2014-04-01, 15:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
citat: Anders Fogh Rasmussen: "This is not what we're seeing on the ground"

Frågan är om nato har några ögon att se med eller om de bara bluffar?
Nato bluffar nog. Ryssland har väl rätt att ha sina trupper på rysk mark. Eller har de verkligen avtalat om hur långt tillbaka de skall ta sina trupper?

Väst och Nato har bestämt sig för att visa missnöje mot Ryssland vad de än gör nu, Ryssland skall pressas. Jag säger igen: Jag tror att USA vill ha krig mot Ryssland, den här situationen har de jobbat för länge.
2014-04-01, 15:19
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nato bluffar nog. Ryssland har väl rätt att ha sina trupper på rysk mark. Eller har de verkligen avtalat om hur långt tillbaka de skall ta sina trupper?

Väst och Nato har bestämt sig för att visa missnöje mot Ryssland vad de än gör nu, Ryssland skall pressas. Jag säger igen: Jag tror att USA vill ha krig mot Ryssland, den här situationen har de jobbat för länge.
Iofs såg de ju inte koncentrationen inför Krimövertagnadet men att hålla pelj på trupprörelser för en 10-000 talet män är väl inte så svårt med lite satellitövervakning.

Varför skulle USA vilja ha krig? Det är ju bara den taskiga ryska självkänslan som driver fram de här övergreppen på mindre staten.
2014-04-01, 15:24
Medlem
Citat:

Det kanske är så att det inte står i avtalet klart uttalat hur långt Ryssarna ska dra sig tillbaka och nu har Kreml beordrat sina trupper att resa sig och ta ett steg bakåt för att fullfölja sitt åtagande enligt avtalet.

Detta gillas nu inte av NATO
2014-04-01, 15:31
Medlem
Regel2.01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Sunda förnuftet säger ju att man kan inte både ockupera, ha en folkomröstning och förändra livet för miljoner människor bara på några få ynkliga veckor. Då blir det bara pannkaka av allt och ses nog av omgivningen som ett led av Ryssland att legitimera sin ockupation av Krim. I ett rättssäkert samhälle skulle det inte accepteras eller ens vara möjligt. Nu är ju Ryssland knappast ett rättssäkert samhälle men man behöver ju inte skylta med det stup i kvarten. Så omröstningen har ett, trots allvaret i det hela, ett löjets skimmer över sig. Krim sällar sig till skaran av noname-regioner som Ryssland skapat.

Löjets skimmer ligger lyckligtvis över västliga politiker/diplomater/journalister som trodde man kunde projicera verkligheten som man själv hade hoppats på men icke verkligheten har istället speglat vilka höga dubbelmoraliska hästar dessa fåntrattar sitter på.

Det bästa är att historien, som skrivs ned digitalt globalt, kommer visa vilka som sa vad och det kommer ingenting kunna förändra.

Krim tillhör Ryssland. Julia ville skjuta och kemvapenbomba Ryssar. Estlands utrikesminister hade ett telefonsamtal med högsta hönset inom EU om konspirationsteorier . Högerextremisterna avrättas i takt så vi ska glömma bort att det var dessa som gjorde revolutionen

Man kan nästan hålla på en evighet i den här situationen om dom uppenbara snedstegen och rena lögnerna Du och andra opinionsbildare försökt med men serru det är slut med det.

Löjets skimmer blänker på er.
2014-04-01, 15:42
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regel2.01
Löjets skimmer ligger lyckligtvis över västliga politiker/diplomater/journalister som trodde man kunde projicera verkligheten som man själv hade hoppats på men icke verkligheten har istället speglat vilka höga dubbelmoraliska hästar dessa fåntrattar sitter på.

Det bästa är att historien, som skrivs ned digitalt globalt, kommer visa vilka som sa vad och det kommer ingenting kunna förändra.

Man kan nästan hålla på en evighet i den här situationen om dom uppenbara snedstegen och rena lögnerna Du och andra opinionsbildare försökt med men serru det är slut med det.

Löjets skimmer blänker på er.

Vad tramsar du om? Varför skulle det vara bra för Ryssland att ryssarnas lögner "finns digitalt"? I en censurerad stat utan yttrandefrihet så hittar "Informations Ministeriet" på sina egna lämpliga sanningar som vi sett spridas genom kloakerna RT och Itar-Tass. Tycker du de bekannta lögnerna är smickrande?

Läs lite sanna digitala nyheter! http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18645501.ab
Senast redigerad av Xelious 2014-04-01 kl. 15:45.
2014-04-01, 15:43
Medlem
fridaynightouts avatar
Oleksiy Kiselyov, f.d. kommendörkapten av det ukrainska fartyget Slavutich, misstänker den f.d. försvarsministern Ihor Tenyukh (Svoboda) för förräderi.

Enligt den f.d. kommendörskaptenen hör det till praxis att fartygen skickas ut i det öppna havet för att skydda området. I reglementet står det till och med vart fartygen ska förflytta sig för att skydda Krim. När Tenyukh tillsattes som försvarsministern förväntade sig alla att det skulle komma en order om att skicka ut fartygen i det öppna havet för försvar, och denna process hade redan påbörjats. Plötsligt kom dock order om att inte vidta några åtgärder. Den f.d. kommendörskaptenen menar att försvarsministern avsiktligen förrått landet med dessa order.

http://translate.google.se/translate?sl=ru&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Frus.newsru.ua%2Fukraine%2F01apr20 14%2Felementarno.html&act=url
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-01 kl. 15:46.
2014-04-01, 16:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Sluta bortförklara dig. Vissa av oss är tillräckligt gamla för att minnas. Dessutom överbevisade min länk dig! Så lägg av med ditt fåfänga jag-kan-inte-ha fel. Du är förståss skakad då du tog dig an att förolämpa mig!

Som sagt, läs in dig på ämnet. Talibanerna dök upp på scenen efter att ryssarna tvingats ut och efter att USAs stöd till organisationer i Afghanistan upphört. Talibanerna hade stöd av den regionala stormakten Pakistan och kunde därför trycka undan de andra rörelserna till ett hörn av Afghanistan.

Efter 9/11 återupptog USA sitt stöd till de övriga organisationerna (den s k Norra Alliansen) och då var det talibanernas tur att bli undantryckta till ett annat hörn.

Det är alltså så att USA aldrig har backat upp talibanerna. Däremot kan ju enstaka talibanindivider ha tillhört, alltså under kriget mot Sovjet, någon rörelse som fått stöd av USA. Och hurså?
2014-04-01, 16:27
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Vi kan inte hålla på och underkänna andra folks och nationernas röster bara för att de inte faller oss i smaken. Det är mental kolonialism och översitteri. Krimborna har röstat och deras val var tydligt.
Väst valde att fördöma omröstningen utan att ha några valobservatörer på plats.
Väst får inte omyndigförklara folk!

Det lustiga är ju att det är DU som vanligt som inte läser vad jag skriver; "mental kolonialism" att se till att en omröstning går rätt till...

Jag tror nämligen OCKSÅ att mycket talar för att ryss-sidan vunnit, men besitter man det minsta sunda förnuft inser man att de inte kan ha vunnit med de siffror som Putin prånglat ut. Därmed har vi ingen aning om hur den reella opinionen på Krim ser ut, och det är Rysslands dilemma.
2014-04-01, 16:31
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Som sagt, läs in dig på ämnet. Talibanerna dök upp på scenen efter att ryssarna tvingats ut och efter att USAs stöd till organisationer i Afghanistan upphört. Talibanerna hade stöd av den regionala stormakten Pakistan och kunde därför trycka undan de andra rörelserna till ett hörn av Afghanistan.

Efter 9/11 återupptog USA sitt stöd till de övriga organisationerna (den s k Norra Alliansen) och då var det talibanernas tur att bli undantryckta till ett annat hörn.

Det är alltså så att USA aldrig har backat upp talibanerna. Däremot kan ju enstaka talibanindivider ha tillhört, alltså under kriget mot Sovjet, någon rörelse som fått stöd av USA. Och hurså?
Som sagt har jag gamla Newsweek i lådan uppe på vinden. Du har läst dessa efterkonstruktioner som omskriver verkligheten. Läs igen min wikipedia länk förresten. Talibanerna värvades under sovjetockupationen att strida mot sovjet. Talibanerna var alltså elever i koranskolorna. Du har helt enkelt fel herr "läs en bok".
2014-04-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vad tramsar du om? Varför skulle det vara bra för Ryssland att ryssarnas lögner "finns digitalt"? I en censurerad stat utan yttrandefrihet så hittar "Informations Ministeriet" på sina egna lämpliga sanningar som vi sett spridas genom kloakerna RT och Itar-Tass. Tycker du de bekannta lögnerna är smickrande?
Skrev du inte alldeles nyss att ryssar demonstrerat mot rysk inblanding i Ukraina, är inte det en form av yttandefrihet? Du vet också om att amerikanare demonstrerat mot krigen i Afganistan och Irak? Dom flesta normala människor vi inte ha krig.
Citat:
Läs lite sanna digitala nyheter! http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18645501.ab
Sanna digitala nyheter, driver du med oss? Som om inte dom flesta tidningar och nyhetsbyråer i världen är drivna av ekonomisk och politisk agenda.

En förflyttning av ryska trupper 10 km (draget från rövhålet) är kanske bra för Ukraina och visar på politisk välvlja men det betyder inte att NATO är nöjd då dom troligen har andra kriterier.
2014-04-01, 16:43
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Som sagt har jag gamla Newsweek i lådan uppe på vinden. Du har läst dessa efterkonstruktioner som omskriver verkligheten. Läs igen min wikipedia länk förresten. Talibanerna värvades under sovjetockupationen att strida mot sovjet. Talibanerna var alltså elever i koranskolorna. Du har helt enkelt fel herr "läs en bok".

Gamla Newsweek i lådan på vinden? Inte illa. Men nu är det ändå så att talibanrörelsen uppkom efter att Sovjet tvingats ut och efter att USA-stödet upphört. Och det har alltså inte ett smack med dagens situation att göra. USA har inte skapat eller stöttat talibanrörelsen, USA har inte varit lierad med Saddam Hussein och USA har inte backat upp al-Qaida.

För att inte gå off-topic så knyter jag det till det vanliga nazist- och vänsterbeteendet. I dessa människors föreställningsvärld är allt antingen svart eller vitt och det är alltid USA som är boven. Och USA är/var då i krig med med Saddam, talibaner och al-Qaida. Eftersom inte ens nassar kan förneka att Saddam, talibanerna och al-Qaida är världens ohyra så uppstår då syntax error i er nazistiska föreställningsvärld.

Ni skapar er då en föreställning om att det är USA som skapat talibanerna m fl, och vips, den svartvita världsordningen går plötsligt ihop sig och ni kan fortsätta gå med plakat på era demonstrationer. Åhh.. jag glömde... det är judarna som styr USA... då faller allt på plats eller...?
2014-04-01, 17:01
Medlem
fitz-humes avatar
Skönt att se att Ukraina inte backar eller mesar sig inför ryssarnas hot:
http://www.unian.ua/politics/902865-ukrajina-hoche-zaprovaditi-dlya-rosiyan-normu-pro-perebuvannya-v-krajini-ne-bilsh-yak-90-dib- protyagom-pivroku.html

Min sammanfattning av artikeln är att Ukraina ska ta bort undantagen för ryska medborgare som är stadigvarande bosatta i Ukraina. Antingen skaffa ukrainskt medborgarskap och släpp det ryska, eller flytta tillbaka till Ryssland. Ryska medborgare ska omfattas av samma regler som alla andra utländska medborgare, nämligen att de inte får vistas i Ukraina längre än 90 dagar inom en 180-dagars period. Helt korrekt eftersom Ukraina inte tillåter dubbla medborgarskap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in