2014-03-30, 16:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Kanske du inte märkt att USA är den enda hypermakten just nu! Fel hos andra länder är i jämförelse totalt irrelevanta.

Hahaha, gott sätt att resonera på.

Nej, men det visste vi ju sedan innan att du är helt geschwind i dina resonemang DVTJ, så det borde kanske inte komma som någon stor överraskning att även Ukraina-debaclet såklart är USAs fel.

Så, bara för skojs skull... Om Ryssland invaderar övriga Ukraina nu och startar ett långdraget och blodigt krig, så är det alltså också USAs fel?
2014-03-30, 16:54
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Men återigen, jag ser inget annat perspektiv än ett ensidigt sådant ovan. Oavsett vad man tycker om USA eller Ryssland så har Ryssland tillskansat sig delar av ett annat land genom militärt angrepp. Vad USA tidigare har gjort är inte relevant i sammanhanget, då vi inte diskuterar det här.

Såvitt jag förstått så låg den absoluta majoriteten av rösterna för att fördöma ryskt agerande i det här fallet. De som valt att inte rösta för eller emot kan man inte ta med i den beräkningen, då de inte gett något rakt svar.

Det är exakt samma sak som om 40% av svenskarna väljer att inte rösta i ett riksdagsval. Valet blir inte ogiltigt bara för att de här 40 procenten möjligen hade röstat på det förlorande blocket eller partiet.

Jag tror att du begår ett misstag som förväxlar juridik med politik.

Alltså, i den verkliga politiska världen, kan man inte isolera en företeelse och tro att den är självförklarande.

Detta kan du göra i juridiska sammanhang. Men politik är inte jurdik. I politiken måste man se frågor i ett sammanhang. Om man inte gör det, då förstår man inte vad som händer och man får svårt att se vad som kommer att inträffa.

Ta ämnet för tråden, Ukraina. Om man tänker sig att Rysslands agerande inte har något sammband med vad som hände i Kiev någon månad innan eller samband med vad som hänt sedan Sovjetunionens fall då det gäller NATO-utvecklingen, så förstår man förstås inte vad som styr Ryssland och dess säkerhetspolitiska överväganden.

Om man inte förstår att vad som hände i Kiev, har samband med både det inrikespolitiska läget i Ukraina men även med den utländska inblandningen i landet, så förstår man förstås inte varför en kupp/revolution genomfördes.

Om man inte förstår att Kiev-händelserna påverkar både Moskva och de östra delarna av landet till att formulera ett svar på regimskiftet, ja då förstår man sig inte på politik.

Problemet med Västs position är att man inte förstår eller alternativt inte vill förstå Rysslands situation. Det är detta som t ex Kissinger för några veckor sedan framhöll. Det är också därför man inte kunde förutse Rysslands svar, fast man borde ha kunnat det om man som t ex Kissinger är väl förtrogen med rysk hisoria, mentalitet samt säkerhetspolitiska överväganden och behov.

Om du tycker att detta är ensidigt och fanatiskt så måste jag tillskriva dig själv en ensidighet. Kissinger är en av de främsta kommunsitätarna som suttit i en amerikansk regering och om han säger att Väst begår en blunder, ja då får man nog utgå att han vet vad han talar om och inte plötsligt har blivit putinanhängare.

Jag tänker inte utveckla frågan om FN-omröstningen mer än jag redan sagt: det är ett faktum att de länder som stödde ett fördömande av Ryssland utgör en befolkningsmässig minoritet.
2014-03-30, 16:56
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
Nu kom i alla fall det ukrainska utrikesministeriet med en adekvat kommentar:

http://english.ahram.org.eg/NewsContent/2/9/97890/World/International/Ukraine-tells-Russia-to-stop-preaching.aspx

Citat:
"We would like to urge Russia, before it presses its ultimatums on a sovereign and independent nation, to take note of the catastrophic state and complete powerlessness of its own ethnic minorities, including Ukrainians," the Ukrainian foreign ministry said in statement.

"Why not make other languages besides Russian into a state language -- including Ukrainian, the language of millions of Russian citizens?"

The Ukrainian statement concluded by declaring: "Stop preaching to others. And instead, start putting things right in your own country. After all, you have so many problems."

Om Poroshenko, vars popularitet som presidentkandidat förvånar kännare av ukrainsk politik. En teori om att opinionsundersökningar korrumperats framförs. En viktig symbolhandling kan ha spelat en avgörande roll för Poroshenkos ställning, när han åkte till Simferopol för att försöka förhindra "folkomröstningen":

http://www.rferl.org/content/poroshenko-profile-ukraine-presidential-candidate/25314782.html

Citat:
Petro Poroshenko is one of the richest men in Ukraine and has been a player in national politics since 1998. Yet he remains, for the most part, an unknown quantity, a gray figure without a significant public image.

Ivan Lozowy, an independent policy analyst in Kyiv, says he is surprised by Poroshenko's high showing in opinion polls.---

Lozowy suspects Poroshenko may have paid to boost his poll ratings, a common practice in Ukraine. He notes that a recent poll asking people whether they had heard of Poroshenko's Solidarity party revealed that almost no one had.

Perhaps the high point of Poroshenko's performance in the latest political crisis came on March 12.

That night, Poroshenko visited the Crimean capital, Simferopol, in a quixotic bid to prevent the peninsula from holding a referendum on joining Russia.

That night in Simferopol may have elevated Poroshenko to the front ranks in the eyes of many Ukrainians, says Andreas Umland, an associate professor of political science at Kyiv-Mohyla Academy.

"Him being chased by these pro-Russia militiamen or Russian soldiers -- that, perhaps, played a role in making him look credible and a serious politician and not just an oligarch," Umland says.
Senast redigerad av KaosnegerMedKlubba 2014-03-30 kl. 17:06.
2014-03-30, 17:14
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men då ska väl USA ha cred för sådant som är bra, snarare, eller? För världen har blivit väldigt mycket bättre de senaste 20 åren.

Du springer nassars, kommunisters och förbrytares ärenden. Bara så du vet.
Nej, världen har inte blivit mycket bättre de senaste 20 åren. Vi har bland annat en mycket oroande utveckling där man spionerar på vanligt folk. (Snowden avslöjandena). Dollarkorruptionen med petrodollar och quantitative easing oroar, Personattacker på tjänstemän och politiker som misshagar har blivit vanliga. Dominique Strauss-Kahn som exempel. För att inte nämna en pågående expansion av militärbaser och militära hot, eller rent av det allt mer vanliga militära aggressionen som fick sitt startskott i Kosovo — återgången till Vietnam attityden.

Det här är ju inte en fråga där man måste politiskt korrekt säga nåt vackert. Vad är så bra med USA's politik enligt din åsikt? Du får stå för dina egna argument varsågod. Kräv inte att jag för din talan. Alltså i huvudsak: tål du inte kritik så ska du inte snacka som om politik var ett kafferep där man måste smickra lite.
2014-03-30, 18:31
Medlem
Varför är det inga demonstrationer mot Rysslands agerande? Rysslands ambassad borde ju vara belägrad av uppretade demonstranter om sunda förnuftet fick råda. Att demonstrera mot en fasciststat som Ryssland borde ju vara varje medborgares plikt. Vår frihet och vårt välstånd skall Putin ge f-n i helt enkelt. Ukraina har en tuff resa framför sig i alla fall, den saken är klar. Men den resan är ju betydligt bättre att göra än att få det sju resor värre under ryskt förmyndarskap, som ju varit fallet fram tills nu. Ryssland allt sämre ekonomiska läge är inget Ukraina är förtjänt av om man vill bygga upp ett starkt demokratiskt Ukraina. Då gäller det att blicka västerut mot den fria världen.
Den dagen Ryssland blir en riktig demokrati kan ju läget förändras radikalt.
2014-03-30, 18:32
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
Kremltrogna The Voice of Russia publicerade den här artikeln om Poroshenko en dryg vecka innan Janukovitj flydde. Då spekulerades det att han skulle bli premiärminister, medan Janukovitj skulle sitta kvar som president. Saker och ting har förändrats sedan dess, nu är Klitsjko Poroshenkos valarbetare och riktar själv in sig på att erövra borgmästarpositionen i Kiev. Fortfarande är det svårt att få grepp om Poroshenko som politisk gestalt. Några detaljer om hans påstådda stöd till Högra Sektorn har jag inte sett. Jag såg ett foto på honom, taget häromkvällen, när han stod utanför parlamentet och diskuterade med nationalisterna, uppmanande dem att ta det lite lugnt. Klitsjko är förstås också politiskt sett ett oskrivet kort, kanske ännu mer än Poroshenko. Men som det ser ut i dagsläget är det nog mycket möjligt att den ene blir president och den andre borgmästare i Kiev, och att de och deras respektive partier kommer att samarbeta. Hur de kommer att förhålla sig till Tymoshenkos parti och till Svoboda återstår att se, men de är ju uppenbarligen konkurrenter om den faktiska politiska makten, möjligen nödtvungna samarbetspartners.

http://voiceofrussia.com/2014_02_13/Petr-Poroshenko-the-dark-horse-of-the-Ukrainian-politics-0438/

Citat:
Petr Poroshenko made his first million while still a student when he registered one of the first small enterprises in Ukraine – called ‘Service Center’. Later he increased his capital trying his luck in a number of business areas: he sold cars, spices (which brought him his first million USD), bought plants, banks and raw material deposits. Now among other things he owns Channel 5 TV channel, which always serves as the mouthpiece for the revolutions.---

Now he has a good chance of taking the seat as prime minister, although it is too early to talk about his victory in presidential elections, believes Valeriy Solovey, a professor at the Moscow State Institute of International Relations and a PhD in history:

“He is publically not a very attractive figure. In any competition he would lose to Klitschko and Yatsenyuk, maybe even to Tyagnibok. As far as his support for the ‘Right Sector’ or financing of Euromaidan go, it is well known in Ukraine that Poroshenko invested in that to be able to claim the position of prime minister as a figure of compromise, among other things.---

Despite his connection to the far right extremist group called Right Sector, Poroshenko has not lost the trust of foreign politicians. It was him that the US Secretary of State John Kerry turned to with a proposal to form a technical government. But although the businessman prefers to stay in the shadow and not to make loud statements, his radical views and a fairly sizeable wealth do not add people's trust for him.
---

But it is unlikely that a successful entrepreneur would change business for politics for good, thinks Vladimir Pantin, PhD in philosophy and the head of the department of internal political processes at the Institute for the World Economy and International Relations at the Russian Academy of Sciences.

“I think he is unlikely to get to power himself, although he could take an important position in the government. He could become prime minister for a while. But he is still an oligarch and not a politician. Thus, he is unlikely to conduct real policy in Ukraine's favor. His role is in opposing Yanukovich. Tradeoffs and agreements between them are possible. But he will not play an independent role as a politician”.

Now Petr Poroshenko is trying to distance himself from the standard rhetoric of the opposition leaders and win the sympathy of Ukrainian citizens by promising them concrete actions, such as to restore the pavement on Grushevsky Street at his own expense and to renovate the Dynamo stadium. And maybe due to such tactics or the final disenchantment of Ukrainians in the opposition leaders, the grey cardinal of the Ukrainian politics would be able to play an unexpected role and surpass his political competitors.
2014-03-30, 18:44
Medlem
Aureuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Nej, världen har inte blivit mycket bättre de senaste 20 åren. Vi har bland annat en mycket oroande utveckling där man spionerar på vanligt folk. (Snowden avslöjandena). Dollarkorruptionen med petrodollar och quantitative easing oroar, Personattacker på tjänstemän och politiker som misshagar har blivit vanliga. Dominique Strauss-Kahn som exempel. För att inte nämna en pågående expansion av militärbaser och militära hot, eller rent av det allt mer vanliga militära aggressionen som fick sitt startskott i Kosovo — återgången till Vietnam attityden.

Det här är ju inte en fråga där man måste politiskt korrekt säga nåt vackert. Vad är så bra med USA's politik enligt din åsikt? Du får stå för dina egna argument varsågod. Kräv inte att jag för din talan. Alltså i huvudsak: tål du inte kritik så ska du inte snacka som om politik var ett kafferep där man måste smickra lite.

Du kanske ska tala om vilka kvantifierbara mått du har dömt efter. Exempelvis barnadödlighet, mödradödlighet, andelen människor som lever på mindre än en dollar om dagen eller...?

Vadå?

Frågan kanske är löjlig eftersom svaret troligen kommer landa i att det är USAs fel på nåt sätt, men jag gör ett försök!
2014-03-30, 18:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Varför är det inga demonstrationer mot Rysslands agerande? Rysslands ambassad borde ju vara belägrad av uppretade demonstranter om sunda förnuftet fick råda. Att demonstrera mot en fasciststat som Ryssland borde ju vara varje medborgares plikt. Vår frihet och vårt välstånd skall Putin ge f-n i helt enkelt. Ukraina har en tuff resa framför sig i alla fall, den saken är klar. Men den resan är ju betydligt bättre att göra än att få det sju resor värre under ryskt förmyndarskap, som ju varit fallet fram tills nu. Ryssland allt sämre ekonomiska läge är inget Ukraina är förtjänt av om man vill bygga upp ett starkt demokratiskt Ukraina. Då gäller det att blicka västerut mot den fria världen.
Den dagen Ryssland blir en riktig demokrati kan ju läget förändras radikalt.
Din världsbild är som vanligt mest fantasier.
Jag svarar dig bara för att du åtminstone borde kunna skilja på fascism och kommunism. Ukraina är numera fascistiskt. Ryssland är kapitalistiskt, möjligen med inslag av statligt ägande.
Försök lära dig vad olika begrepp betyder! Kommunism innebär ett klasslöst samhälle, något sådant har vi inte skådat i modern tid, möjligen bland vissa urbefolkningar.
2014-03-30, 19:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Din världsbild är som vanligt mest fantasier.
Jag svarar dig bara för att du åtminstone borde kunna skilja på fascism och kommunism. Ukraina är numera fascistiskt. Ryssland är kapitalistiskt, möjligen med inslag av statligt ägande.
Försök lära dig vad olika begrepp betyder! Kommunism innebär ett klasslöst samhälle, något sådant har vi inte skådat i modern tid, möjligen bland vissa urbefolkningar.

Du är en fascist. Du stödjer fascisterna som annekterat sitt fredliga grannland territorium. Fascism är en radikal nationalistisk och auktoritär politisk ideolog = ryssarna. Sluta snacka skit. Man definierar inte fascism som motsatsen av kommunism din analfabet.
2014-03-30, 19:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aureus
Du kanske ska tala om vilka kvantifierbara mått du har dömt efter. Exempelvis barnadödlighet, mödradödlighet, andelen människor som lever på mindre än en dollar om dagen eller...?

Vadå?

Frågan kanske är löjlig eftersom svaret troligen kommer landa i att det är USAs fel på nåt sätt, men jag gör ett försök!

Javisst har du rätt. Och jag vet inte en enda vanlig människa som fått problem av vad som avslöjats av Snowden. Att myndighet inte spionerade på internet 1990 beror helt enkelt på att internet inte fanns då.

Jag menar att det är viktigt att hålla en tydlig och mycket fast linje mot de odemokrater och tillika putinmedlöpare som ständigt dyker upp.

Jag pratade med en ryska häromveckan och hon ansåg att Putin är en brottsling som skadar vanliga ryssar.
2014-03-30, 19:50
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aureus

Vadå?

Hur fan kan du insinuera det är oklart vilka mått jag använder? Vi har mer krig, dödligare krig, mer fattigdom (ja faktiskt mer rika och mer fattiga) och främst av allt har vi en nonchalans inför demokratins förfall. Vi har inlett krig på storlögner, pressen slickar beslutsfattarna i röven som åsiktsregistrerar oss alla.
2014-03-30, 19:56
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Javisst har du rätt. Och jag vet inte en enda vanlig människa som fått problem av vad som avslöjats av Snowden. Att myndighet inte spionerade på internet 1990 beror helt enkelt på att internet inte fanns då.
Ja det är klart att det knyckte i kleptofingrarna att styra världen med odemokratiska medel även då. Men saken kvarstår. den utveckling vi har, har blivit värre nu —kanske delvis pga den tekniska utvecklingen.
Citat:
Jag menar att det är viktigt att hålla en tydlig och mycket fast linje mot de odemokrater och tillika putinmedlöpare som ständigt dyker upp.
Det är du som är odemokratisk. Rent principiellt tillåter du inte åsiktsfrihet ens.
Citat:
Jag pratade med en ryska häromveckan och hon ansåg att Putin är en brottsling som skadar vanliga ryssar.
*gäsp*

Själv har jag faktiskt talat med båda sortens ryssar. Jag tänker på en rysk bög jag träffade som var oroad för Snowdens avslöjanden och var allmänt kritisk mot bluffdemokratin här, men helt enkelt sa att det var bättre att vara bög i väst.

Han personifierar båda sidorna av ryssarnas attityd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in