2014-05-28, 08:44
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Visst var det en kupp i februari, men med nyvald president och förhoppningsvis snart en stabilare konstitution så är det överspelat. Ryssar finns det gott om i öst, men med ryska specialstyrkor i moskvas sold är det sämre med.

Klart kiev ska agera i nuvarande läge, och eftersom separatisternas oeftergivliga krav troligen är självständighet omeldebart kan kiev inte göra mer eller mindre än att eliminera dem. Oönskade konsekvenser av det får tas sedan.
Jag tycker du får förklara varför du tycker det är "klart" att Kiev ska agera i nuvarande läge. Var det inte din åsikt att Janukovitj regeringen inte borde agera mot Maidanupproret? Nu har Kiev mördat civila och genom att sätta in militär provocerat fram nåt som antagligen slutar med fullt inbördeskrig. Borde de fortsätta med det här som egentligen är en provokation till inbördeskrig?

Som förlängning på frågan kan man undra varför du då (antagligen) tycker att Ryssland inte skall stöda upproret i öst — vilket de inte heller gör! Medan det var klart att väst skulle stöda Maidan upproret med pengar, utbildning, propaganda, sanktioner, mm.
2014-05-28, 08:56
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Jag tycker du får förklara varför du tycker det är "klart" att Kiev ska agera i nuvarande läge. Var det inte din åsikt att Janukovitj regeringen inte borde agera mot Maidanupproret? Nu har Kiev mördat civila och genom att sätta in militär provocerat fram nåt som antagligen slutar med fullt inbördeskrig. Borde de fortsätta med det här som egentligen är en provokation till inbördeskrig?

Som förlängning på frågan kan man undra varför du då (antagligen) tycker att Ryssland inte skall stöda upproret i öst — vilket de inte heller gör! Medan det var klart att väst skulle stöda Maidan upproret med pengar, utbildning, propaganda, sanktioner, mm.
Kommer inte ihåg vad jag skrev om maidan mer än en gång då jag undrade varför man inte helt enkelt sprutade vatten på dem med STORA vattenkanoner. Vintertid hade det inte varit trevligt.
Jag har hela vintern stött lösningen att ukraina ska ta sig i kragen och lyfta upp sig sjölva och bli ett starkt grannland till både öst och väst, inte som så många vill och inlemma landet i väst och bygga mur österut.
Ryssarna ska inte aktivt på något vis stödja inbördes stridigheter i ukraina, däremot gärna som verka som advokat på högre nivå för ryssukrainares intressen i ukraiana.
Hursomhaver. Varje ny tidpunkt ger avtryck på beslut som ska fattas och nu måste lösning fram på problemet i öst. Prata med dem går inte, alltså elimination.
Senast redigerad av Pre 1914 2014-05-28 kl. 09:04.
2014-05-28, 09:11
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu

Följer inte äventyret i öst noga och vet ej om kiev mördat civila där. Men regeringen i kiev har varit omdömeslös från första stund och jag hoppas att den byts ut med det snaraste. Tills dess kan vi vänta oss mer dumheter och galenskaper och döda.

Separatisterna är välde som provocerar fram inbördeskrig om några. Regeringen provocerar minst sagt folket i öst men inte med vapen.
Tyckte aldrig att väst skulle stödja maidan när det var klart mer än en demonstration för mänskliga rättigheter. Stödet gjorde att ukraina i förlängningen förlorade krim dessutom.
2014-05-28, 09:16
Medlem
birgetts avatar
räcker inte att svenska nazister Svp , fascist balter och billiga polacker härjar i Kiev, inte för Sverige tydligen, inte för PKmedia
Inga fascister på svenska gator men ok i Ukraina och Bosnien...
tack o lov att sk civiliserade Europa är splittrat och går under
2014-05-28, 09:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgett
räcker inte att svenska nazister Svp , fascist balter och billiga polacker härjar i Kiev, inte för Sverige tydligen, inte för PKmedia
Inga fascister på svenska gator men ok i Ukraina och Bosnien...
tack o lov att sk civiliserade Europa är splittrat och går under

Och var befinner du dig om inte i Europa? Du skriver dålig svenska men trots allt har vi skattebetalare väl fått göda dig ett par år och nu visar du tacksamhet tillbaka? Alla demokratier består av olika sidor som kämpar för sin sak. Så har det alltid varit och Ukraina, EU och alla demokratier är likadana. Kan vara svårt att förstå om man vuxit upp i en diktatur och slickat Den Stora Ledarens stövlar och hållt käften när lögnerna haglar. Ukraina har en ung demokrati och har inte kastat av sig skadorna från Sovjetunionen än, klart det tar tid. Folk är vana vid våld och att meningsmotståndare ska tystas som i Ryssland. Det är fint att se att Ukraina kommer utvecklas, för Ryssland finns det inget hopp.
2014-05-28, 09:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Följer inte äventyret i öst noga och vet ej om kiev mördat civila där. Men regeringen i kiev har varit omdömeslös från första stund och jag hoppas att den byts ut med det snaraste. Tills dess kan vi vänta oss mer dumheter och galenskaper och döda.
Håller med om det sista.
Citat:
Separatisterna är välde som provocerar fram inbördeskrig om några. Regeringen provocerar minst sagt folket i öst men inte med vapen.
Vad jag förstår är det precis det de gör. Det förekommer både militära angrepp och angrepp från privat finansierade väpnade grupper. Det är ju därför folket i Öst är så upproriska och inte acceptera
den nya regimen. Hade man fört en dialog och gått med på mer autonomi, så hade situationen varit lugnare. Men kuppregeringen och dess uppbackare har ju uppträtt väldigt provokativt från första början.
Så det är ju helt klart att de östra regionerna försvarar sig och man måste ju säga att det är smart att försöka dämpa våldet och istället hålla folkomröstning och deklarera sin självständighet. Det är ju ett steg bort från våldet. Men tyvärr förvränger media även detta. Och märk väl att det är folket som protesterar, inte ryska agenter och vad man nu försöker förvränga det till. Folket i Donetsk och Luhansk protesterar mot fascismen i Kiev.
Citat:
Tyckte aldrig att väst skulle stödja maidan när det var klart mer än en demonstration för mänskliga rättigheter. Stödet gjorde att ukraina i förlängningen förlorade krim dessutom.
Väst hade jobbat för denna "proteströrelse" under lång tid. USA har sedan början av 90-talet velat få med Ukraina i Nato. Men det talas det heller aldrig om, trots att det är orsaken till det den nuvarande krisen. USA har lyckats söndra ännu ett land.
Senast redigerad av humanlife 2014-05-28 kl. 09:54.
2014-05-28, 10:04
Medlem
rex144s avatar
ryska terrorister har kidnappat en polsk präst i Donetsk, han är missiönär
2014-05-28, 10:10
Medlem
rex144s avatar
Petroperoshenko deklarerar att han ska arbeta för polsk-ukrainsk närmande,

det finns många historiska problem

Poeln kommer hjälpa Ukraina med decentraliseringen, de behöver en ny kommunlag
2014-05-28, 10:18
Medlem
rex144s avatar
prästen tillhör en munkorden och missionärar i kazakhstan, han kom dit för att besöka sina ordensbröder och ville förnya sitt visum,
2014-05-28, 10:23
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faklak2
Rättelse Polack "Ukrainska terrorister". Och "Ukrainska terrorister" har en del polska vapen bland annat granatgevär, hamnat i fel händer enligt någon konspirationsteori eller så stödjer polacker terrorism helt enkelt.

det är jo ryska terrorister , inte är det somaliska pirater iaf
de vill förvandla östra Ukraina till ett nytt Somalia för att skapa en förevändning för rysk invasion,

de ryska terorister finansieras och styrs av FSB/KGB och har värvat kriminella som bor i Donetsk, Lugansk,Slovjensk, etc.
2014-05-28, 11:49
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Hade man fört en dialog och gått med på mer autonomi, så hade situationen varit lugnare.

Notera dock att det inte gått så mycket tid sedan omstörtningen. Väpnade gäng såg till att försöka utnyttja momentum men om civila krafter verkligen vill ha en förändring så har de all tid i världen till det.
Att beväpnade kievtrogna gäng var något problem innan öst själva beväpnade sig känner jag inte till.
2014-05-28, 12:15
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Vad är Högra sektorn? Var är de? Kan du nämna mig någonting storslaget som dessa Högra sektorn (som du törs att jämföra med Al Qaida) har gjort?
Om du vill jag skall dra namnen på dem i Kiev-putsch regeringen som är högerextremister så tycker jag du kan webbsöka själv.

Här är ändå ett smakprov:
http://www.globalresearch.ca/whos-who-in-ukraines-new-semi-fascist-government-meet-the-people-the-u-s-and-eu-are-supporting/5372422

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in