handlingar är väl att han överklagar domen, när han redan kommit väldigt billigt undan för att ha slagit ihjäl en människa.
Citera
2014-06-17, 16:14
  #5671
Medlem
Allting i den här rättegången känns löjligt.

Hur när stod alla dessa vittnen? kan dom måla upp en exakt bild utav vad som hände?, kan dom beskriva exakt vart den avlidnes händer befann sig, vilken position dom befann sig på, var dom öppna, knutna?, hur var ansiktetsuttrycken på den avlidne? hur var hans blick?, vad sa han?

Om rätten gav vittnena papper och penna?, kan dom måla upp en exakt gestaltning, och kommer allas vittsnesmålningar vara identiska?

8 månader och skadeståndet är ett rätt hårt straff för en enskild smäll även om utgången blev fatal; finns ju inget som helst uppsåt att beröva den andra människan livet, så allt snack om dråp och mord är ju bara helt patetiska.

Men om det nu kommer fram seriösa vittnesmål som i detalj beskriver vad som hänt, dvs folk som inte stod 20m bort och intalat sig ett händelseförlopp utan faktiskt varit där och så nära att man med rätt stor säkerhet sett att GM verkligen, helt oprovocerat och inte i nödvärn/putativ nödvärn, attackerat så känns 8 månader för lite.
__________________
Senast redigerad av coldon86 2014-06-17 kl. 17:14.
Citera
2014-06-17, 16:43
  #5672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Jag läste 40 000 på svt text. Men 450 000 hoppas jag är rätt belopp.

Det är tyvärr så att skadeståndet endast är 40 000.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5891678
Citera
2014-06-17, 16:43
  #5673
Medlem
Spelar ingen roll om offret har stått med knuten näve eller haft hotfull blick. Ändå ingen snledning att slåss. Hade det varit ett ömsesidigt bråk skulle säkert flera vittnen berättat det. Nu utdelades en smäll och till det finns inget försvar. Ingen har rätt att sätta sig över ngn annan. Om det fanns verbal ordväxling har ju gärningsmannen tydligt visar att han inte klarar hålla sig till retorik.
Citera
2014-06-17, 16:50
  #5674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Pinsam lagstiftning. Ge han livstid fängelse!

Kanske inte livstid,men ett par år skulle han ha fått iaf. Och inte nog med att han kom mycket lindrigt undan,han överklagar dessutom den låga domen! Om han nu är så förbannat ångerfull,så borde han ta sitt korta straff som en man.

Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Han har faktiskt dödat en människa,och han får sitta ett par månader!
Han ska nog vara glad att det är i sverige han bor.
Citera
2014-06-17, 16:51
  #5675
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av socialphobic
Det är tyvärr så att skadeståndet endast är 40 000.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5891678

Det är 450 000 (40 000 x 9 = 450 000)

9 är antalet anhöriga
Citera
2014-06-17, 16:59
  #5676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B
Det är 450 000 (40 000 x 9 = 450 000)

9 är antalet anhöriga

Borde vara minst 450 000 x 9.

Detta jävla wt borde få ett rent helvete i sitt liv. Och fan vore annat om inte Djurgårds supp ser till detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback