Citat:
Vilka ledare i EU hetsar just nu? De verar mer eller mindre inte vilja bli indragna, som läget är gör de minsta möjliga och slår dövörat till när USA vill att de engagerar sig i Ukraina frågan. Merkel har väl mer eller mindre sagt att Tyskland inte tänker bråka med Ryssland för USAs räkning och många andra medlemmar flyr fältet när Ukraina nämns.
EU fattar att USA vill ha Ukrainas energibolag och sedan låta EU betala för notan. Ni kommer nog inte se mycket från EU före de vet vem som är den mystiske köpare Ukrainas "president" skall sälja det till. Vi kan nog gissa oss till att enrgibolaget får samma ägare som Swedbank vilket betyder att Tyskland som mest kan tänka sig vara mellanhand i gasleveranserna. Att de skulle göra mer ser jag inte på kartan och småländer fattar vems pengar (tänk EU bidrag) som kommer kastas ner i det svarta hålet.
Jag tror att EU är betydligt mer ryssvänliga än många ryssvänner som skriver i tråden. Problemet är att man sitter med ett problem som måste lösas, Carl Bildts äventyr uppskattas nog inte så mycket som ni tror...
EU fattar att USA vill ha Ukrainas energibolag och sedan låta EU betala för notan. Ni kommer nog inte se mycket från EU före de vet vem som är den mystiske köpare Ukrainas "president" skall sälja det till. Vi kan nog gissa oss till att enrgibolaget får samma ägare som Swedbank vilket betyder att Tyskland som mest kan tänka sig vara mellanhand i gasleveranserna. Att de skulle göra mer ser jag inte på kartan och småländer fattar vems pengar (tänk EU bidrag) som kommer kastas ner i det svarta hålet.
Jag tror att EU är betydligt mer ryssvänliga än många ryssvänner som skriver i tråden. Problemet är att man sitter med ett problem som måste lösas, Carl Bildts äventyr uppskattas nog inte så mycket som ni tror...
Vad finns det av värde i Ukraina förutom odlingsbar mark, all energi kommer ju från Ryssland och Ukraina är bara ett transitland för gas och olja från Ryssland till EU
Citat:
However, Ukraine is the world's largest producer of sunflower oil, a major global producer of grain and sugar, and future global player on meat and dairy markets. It is also one of the largest producers of nuts. Ukraine also produces more natural honey than any other European country. Because Ukraine possesses 30% of the world's richest black soil, its agricultural industry has a huge potential. However, farmland remains the only major asset in Ukraine that is not privatized.
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Ukraine