• 1
  • 2
2014-03-29, 22:16
Medlem
Rois avatar
Först och främst vill jag be drägg som letar efter en möjlighet att hugga på blattar att dra åt helvete. Ta av dig nätkrigarhatten, kolla några föreläsningar om sannolikhetslära och kom tillbaka med ett tomt men analytiskt sinne. Med det ut vägen så kan vi komma till själva sakfrågan.

Med rasifieringsdebatten som går i dagarna skulle jag vilja rikta antennerna mot det faktum att vita är unikt oförmögna att förstå att folk faktiskt är olika. Troligen har det att göra med att kyrkan under medeltiden förbjöd kusingifte, vilket fick följden att alla europeiska klaner/ätter bröts upp. Det i sin tur lär ha främjat gener för universell altruism.

En artikel av Nick Land utforskar effekterna av det hela, samt ställer några förbjudna frågor.

Ett utdrag, men läs gärna hela:
Citat:
Critical Whiteness Studies, whatever its ethno-minoritarian pretensions, is all about ‘acting white’. Insofar as it criticizes ‘white privilege’ essentially, it does so by reproducing an ethnically singular mode of universal reason which no other people make any sense of whatsoever, except opportunistically, and parasitically. ‘Whiteness’ tends to become a religious principle, exactly insofar as it lacks the recognizable characteristics of racial group dominance (“race does not exist”) and sublimes into a mode of cultural reproduction which only one ethnicity, ever, has manifested. To quote Alison Bailey — tilting over into the raw psychosis of systematic ‘whiteness’ critique (repeated link):

In its quest for certainty, Western philosophy continues to generate what it imagines to be colorless and genderless accounts of knowledge, reality, morality, and human nature. Perhaps this is because academic philosophy in the U.S. has been largely driven by analytic methods and the legacy of Classic Greek and European thinkers, or because philosophy departments are white social spaces where the overwhelming majority of professional philosophers are white men. In either case, it’s likely that most members of the discipline have avoided racial topics because they believe that philosophical thought transcends basic cultural, racial, ethnic, and social differences, and that these differences are best addressed by historians, cultural studies scholars, literary theorists, and social scientists. The absence of color talk in philosophy is a marker of its whiteness.

Supremacist white racism goes so deep it is absolutely indistinguishable from a complete absence of racism — quod erat demonstrandum.
http://www.xenosystems.net/white-fright/

Så, diskussionsämnet för tråden är: i vilken utsträckning är svenskar fullständigt aningslösa inför mäniskliga inneboende skillnader? Själv var jag nog det fram tills bara några är sedan. Fram till dessa att någon bevisat motsatsen är grundantagandet att alla människor i grunden är exakt lika dana, men att undersöka den här frågan är i sig rasistiskt, vilket framkallar djupa ryggmärgsreaktoioner så fort frågan kommer på tal.

Därför har även standardsvensken väldigt svårt att begripa saker som "strukturell rasim". Att indela folk i raser är ju i sig själv rasistiskt, så kan man ju inte göra. Inga argument, bara fördömande.

En enkel förklaring av strukturell rasism, fri från postmodernistiskt mumbo jumbo:

Olika populationer, som utvecklats i olika miljöer, har olika inneboende egenskaper. För man samman två urskiljbart olika grupper kommer det skapas en uppsättning normer, strukturer, ideal, lagar etc. Dessa kommer med all sannolikhet vara bättre anpassad för en utav gruppernas genomsnittliga inneboende egenskaper. Därigenom får man "strukturellt förtryck"

Asymmetrin förstärks sedan av saker som att vi är bättre på att läsa ansikten på folk av vår egen "ras", vilket skapar en slags lågintensiv nepotism på makro-nivå.

Det bör noteras att det här inte är ett slutgiltigt argument mot mångkultur. Många som flyttar till Asien är exempelvis fullt medvetna om vilket position de kommer att få i samhället. Man måste väga fördelarna mot nackdelarna.

Slutgiltigen vill jag göra lite reklam för min #RasistMen (som svar på "inte rasist, men) kampanj, där jag tänker ta upp olika sätt som vita människors färgblindhet skadar främmande grupper. Idioterna finns på twitter, så därför kan det vara en passande plattform. Jag vill främja verklig respekt för olikheter, utan att för den sakens skull ursäkta mitt eget folks särprägel (förutom universalistisk moral, det behöver undantryckas).
Citera
2014-03-29, 22:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
diskussionsämnet för tråden är: i vilken utsträckning är svenskar fullständigt aningslösa inför mäniskliga inneboende skillnader? 1. Själv var jag nog det fram tills bara några är sedan. Fram till dessa att någon bevisat motsatsen är grundantagandet att alla människor i grunden är exakt lika dana, men att undersöka den här frågan är i sig rasistiskt, vilket framkallar 2. djupa ryggmärgsreaktoioner så fort frågan kommer på tal.

1. Vad fick dig att nyktra till?

2. Jag tror personligen, att benägenheten för "djupa ryggmärgsreaktioner" (i stor utsträckning) är medfödd... och att olika människor därför har olika benägenhet för olika starka ryggmärgsreaktioner. Det är min hunch... och om du förkastar, att alla människor i grunden är exakt likadana (vilket du säger att du gör), så bör du ju inte ha några större svårigheter med den hypotesen.
Citera
2014-03-29, 22:56
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
1. Vad fick dig att nyktra till?

2. Jag tror personligen, att benägenheten för "djupa ryggmärgsreaktioner" (i stor utsträckning) är medfödd... och att olika människor därför har olika benägenhet för olika starka ryggmärgsreaktioner. Det är min hunch... och om du förkastar, att alla människor i grunden är exakt likadana (vilket du säger att du gör), så bör du ju inte ha några större svårigheter med den hypotesen.
1) Ryan Faulk smög in det mellan sina utmärkta analyser av "statsreligion", vilka jag följde pga mitt intresse för anarkokapitalism

2) Ja, det finns variationer inom grupper såväl som mellan dem. Sen tror jag även att våra grundmekanismer gör oss ganska programmerbara. I västerlänningars fall har vår historia, i kombination med vår universialistiska altruism, gjort att "rasism" har vissa voldemortkvaliteer. Innan WWII sysslade europeer istället med att bygga europeiska stater för afrikaner.
http://rytger.blogspot.se/2014/03/sk...identitet.html
http://rytger.blogspot.se/2014/03/no...ropaganda.html
Citera
2014-04-01, 21:25
Medlem
Rois avatar
Diskvalificerade jag hela delforumet med min inledning?

Bumpar med lite studier om ansiktsigenkänning och ras

Metastudie

http://psycnet.apa.org/journals/law/7/1/3/

Den verkar kunna anpassas till en annan ras hos adopterade ungar

Däremot verkar det inte riktigt fungera i multikulturella samhällen.
http://jcc.sagepub.com/content/25/2/217.short
Citera
2014-04-01, 22:24
Medlem
Vågskålens avatar
Det upplevda ointresset för tråden kanske beror på att många, likt mig, fortfarande är paffa över den brutala vändningen inom de antirasistiska kretsarna nu när rasifiering så starkt kommit att dominera debatten. Det tar sin tid att smälta att de bruna vill separera från det vita samhället. Från det hållet hade man inte direkt förväntat sig hjälp med argument om mångkulturens eroderande effekt på samhället.
Citera
2014-04-01, 22:47
Medlem
Idéerna om att nordeuropéer skulle vara selekterade för extrema nivåer av altruism, jämfört med jordens övriga folkgrupper, på grund av hög nivå av utavel är vad jag förstått en väldigt spekulativ hypotes snarare än något väletablerat. Dessutom är väl Nick Land en stolle som helt saknar fackkunskap på det området och därför inte är någon bra källa.

Det sagt så är ovanstående inte nödvändigt för att argumentera för att anti-rasism, så som den bedrivs i Sverige på 2000-talet, är ett i grunden rasistiskt projekt där man inte bara hävdar att alla folkslag egentligen är svenskar under skinnet utan dessutom inte borde vilja vara annat än svenska medelklassakademiker. Vilket förstås implicerar ett djupt förakt för all den genuina mänskliga variation som faktiskt finns.
Citera
2014-04-01, 23:04
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.Yojimbo
Idéerna om att nordeuropéer skulle vara selekterade för extrema nivåer av altruism, jämfört med jordens övriga folkgrupper, på grund av hög nivå av utavel är vad jag förstått en väldigt spekulativ hypotes snarare än något väletablerat. Dessutom är väl Nick Land en stolle som helt saknar fackkunskap på det området och därför inte är någon bra källa.
Den som främst utvecklar idéerna är nog bloggen hbdchick. Har inte utforskat det jättenoga och jag har vissa tvivel på att det skulle dragen skulle kunna uppstå och sprida sig såpass fort. Det hade kanske varit på plats att reda ut några av de evolutionsteoretiska förutsättningarna för detta separat i vetenskapsforumen.
Citera
2014-04-01, 23:20
Medlem
SmokeOns avatar
Jag hoppas jag har förstått frågeställningen rätt.

Det finns väl en rädsla för att prata om hudfärg, etnicitet och att anta ett annat perspektiv än det vita. För vanliga Svensson är dock detta ett väldigt abstrakt och rent av avlägset ämne. Man måste ju först begripa sig på vad vithet är (alltså strukturen, västerländsk världsdominans, den västerländska kulturhegemonin, USA:s superdominans, osv) och dessutom ha viss koll på postkolonial teori för att se kolonial- och imperialismhistoria ur ett perspektiv "befriat" från västerländska kulturglasögon. Höll ett föredrag om detta i skolan och det var faktiskt inte en enda som visste vad jag pratade om.
Citera
2014-04-01, 23:31
Medlem
Intressanta teorier
Citera
2014-04-02, 00:33
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Jag hoppas jag har förstått frågeställningen rätt.

Det finns väl en rädsla för att prata om hudfärg, etnicitet och att anta ett annat perspektiv än det vita. För vanliga Svensson är dock detta ett väldigt abstrakt och rent av avlägset ämne. Man måste ju först begripa sig på vad vithet är (alltså strukturen, västerländsk världsdominans, den västerländska kulturhegemonin, USA:s superdominans, osv) och dessutom ha viss koll på postkolonial teori för att se kolonial- och imperialismhistoria ur ett perspektiv "befriat" från västerländska kulturglasögon. Höll ett föredrag om detta i skolan och det var faktiskt inte en enda som visste vad jag pratade om.
Har ingen koll på postkolonial teori. Över lag är den postkoloniala eran katastrofal, vilket framför allt verkar bero på bistånd och kommunism(vilket de snappat upp från västerländska universitet).

Kan lite grundläggande historia och begriper att normer ideal anpassar sig till ett genomsnitt. Ta skönhetsideal: De grundas i vår biologi, men kan påverkas av kultur. Har man två olika populationer som är separerade så kommer det uppstå två skönhetsideal. För man samman dem kommer däremot ett av idealen att ta över. Indiers preferens för ljusare hy är ett exempel på detta.

För nu samma resonemang för andra kognitiva funktioner. Vad du kommer att få är en dominerande folkgrupp som formar kulturen, som den underordnade folkgruppen sedan försöker efterapa för att passa in i samhällsinstitutionerna.
Citera
2014-04-02, 17:35
Medlem
Citat:
Med rasifieringsdebatten som går i dagarna skulle jag vilja rikta antennerna mot det faktum att vita är unikt oförmögna att förstå att folk faktiskt är olika.

Vilket fegt språkbruk. Tala klarspråk. Vi vet ju vad du tycker ändå.

Citat:
Troligen har det att göra med att kyrkan under medeltiden förbjöd kusingifte, vilket fick följden att alla europeiska klaner/ätter bröts upp.

Huh. Ingen av dom historiker jag känner känner till några uppbrutna ätter. När ska ni lägga ut eran bevis?

Citat:
Ett utdrag, men läs gärna hela:http://www.xenosystems.net/white-fright/

Rent absurdistiskt. Ett projekt att bygga upp en helt alternativ historieskrivning, utan hänsyn, eller ens intresse, till att den går på tvärs med arkeologiska, biologiska, och skriftliga bevis.

Citat:
Fram till dessa att någon bevisat motsatsen är grundantagandet att alla människor i grunden är exakt lika dana,

Fin insikt. Varför följer du den inte?

Citat:
men att undersöka den här frågan är i sig rasistiskt, vilket framkallar djupa ryggmärgsreaktoioner så fort frågan kommer på tal.

Tycker du det. När ska du berätta för dom tiotusentals forkare som sysslar med det?

Citat:
Olika populationer, som utvecklats i olika miljöer,

Ah, dom kända rashemmen. Dom som ingen någonsin hittat minsta tycken på.

Citat:
Asymmetrin förstärks sedan av saker som att vi är bättre på att läsa ansikten på folk av vår egen "ras", vilket skapar en slags lågintensiv nepotism på makro-nivå.

Sager du det. Du har inte blandat ihop det med att vi har lättare att indentifiera personer som ser ut på ett sätt vi är vana vid?
Senast redigerad av Orden 2014-04-02 kl. 17:41.
Citera
2014-04-02, 18:40
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Vilket fegt språkbruk. Tala klarspråk. Vi vet ju vad du tycker ändå.
Vad menar du att jag skulle "tycker egentligen". Hela ditt inlägg är för övrigt stöd för tesen om "wite fright": Eftersom jag tror det jag tror variation i våra gener, vilka påverkar hur vi kommer att leva, så är jag per default ondskan personifierad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in