2014-05-28, 16:06
  #8785
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
En dag gammal.

Ja om tycker att 16 timmar är för länge så.
2014-05-28, 16:15
  #8786
Medlem
Man måste ju säga att när man ser sånna här videor tycker man nästan synd om separatisterna, ingen direkt imponerande pansarkolonn det där inte

https://www.youtube.com/watch?v=8e3wuWsVxK8
2014-05-28, 16:21
  #8787
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Man måste ju säga att när man ser sånna här videor tycker man nästan synd om separatisterna, ingen direkt imponerande pansarkolonn det där inte

https://www.youtube.com/watch?v=8e3wuWsVxK8

Jag är mest imponerad att dessa tjetjener faktiskt ändå fått tag på så pass moderna fordon som dom första i kolonnen faktiskt är.
2014-05-28, 16:29
  #8788
Medlem
När man ser sånt här förs tankarna till svenska hemvärnet under kalla kriget, de arma krakarna är chanslösa mot moderna vapensystem. Inte direkt något spetznas förband det där inte

https://www.youtube.com/watch?v=k_9Aqshz-SY
2014-05-28, 16:40
  #8789
Medlem
bernad_laws avatar
FORTFARANDE är inte länkar utan egen analytisk text okej. /Mod
2014-05-28, 16:49
  #8790
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Det skall finnas gaskontrakt med multinationella bolag om de områden där separatisterna i östra Ukraina bor. Lär inte sluta vackert detta ifall man sätter gasresurser ovan allt annat, som självbestämmanderätt och dylika saker.

Ser ju mer och mer ut som ett nytt Irak. Fast kortare lär det bli.



http://www.strategic-culture.org/news/2014/05/28/what-are-polish-death-squads-fighting-for-in-ukraine.html
Det mesta handlar om ekonomisk kontroll och plundring. Lån från IMF och världsbanken är bara medel att uppnå det och sen ska det säkras med NATO. Att man sen kan straffa Ryssland ekonomiskt blir en bonus. Folket i Ukraina kommer att få det hårt när åtstramningarna börjar och då kan det vara praktiskt att ha kvar detta lågintensiva inbördeskrig att skylla på. Kiev verkar ju inte vara intresserade av att hålla ställningar direkt eller så har dom svårt att få folk att ställa upp på vansinnet. Nåja, om 10-15 år kanske Ukraina har kommit på fötter igen och är redo för EU om nu inte någon får för sig att ösa pengar över dom, stoppa oligarkerna och nu övriga plundrare.

Det finns en del vakna i väst som tur är, Paul Craig Roberts är en av dom.

OPINION: Ukraine's Presidential Election Led to one Oligarch Replacing Another
http://en.ria.ru/world/20140527/190173324/OPINION-Ukraines-Presidential-Election-Led-to-one-Oligarch.html

Citat:
“The only difference between Poroshenko’s and Yanukovich’s governments is that Poroshenko might choose to ally with Washington and become richer by participating in the West’s looting of Ukraine,” Roberts said.

En annan intressant text av Paul Craig Roberts, har några veckor på nacken men är läsvärd. Beskriver den kommande plundringen av Ukraina och IMF:s roll i det hela.

Western Looting Of Ukraine Has Begun — Paul Craig Roberts
http://www.paulcraigroberts.org/2014/03/29/western-looting-ukraine-begun-paul-craig-roberts/

Citat:
It is now apparent that the “Maiden protests” in Kiev were in actuality a Washington organized coup against the elected democratic government. The purpose of the coup is to put NATO military bases on Ukraine’s border with Russia and to impose an IMF austerity program that serves as cover for Western financial interests to loot the country. The sincere idealistic protesters who took to the streets without being paid were the gullible dupes of the plot to destroy their country.
Citat:
Now the looting can begin. The IMF loan brings new conditions and imposes austerity on the Ukrainian people so that the Ukraine government can gather up the money with which to repay the IMF. The IMF conditions that will be imposed on the struggling Ukraine population will consist of severe reductions in old-age pensions, in government services, in government employment, and in subsidies for basic consumer purchases such as natural gas. Already low living standards will plummet. In addition, Ukrainian public assets and Ukrainian owned private industries will have to be sold off to Western purchasers.
2014-05-28, 16:51
  #8791
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
När man ser sånt här förs tankarna till svenska hemvärnet under kalla kriget, de arma krakarna är chanslösa mot moderna vapensystem. Inte direkt något spetznas förband det där inte

https://www.youtube.com/watch?v=k_9Aqshz-SY

Du menar att videon representerar Ukrainas alla elitförband och "moderna vapensystem"?

Överlag så håller jag med om att Ukraina inte har världens mest moderna armé, i vissa avseenden är den till och med katastrofal. Anledningar till detta är dels nedrustningen (värnplikten togs bort, mycket litet pengar satsades på militär då det aldrig förelåg något reellt krigshot), dels korruptionen, då det lilla antalet pengar som väl gick till militären gick via flera steg av korruption, så i slutändan erhöll militären väldigt lite för sina verkliga ändamål. Givetvis är de chanslösa mot en fullskalig rysk invasion.

Samtidigt finns det en hel del högkvalitativ kompetens inom den ukrainska militären, inte minst till följd av nära samarbeten med NATO och Ukrainas fredsbevarande insatser för FN.

Teknologiskt sett så finns det också en hel del Ukraina kan vara stolta över, även om det mesta dessvärre gått till export. Kolla exempelvis T84 som ofta prisas som en av världens bästa stridstanker.

Citat:
Experts say the military equipment produced by Ukrainian gunsmiths, meets the best world standards and can compete on the world markets. In Ukraine there is a complete closed loop of the military aircraft industry (only seven countries in the world are capable to design a military plane from scratch). Ukraine’s Motor-Sich is a world leader in the development of military aircraft engines, which unrivaled in terms of price, quality and timing of the production cycle output.

At the same time, Ukraine has the developed most advanced radar equipment, air defense missiles, artillery weapons and active protection tank armor systems in the world. Local experts of the military-industrial complex have managed to create a system of high-precision strikes unparalleled by other countries. Ukrainian gunsmiths designed the modern system of acoustic shot localization which is used to detect positions of enemy snipers and artillery.

http://en.info-kmu.com.ua/2013-11-12-000000pm/article/4701780.html
__________________
Senast redigerad av fridaynightout 2014-05-28 kl. 17:22.
2014-05-28, 16:59
  #8792
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Bortanför vad som händer i öst har chokladkungen fått problem i Kiev då folket på Maidan har gett honom fingret och vägrar montera ned sin belägring.

Det dröjer väl inte så många månader så kommer även denna president att sitta löst då kriget i öster går i stå, landets ungdom kommer hem i kistor och folket samtidigt skall underkastas ett ekonomiskt stålbad under IMFs diktat. Dessutom skall skulder betalas till Ryssland och Kina.

Blir nog till att tröstäta choklad för honom medan folkets vrede växer.
2014-05-28, 17:40
  #8793
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Alla andra aktörer inom världspolitiken är förstås helt oskyldiga också, eller hur?
Relativt sett oskyldiga tycker jag.

1) EU gav inte tillräckligt kraftigt stöd till de medingsförslag som Janukovits accepterat. EU lät Nuland/USA åsidosätta de kandidater de hade stött i Maidan. Varför skedde detta? Varför gav EU efter för påtryckning från USA?

2) Ryssland har och hade sina legitima säkerhets intressen i sitt närområde. MAn kan med fog inte kräva att Ryssland ska göra säkerhetspolitiskt självmord. Rent konmkret so kan de nte backa på Basen i Krim och eventuella NATO installationer i Ukraina som riktas mot Ryssland. M.a.o. är Rysslands agerande förståeligt — oundvikligt. Notera att trots antirysk propaganda har Putin agerat återhållsamt och därmed till stor förtret för etniska ryssar i Ukraina.

3) Janukovits: korrupt, men jag kan inte se det som den egentliga orsaken. Han var inte ett dugg mer korrupt än sina föregångare. Janukovits kunde naturligtvis ha stoppat uppoppen om han använt lika hårda metoder som Kiev nu använt. Men den optionen låg nog inte tilgänglig dp USA beslutat att lägga propaganda vapnet mot honom.

4) Resten av världen var passiv därför att de är rädda och vill inte lägga sig i USA's maktpolitik.
2014-05-28, 17:43
  #8794
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hursomhaver. Varje ny tidpunkt ger avtryck på beslut som ska fattas och nu måste lösning fram på problemet i öst. Prata med dem går inte, alltså elimination.
Nu tycker jag att du är en tölp! Jag kunde lika bra säga att det inte går att förhandla med de västvänliga. De arbetar för Rysslands fall tydligen. Alltså eliminera dem.

Ser du hur simpel och destruktiv denna proto-tyranniska logik blir!
2014-05-28, 17:54
  #8795
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Rättar då mig själv till att regeringen inte provocerade öst med vapen, för varför skulle de det när öst redan låg inom regeringens "domsaga"? Separatisterna ville dock annorlunda och utmanade kiev med vapen i hand.
Har du verkligen inte noterat att Kiev satte in militär — med dödligt resultat.

http://en.ria.ru/world/20140506/189621915/Lavrov-Urges-Kiev-to-Cease-Military-Force-Against-Civilians.html
http://en.ria.ru/world/20140425/189366030/Putin-Condemns-Kievs-Use-of-Force-Against-Civilians.html
http://en.ria.ru/world/20140424/189349970/Right-Sector-Extremists-Attacking-Civilians-in-East-Ukraine-.html
http://en.ria.ru/world/20140313/188367735/Ukraine-to-Incorporate-Ex-Protesters-into-New-Military-Force.html

Medan Ryssland varit återhållsam:

http://en.ria.ru/russia/20140415/189238247/Russia-Halts-Handover-of-Arms-to-Ukraine-to-Prevent-Civilian.html
2014-05-28, 17:55
  #8796
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Man måste ju säga att när man ser sånna här videor tycker man nästan synd om separatisterna, ingen direkt imponerande pansarkolonn det där inte

https://www.youtube.com/watch?v=8e3wuWsVxK8
Ändå tramsar vissa på detta forum om ryskt stöd och rentav ryska trupper. Pyttsan!
__________________
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2014-05-28 kl. 17:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in