Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-03-29, 17:04
Medlem
Min flickvän röker två cigaretter om året säger hon. På fester.

Jag undrar bara hur skadligt det är?

Tacksam för svar.
Citera
2014-03-29, 17:06
Medlem
Inte alls. Hon lär ju dock röka fler än så, men ja. Två cigg om året har så små effekter på hälsan att det inte är relevant att nämna.
Citera
2014-03-29, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Inte alls. Hon lär ju dock röka fler än så, men ja. Två cigg om året har så små effekter på hälsan att det inte är relevant att nämna.

Okej tack, hon har sagt att hon bara röker två per år.

Är det rätt av mig att vara arg på henne för att hon röker två cigaretter per år? Jag mår dåligt varje dag av att tänka på det. Vad ska jag göra för att inte må dåligt över det?
Senast redigerad av Valkyrium 2014-03-29 kl. 17:10.
Citera
2014-03-29, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyrium
Ingen röker två per år. Antingen röker du ett par cigg per session, eller så låter du bli.
Citera
2014-03-29, 17:14
Medlem
420anonyms avatar
Citat:

Är det rätt av mig att vara arg på henne för att hon röker två cigaretter per år? Jag mår dåligt varje dag av att tänka på det. Vad ska jag göra för att inte må dåligt över det?
Nej, det är inte rätt. Sluta vara en jävla tönt.
Citera
2014-03-29, 17:15
Medlem
Citat:

Be henne sluta eller byt flickvän. Hon vet att du inte gillar det, alltså ljuger hon om hur mycket hon röker. Ledsen, men så är det. Ställ ett ultimatum, eller acceptera att hon är beroende av cigg till viss grad.
Citera
2014-03-29, 17:19
Medlem
Citat:
Be henne sluta eller byt flickvän. Hon vet att du inte gillar det, alltså ljuger hon om hur mycket hon röker. Ledsen, men så är det. Ställ ett ultimatum, eller acceptera att hon är beroende av cigg till viss grad.

Gjorde jag precis och då höll hon på att lämna mig, hon säger hela tiden åt mig att jag måste acceptera henne som hon är. Jag vill ställa ultimatumet med "Två cigaretter per år eller mig, välj." Men jag vet att hon inte skulle svara på den. Hon skulle bara bli arg på mig och ignorera mig. Jag tycker om henne väldigt mycket vilket gör det svårt att säga något sånt.

EDIT: Hon säger hela tiden att det är omöjligt att bli beroende av två cigaretter per år. Jag säger då att jag har läst studier om feströkning och hört folks berättelser på internet. Jag säger hela tiden att jag mår dåligt över det men hon säger bara "Du måste acceptera hur jag är, annars kommer det aldrig funka mellan oss två."
Senast redigerad av Valkyrium 2014-03-29 kl. 17:21.
Citera
2014-03-29, 17:22
Medlem
Citat:
Gjorde jag precis och då höll hon på att lämna mig, hon säger hela tiden åt mig att jag måste acceptera henne som hon är. Jag vill ställa ultimatumet med "Två cigaretter per år eller mig, välj." Men jag vet att hon inte skulle svara på den. Hon skulle bara bli arg på mig och ignorera mig. Jag tycker om henne väldigt mycket vilket gör det svårt att säga något sånt.
Då vet du ju själv att hon väljer ciggen framför dig. För tillfället väljer hon både dig OCH cigg för att du låter henne. Antingen fortsätter du med det eller så får du lämna henne.

Självklart är det knappt möjligt att bli beroende av två cigg per år, vilket är anledningen att hon säger att det är så få. Frågan är dock, vem röker två cigg per år utan att vara beroende? Ingen. Hon röker mer än så. Förmodligen vaneröker hon, eller åtminstone feströker. Hon säger "acceptera mig som jag är!!!" för att spela att hon är upprörd över att du inte litar på henne. I själva verket är det ett sätt att flytta fokus från henne till dig, för att du ska bli skurken som inte litar på henne snarare än hon som ljuger för dig.

Alla vi som ljugit en massa för våra föräldrar lär känna igen beteendet.
Senast redigerad av ettkontobara 2014-03-29 kl. 17:28.
Citera
2014-03-29, 17:29
Medlem
Citat:
Då vet du ju själv att hon väljer ciggen framför dig. För tillfället väljer hon både dig OCH cigg för att du låter henne. Antingen fortsätter du med det eller så får du lämna henne.

Självklart är det knappt möjligt att bli beroende av två cigg per år, vilket är anledningen att hon säger att det är så få. Frågan är dock, vem röker två cigg per år utan att vara beroende? Ingen. Hon röker mer än så. Förmodligen vaneröker hon, eller åtminstone feströker. Hon säger "acceptera mig som jag är!!!" för att spela att hon är upprörd över att du inte litar på henne. I själva verket är det ett sätt att flytta fokus från henne till dig, för att du ska bli skurken som inte litar på henne snarare än hon som ljuger för dig.

Alla vi som ljugit en massa för våra föräldrar lär känna igen beteendet.

Om jag får reda på att hon röker mer än två cigaretter per år så kommer jag ställa ultimatumet har jag bestämt mig för.
Citera
2014-03-29, 17:35
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Kan ni inte kompromissa sa att hon far roka 1.5 cigg om aret?

Tva cigg har antagligen samma skadliga effekt som att ta ett andetag i centrala Stockholm.
Citera
2014-03-29, 17:36
Medlem
varför ska du bråka om en liten strunt sak?
Citera
2014-03-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Kan ni inte kompromissa sa att hon far roka 1.5 cigg om aret?

Tva cigg har antagligen samma skadliga effekt som att ta ett andetag i centrala Stockholm.

Källa?

Jag tycker bara det är jobbigt att hon gör det. Det är enbart på grund av grupptryck tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in