Citat:
Ursprungligen postat av
Strandhugg
Det är klart att man ska vara försiktig med vad man gör med sitt hus eller sin lägenhet. Både molly och plugg lämnar hål efter sig som förmodligen behöver spacklas igen om man ska återställa väggen. Sen säger jag inte att man ska använda molly till allting, men om det handlar om att få fast något på en tunn gipsvägg så är molly det bästa alternativet jag har testat. Skulle det däremot handla om en betongvägg så fungerar molly inte alls utan skruv och plugg är väl det bästa. Nu var det ju en gipsvägg det handlade om enligt TS så då rekommenderar jag molly.
Det är en väldigt stor skillnad på synliga hål i en vägg gjorda av mollyplugg kontra vanliga plastplugg. 5,5mm hål mot ett hål som från början är kanske 10mm men blir ytterligare lite större när man lirkat ur mollyn. Om det inte går att lirka ur den så måste man slå in den och då snackar vi hål...
Som jag sa innan, att hänga upp gardinstänger går alldeles utmärkt med vanliga plastplugg, förutsatt att man inte har gjort ett för stort hål och använder tillräckligt långa skruv. Molly används till tyngre saker som större hyllor, fäste för TV-apparater och liknande.
Det finns ju en motsvarighet till mollyplugg för betong med, då kallas det
expanderskruv men principen är den samma.