2014-03-31, 17:11
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast det är exakt detta som Kreml kommer tvingas göra om man vill ha sin federation, att med vapenmakt tvingas angripa resten av Ukraina. Kiev kommer aldrig gå med på de absurda krav Ryssland framför, och Putin har inget sätt att genomdriva dem utan att sända in sina soldater.

Nu spelar det ingen roll vad Kiev tycker. Kiev kommer att följa USA. Om USA säger, vilket det säger nu, att det behövs en konstitutionell reform vilken tillförsäkrar regionerna en större självständighet, så kommer Kiev lydigt att verkställa det som USA och Ryssland kommit överens om.

Det är så politiken fungerar på denna nivå och det vet du ju om, så varför ids jag ens en gång skriva ut det... det måste bero på att jag drar mig för att steka upp den där fläskkarrén som ligger och väntar på mig..
2014-03-31, 17:22
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag har inte sagt att det inte finns korruption och kriminalitet i Ryssland eller Ukraina det finns såklart sådant även där precis som det finns i alla andra länder.

Ja, korruption finns i alla länder. Den är dock groteskt framträdande och stor i just Ryssland.

Citat:
Korruption och kriminalitet är dock inte heller där de största problemen.

Jo, den utbredda och vanliga korruptionen i Ryssland är ett av landets allra största problem, om inte DET STÖRSTA problemet. Jag har själv arbetat på ett multinationellt företag som etablerade sig i Ryssland i början av 2000-talet, men som helt enkelt var tvunget att lägga ner runt 2007/2008, anledningen? Korruptionen som fördyrade och i vissa fall omöjliggjorde effektiv produktion, eller produktion överhuvudtaget. Omkring 50 duktiga ryssar förlorade sina jobb p.g.a. detta.

Korruptionen är en tragedi utan dess like i Ryssland, och en stor black om foten för landets utveckling.

Citat:
Tror faktiskt mer att ickekorruption i dess länder är ett större problem för många västföretag som annars är vana att köpa sig marknader och fördelar på mer eller mindre legala sätt.

http://www.transparency.org/cpi2013/results

Ryssland ligger på ranking 127/177 här (Sverige på ranking 3/177, som jämförelse). För att vara ett så stort och inflytelserikt land så plågas Ryssland till enorm grad av korruption.
2014-03-31, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Nej, Ryssland har inte ockuperat Krim. Det har hållits en omröstning i demokratisk ordning och krimborna själva röstade för att tillhöra Ryssland.
Omvärlden reagerade direkt förresten, ämnet var så mycket hetare i slutet av februari. Inte "nu" som du beskriver det, talar vi om nu så är detta gårdagsnyheter och talas inte om i media längre då det visade sig att ryssarna inte var så blodtörstiga som man hoppats, utan endast slog vakt om sina egna intressen, i sitt eget närområde på ett synnerligen exemplariskt vis.
Putins inrikespolitik tänker jag inte nämna då jag inte är så insatt i den frågan, men att han skulle vara mer despotisk än etablissemanget i Sverige finner jag ganska osannolikt i relativitetens anda.

Jo man har ockuperat Krim, däremot kan man möjligtvis anse att ockupationen är rättfärdigad. Men det är icke desto mindre en ockupation, sluta tramsa nu.
Det var väl bara någon dag sedan som Mastercard och Visa slutade funka i Ryssland och det nu talas om att skapa ett ryskt kortsystem. Vill minnas att det länkas i den här tråden till och med.

Ja ett exempel på skillnaderna mellan Sveriges despotism och Rysslands kan kanske vara hur det såg ut när kosacker piskade Pussy Riot? Ett annat är så klart den här lagen som förbjuder utländskt stöd till oppositionella grupperingar. Därmed inte sagt att Bodström-samhället och Beatric Ask är några trevliga svenska fenomen. Men dom är åtminstone inte värre än Putin, ännu i varje fall.

Citat:
Rysslands ekonomiska konsekvenser har det också skrikits om sedan dag ett, men fortfarande väntar man på vad som skall hända. Hittills har ett tjugotal ryssar fått reseförbud och frysta tillgångar. De "drabbade" svarade med att skratta.

Väst lyckades bra med att plantera blommor i Afghanistan, Irak, Libyen osv. Eller inte. Sedan kan vi titta på vårt eget land: Blomstrande, eller hur? USA går ju framåt också. För att inte tala om Grekland, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Rumänien, Polen... Ja, du förstår poängen. Eller kanske inte, men det är inte mitt bekymmer.
Som sagt, Visa och Mastercard funkar inte längre. Rubeln rasade rätt kraftigt och utländska investerar verkar inte direkt jättetaggade på att söka sig in i landet. Ekonomin har knappast gått bättre i Ryssland sedan Krimkrisen...

Citat:
Nordkorea är inte särskilt lyckat nej, det vill jag inte påstå. Men efter allt vad landet fått utstå efter sina provokationer (ställer mig inte bakom dem på något vis för att tydliggöra) så är det fascinerande att makten lämnas över från far till son gång efter annan allt medan riket består.
Ja familjen Kim har kvar makten till priset av att resten av landet är ett jävla rövhål. Är det alltså något ryssarna ska se som ett föredöme och köra på menar du? Om inte kan vi kanske släppa Nordkorea, det var ett tämligen dåligt exempel du drog upp som inte kommer ge dig mycket mer heller.

Citat:
Applicerade inte den på Krimkrisen. Länkade klippet för att det är så talande för vilka fittor USA i själva verket är. Skickar brev hit, fördömer dit och sanktionerar här eller där. Såtillvida det inte är någon uppenbart försvarslös stackare utan vänner eller kärnvapen, då går man in med vapenkraft och dödar civila i framfarten. Mycket demokratiskt!

Inledningsscenen där Team America river ner hela Paris för att stoppa terrorister, är den också tänkt som kritik mot USA:s och FN:s mjuka tillvägagångssätt?
Tror du får se filmen igen, för du har nog missuppfattat satiren i det hela.
Ah du har alltså missförstått scenen och försöker nu bortförklara dig. I fall det inte är klart för dig så är det inte USA utan Hans Blix i egenskap av FNs sändebud som tänker skicka arga lappar.

Hur många gånger ska det här behöva upprepas? Ja, USA är ett land som gör jävligt mycket bajs världen över, det ursäktar dock inte att Ryssland gör samma skit.

Ja det är det som är så fantastiskt med skaparna av South Park, deras humor är inte svart och vit utan det finns utrymme för nyanser. Första scenen är givetvis en kritik mot att USA i sin jakt på terrorister "jagar sparv med luftvärnskanon". Jag tror snarare det är du som inte insett vilket djup den filmen har i sin satir, alla får kritik nämligen...

Citat:
Åter till Ukraina. Borde kanske förstått att en USA-runkare tar illa vid sig av roliga klipp från en komedifilm och behandlar dem som viktiga inslag inslag i debatten. Ber moderatorerna om ursäkt för detta.
Perfekt, somliga skribenter har verkligen svårt för det här med nyansering och att inse att somliga människor faktiskt är konsekventa. om du tittar lite längre bak i tråden så kommer du se ett inlägg där Ola Schubert insinuerar att jag skulle vara någon form av rysslakej. I dina ögon är jag alltså en USA-runkare... Jag är rätt kritisk till bägge länder, men absolut, måste jag välja på Ryssland och USA trots att jag inte gillar något av länderna så faller mitt val på USA.

Skippa att argumentera utifrån roliga klipp i fortsättningen då... Kan dock försäkra di att jag inte tagit illa vid, scenen är rolig och har en poäng. Dock inte en poäng som gynnar din ståndpunkt, varför jag påpekade det.
Senast redigerad av Faludjah 2014-03-31 kl. 17:26.
2014-03-31, 17:25
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosnegerMedKlubba
Demonstranter bekämpade Berkuts och Alfagruppens prickskyttar:

http://www.friatider.se/pa-patrull-i-kiev

Hur kommer det sig då att de poliser som blev tagna av daga, blev skjutna med samma kulor som demonstranterna och fredliga kaffedrickare?

http://rt.com/news/kiev-police-rioters-chaos-616/
Citat:
Ursprungligen postat av RT
At least 25 people have been killed in Kiev as the Ukrainian capital plunges back into chaos. Rioters have attacked police, seized buildings, torched vehicles, and burned tires. Nine policemen are among the dead, all of whom died from gunshot wounds.

http://rt.com/news/ashton-maidan-snipers-estonia-946/
Citat:
Ursprungligen postat av RT
Paet also recalled his conversation with a doctor who treated those shot by snipers in Kiev. She said that both protesters and police were shot at by the same people.

“And second, what was quite disturbing, this same Olga [Bogomolets] told as well that all the evidence shows that the people who were killed by snipers from both sides, among policemen and then people from the streets, that they were the same snipers killing people from both sides,” the Estonian FM stressed.

Ashton reacted to the information by saying: “Well, yeah…that’s, that’s terrible.”

“So that she then also showed me some photos she said that as a medical doctor she can say that it is the same handwriting, the same type of bullets, and it’s really disturbing that now the new coalition, that they don’t want to investigate what exactly happened,” Paet said.

Olga Bogomolets was the main doctor for the Maidan mobile clinic when protests turned violent in Kiev. She treated the gravely injured and helped organized their transportation to neighboring countries, who had expressed a willingness to treat those with severe wounds. From the outset, Olga blamed the injuries and deaths on snipers. She turned down the position of Vice Prime Minister of Ukraine for Humanitarian Affairs offered by the coup-appointed regime.
2014-03-31, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Krim hamnade ju helt rätt. Folk börjar läsa historien så småningom och förstå att Krim sitter ju rätt nu på kartan. Den satt fel tidigare. Det var varken Krushev eller Jeltsin som hade en rättighet att ge halvön bort. Nu har man gjort om och gjort rätt.

Vad gäller Ukraina då satsar jag en hundring på att det blir en uppdelning av landet. Öst och söder är ryska historiska stader som Odessa, Kharkov, Donetsk och Dnepropetrovsk. De vill inte ha något med polakerna i västra ukraina att göra. Jag tror inte att man vill fortsätta leva i samma land. Tymoshenko sa att hon ville massmörda människorna i östra ukraina. Näh det kommer inte att funka leva tillsammans efter all det där.
Ja att det historiska bandet till Ryssland är starkt är jag fullt medveten om. Det är inget jag heller ifrågasatt. Om du ser mina tidigare inlägg i tråden är jag, i princip, för att Krim blir ryskt, om det är vad Krimborna tycker. Ryssarnas agerande i fråga ger dock lite andra vibbar.

Ja om den här federationen som Lavrov talade om blir av känns det inte helt omöjligt. Däremot känns det inte som att den federationen blir av. Men det återstår att se antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Ryssland "ockuperade" Krim 400 år sen. Man bör läsa på lite innan man "reagerar".

Omvärlden har inte reagerat. De flesta är okej med Ryssland tar Krim tillbaka.

Det är bara ZOG staterna som reagerat med en massa trams. De borde ha "reagerat" när de stal Kosovo från Serbien.
Ja det är ingen nyhet, och?

Omvärlden har tydligt fördömt Rysslands agerande, det har redan dragits fram och tillbaka i tråden. Låt gå för att många la ned sin röst, men betydligt många fler länder fördömde Ryssland jämfört mot hur många som stödde agerandet på Krim.

Ja vad gäller Kosovo har väst agerat lite tveksamt, åtminstone om man rent principiellt inte tänker godkänna Krims anslutning till Ryssland om inte Kiev går med på det. Det hör dock inte hit, eftersom Ryssarna begår samma fel på Krim som väst gjorde i Kosovo.
2014-03-31, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadSkaDuBli
Den här tråden har nu gått in i sin sista fas, d v s ryggdunkarfasen, i och med att konflikten mattas av så är det de enda the usual suspects har kvar. Klappa varandra på ryggen men tyst bitandes i tungan eftersom mycket aldrig inträffade. Ryssland har fått det man vill ha, Krim. Folket på Krim har fått de man ville ha, en rysk annektering. NATO/EU har fått det man ville, sina fascistiska/nazistiska marionetter i regeringen. Nu börjar arbetet med delningen/federaliseringen av Ukraina. Innan Väst- och Östukraina skapas (inom ett årtionde) så ska regionerna först få mer självbestämmande (framtida folkomröstningar). Sen kommer det att följa en tid när folk som "bor på fel ställe" vill flytta antingen åt öst eller väst. Sen får vi två eller kanse tre nya stater där Dnepr kommer att utgöra en både naturlig och historisk gräns. NWO-agendan kommer alltså aldrig att inträffa. Givetvis kommer psykopater som pappa Bush, Evelyn de Rothschild, David Rockefeller, Geroge Soros och vår egen mellanstora hund, Carl Bildt m fl, att spotta och svära.

Den stora frågan som man vill få fram sanningen om är vilka krypskyttarna var. För de är med största sannolikhet betalda av samma krafter som iscensatte den "arabiska våren". Sanningen lär aldrig komma fram eftersom MSM är för kontrollerat av NWO-psykopaterna.

Är det inte för tidigt att blåsa "faran över"? Konflikten har visserligen mattats av, men det kan vara temporärt. Det ryktas i tidningar om att Ryssland dragit tillbaka en del av sina gränstrupper, men det är inte bekräftat.
2014-03-31, 17:28
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Hur kommer det sig då att de poliser som blev tagna av daga, blev skjutna med samma kulor som demonstranterna och fredliga kaffedrickare?

http://rt.com/news/kiev-police-rioters-chaos-616/

http://rt.com/news/ashton-maidan-snipers-estonia-946/

Nu är det ju knappast underligt om det är samma kultyp då samma vapen och ammunitionstyper används av både rysk och ukrainsk polis och militär.
2014-03-31, 17:31
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag vet inte vad du dillar om, men talibanerna existerade inte ens när Sovjetunionen förde krig i Afghanistan. Således fick de ingen hjälp av USA. Och hade de existerat då så hade det varit ännu värre eftersom talibanerna då hade svikit en vän och hjälpare. De som fick hjälp av USA då är samma som sitter vid makten nu - vilket även är bekräftat i allmänna val.

USA har f ö inte på något sätt varit vän med Saddam Hussein och USA har därutöver redan på 1980-taet genomfört flygangrepp mot Muammar Gaddaffis bostad och klippt en son, eller vad det var.

Hela ditt inlägg stinker av russofili, USA-hat och fascism. Läs en bok.
TAliban betyder student. Talibanerna var de soldater som värvades till kriget mot Sovjet från Koranskolorna i Pakistan och Afghanistan.
Tack vare kriget mot Sovjet började västpressen tala om Talibaner som ett etniskt begrepp vilket det inte egentligen var. Men som sagt Talibanerna som stridande enhet uppstod under sovjetockupationen.

Läs en bok själv!
https://en.wikipedia.org/wiki/Taliban#Origin
The Taliban movement traces its origin to the Pakistani-trained mujahideen in northern Pakistan, during the Soviet war in Afghanistan
.
2014-03-31, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja, korruption finns i alla länder. Den är dock groteskt framträdande och stor i just Ryssland.
Det är den faktiskt inte i närheten av att vara. Pratar du om under Jeltsins tid så kan jag hålla med, men inte nu.

Citat:
Jo, den utbredda och vanliga korruptionen i Ryssland är ett av landets allra största problem, om inte DET STÖRSTA problemet. Jag har själv arbetat på ett multinationellt företag som etablerade sig i Ryssland i början av 2000-talet, men som helt enkelt var tvunget att lägga ner runt 2007/2008, anledningen? Korruptionen som fördyrade och i vissa fall omöjliggjorde effektiv produktion, eller produktion överhuvudtaget. Omkring 50 duktiga ryssar förlorade sina jobb p.g.a. detta.
Troligen förlorade de jobbet mer på grund av hård konkurrens och/eller inkompetenta chefer.

Citat:
http://www.transparency.org/cpi2013/resultsRyssland ligger på ranking 127/177 här (Sverige på ranking 3/177, som jämförelse). För att vara ett så stort och inflytelserikt land så plågas Ryssland till enorm grad av korruption.
Du länkar till en lista som rankar baserat på hur korrupta länderna upplevs vara. Hur länder upplevs vara bygger fots gammal information och myter så en ganska tveksam ranking med andra ord.
2014-03-31, 17:36
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO

Och vad har du som bevisar det? Paets osammanhängande prat, högst sannolikt baserat på att han inte begripit vad Bogomolets ville ha sagt? Varken Paet eller Bogomolets har undersökt dessa kulor, dessa skottsår, som några poliser dog av. Inga forensiska fakta om de genom skjutvapen dödade har hitintills mig veterligt offentliggjorts. Paet har inte förmått säga något mer om ärendet, Bogomolets har förnekat att hon sagt något som påminner om det Paet berättade för Ashton. Vad vi vet är att Janukovitjs bödlar sköt demonstranter, och att några demonstranter sköt tillbaka.
2014-03-31, 17:45
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Den amerikanska multimiljardören och investeraren Jim Rogers tror inte att sanktioner mot ryssland kan fungera.
2014-03-31, 18:00
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Nu är det ju knappast underligt om det är samma kultyp då samma vapen och ammunitionstyper används av både rysk och ukrainsk polis och militär.
Använde Högra sektorn vapen som de hade snott från den ukrainska polisen när de sköt på poliserna?

Citat:
Ursprungligen postat av KaosnegerMedKlubba
Och vad har du som bevisar det? Paets osammanhängande prat, högst sannolikt baserat på att han inte begripit vad Bogomolets ville ha sagt? Varken Paet eller Bogomolets har undersökt dessa kulor, dessa skottsår, som några poliser dog av. Inga forensiska fakta om de genom skjutvapen dödade har hitintills mig veterligt offentliggjorts. Paet har inte förmått säga något mer om ärendet, Bogomolets har förnekat att hon sagt något som påminner om det Paet berättade för Ashton. Vad vi vet är att Janukovitjs bödlar sköt demonstranter, och att några demonstranter sköt tillbaka.
Hon oroade sig antagligen för sitt liv. Förresten, varför utgår du ifrån att nästan allt som västerländsk media skriver om den här konflikten är sant?
Senast redigerad av NixYO 2014-03-31 kl. 18:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in