Citat:
Ursprungligen postat av
Cimaron
Nej, Ryssland har inte ockuperat Krim. Det har hållits en omröstning i demokratisk ordning och krimborna själva röstade för att tillhöra Ryssland.
Omvärlden reagerade direkt förresten, ämnet var så mycket hetare i slutet av februari. Inte "nu" som du beskriver det, talar vi om nu så är detta gårdagsnyheter och talas inte om i media längre då det visade sig att ryssarna inte var så blodtörstiga som man hoppats, utan endast slog vakt om sina egna intressen, i sitt eget närområde på ett synnerligen exemplariskt vis.
Putins inrikespolitik tänker jag inte nämna då jag inte är så insatt i den frågan, men att han skulle vara mer despotisk än etablissemanget i Sverige finner jag ganska osannolikt i relativitetens anda.
Jo man har ockuperat Krim, däremot kan man möjligtvis anse att ockupationen är rättfärdigad. Men det är icke desto mindre en ockupation, sluta tramsa nu.
Det var väl bara någon dag sedan som Mastercard och Visa slutade funka i Ryssland och det nu talas om att skapa ett ryskt kortsystem. Vill minnas att det länkas i den här tråden till och med.
Ja ett exempel på skillnaderna mellan Sveriges despotism och Rysslands kan kanske vara hur det såg ut när kosacker piskade Pussy Riot? Ett annat är så klart den här lagen som förbjuder utländskt stöd till oppositionella grupperingar. Därmed inte sagt att Bodström-samhället och Beatric Ask är några trevliga svenska fenomen. Men dom är åtminstone inte värre än Putin, ännu i varje fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cimaron
Rysslands ekonomiska konsekvenser har det också skrikits om sedan dag ett, men fortfarande väntar man på vad som skall hända. Hittills har ett tjugotal ryssar fått reseförbud och frysta tillgångar. De "drabbade" svarade med att skratta.
Väst lyckades bra med att plantera blommor i Afghanistan, Irak, Libyen osv. Eller inte. Sedan kan vi titta på vårt eget land: Blomstrande, eller hur? USA går ju framåt också. För att inte tala om Grekland, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Rumänien, Polen... Ja, du förstår poängen. Eller kanske inte, men det är inte mitt bekymmer.
Som sagt, Visa och Mastercard funkar inte längre. Rubeln rasade rätt kraftigt och utländska investerar verkar inte direkt jättetaggade på att söka sig in i landet. Ekonomin har knappast gått bättre i Ryssland sedan Krimkrisen...
Citat:
Ursprungligen postat av
Cimaron
Nordkorea är inte särskilt lyckat nej, det vill jag inte påstå. Men efter allt vad landet fått utstå efter sina provokationer (ställer mig inte bakom dem på något vis för att tydliggöra) så är det fascinerande att makten lämnas över från far till son gång efter annan allt medan riket består.
Ja familjen Kim har kvar makten till priset av att resten av landet är ett jävla rövhål. Är det alltså något ryssarna ska se som ett föredöme och köra på menar du? Om inte kan vi kanske släppa Nordkorea, det var ett tämligen dåligt exempel du drog upp som inte kommer ge dig mycket mer heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cimaron
Applicerade inte den på Krimkrisen. Länkade klippet för att det är så talande för vilka fittor USA i själva verket är. Skickar brev hit, fördömer dit och sanktionerar här eller där. Såtillvida det inte är någon uppenbart försvarslös stackare utan vänner eller kärnvapen, då går man in med vapenkraft och dödar civila i framfarten. Mycket demokratiskt!
Inledningsscenen där Team America river ner hela Paris för att stoppa terrorister, är den också tänkt som kritik mot USA:s och FN:s mjuka tillvägagångssätt?
Tror du får se filmen igen, för du har nog missuppfattat satiren i det hela.
Ah du har alltså missförstått scenen och försöker nu bortförklara dig. I fall det inte är klart för dig så är det inte USA utan Hans Blix i egenskap av FNs sändebud som tänker skicka arga lappar.
Hur många gånger ska det här behöva upprepas? Ja, USA är ett land som gör jävligt mycket bajs världen över, det ursäktar dock inte att Ryssland gör samma skit.
Ja det är det som är så fantastiskt med skaparna av South Park, deras humor är inte svart och vit utan det finns utrymme för nyanser. Första scenen är givetvis en kritik mot att USA i sin jakt på terrorister "jagar sparv med luftvärnskanon". Jag tror snarare det är du som inte insett vilket djup den filmen har i sin satir, alla får kritik nämligen...
Citat:
Ursprungligen postat av
Cimaron
Åter till Ukraina. Borde kanske förstått att en USA-runkare tar illa vid sig av roliga klipp från en komedifilm och behandlar dem som viktiga inslag inslag i debatten. Ber moderatorerna om ursäkt för detta.
Perfekt, somliga skribenter har verkligen svårt för det här med nyansering och att inse att somliga människor faktiskt är konsekventa. om du tittar lite längre bak i tråden så kommer du se ett inlägg där Ola Schubert insinuerar att jag skulle vara någon form av rysslakej. I dina ögon är jag alltså en USA-runkare... Jag är rätt kritisk till bägge länder, men absolut, måste jag välja på Ryssland och USA trots att jag inte gillar något av länderna så faller mitt val på USA.
Skippa att argumentera utifrån roliga klipp i fortsättningen då... Kan dock försäkra di att jag inte tagit illa vid, scenen är rolig och har en poäng. Dock inte en poäng som gynnar din ståndpunkt, varför jag påpekade det.