• 1
  • 2
2014-03-29, 04:48
Medlem
Hejsan, jag har problem med att skruv och plugg faller ur min vägg, den har fallit ut flera gånger och gjort att hålet blir större och större, finns det något material som jag kan fylla hålet med som hårdnar och blir lika starkt som gipset själv? Är det isåfall en bra idé att fylla hålet med sånt och sätta dit en plugg medans det är poröst, och sedan skruva in i den pluggen?

Jag har ingen borrmaskin, finns det bra sätt att fixxa detta utan, eller behöver jag köpa en?

Här är 3 bilder
Citera
2014-03-29, 05:32
Medlem
zorzes avatar
Det är alltså en gipsvägg?

Sök på ordet "gipsankare" .

Finns olika sorter och storlekar, jag köpte i plast på K Rauta,exempelvis.

Sitter på mobil så kan inte länka.
Citera
2014-03-29, 06:47
Medlem
Så nära kanten bör där sitta en regel tycker man om det är en gipsvägg. Så flytta infästningen närmare kanten och dra i en längre träskruv :-)
Citera
2014-03-29, 07:22
Medlem
Det där har jag varit med om många gånger. Har riktiga skit-väggar med jätteporös betong.

Här är några enkla lösningar:
1. fyll hålet runt pluggen med tändstickor tills det inte går att få in fler.
2. en massa svinto runt pluggen kan funka.
3. när pluggen ändå lossnar - blås ur hålet så det är någorlunda fritt från skräp. Gå och köp Plastic Padding Keramisk metall. Blanda ihop och fyll hålet (använd en spritspåse med liten öppning). Tryck in pluggen. Det härdar på 10 minuter. Skruva sen i fästet. Det har alltid funkat för mig. Nackdelen är att det är svårt att få det snyggt tyvärr. Man måste vara jätteförsiktig så man inte kletar massan runt hålet och på väggen runtomkring. Alternativet är ju att fylla hålet med gips.

Lycka till.
Citera
2014-03-29, 08:07
Medlem
Strandhuggs avatar
Använd molly. Fungerar fantastiskt. Eftersom du redan har ett hål så är det enda du behöver en skruvmejsel.

http://www.bauhaus.se/forlang-molly-m6x100-fzb-5.html
Citera
2014-03-29, 08:38
Medlem
M0ngots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandhugg
Använd molly. Fungerar fantastiskt. Eftersom du redan har ett hål så är det enda du behöver en skruvmejsel.

Håller med. Är det gipsvägg utan typ osb bakom är det molly som gäller.
Citera
2014-03-29, 08:42
Medlem
breakbabess avatar
Det är nog inte alls någon gipsvägg för smygen ser putsad ut.
Om du inte kan borra i en större och längre plugg så testa att tälja till en trästicka att trycka i pluggen, och sen kan du skruva i skruven igen så kommer pluggen att expandera mer!
Citera
2014-03-29, 09:08
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Anledningen till varför pluggen dras ut ur väggen syns tydligt på bild nummer två; dina skruv är för korta.

För att en plugg skall expandera ordentligt krävs att skruven är längre än själva pluggen. Köp längre skruv och ta ett par nya hål så skall du se att det sitter.
Citera
2014-03-29, 09:14
Medlem
Citat:

Ni som använder molly till allting som skall hängas upp är i hemlighet hatade av alla köpare som tar över era sönderpepprade bostäder. Plugg fungerar till det mesta i hemmet och man brukar tala om ca. 15 kilos belastningsförmåga, förutsatt att man är nära väggen, per plugg. Fyr stycken är alltså hela 60kg.
Citera
2014-03-29, 18:00
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Ni som använder molly till allting som skall hängas upp är i hemlighet hatade av alla köpare som tar över era sönderpepprade bostäder. Plugg fungerar till det mesta i hemmet och man brukar tala om ca. 15 kilos belastningsförmåga, förutsatt att man är nära väggen, per plugg. Fyr stycken är alltså hela 60kg.

Det är klart att man ska vara försiktig med vad man gör med sitt hus eller sin lägenhet. Både molly och plugg lämnar hål efter sig som förmodligen behöver spacklas igen om man ska återställa väggen. Sen säger jag inte att man ska använda molly till allting, men om det handlar om att få fast något på en tunn gipsvägg så är molly det bästa alternativet jag har testat. Skulle det däremot handla om en betongvägg så fungerar molly inte alls utan skruv och plugg är väl det bästa. Nu var det ju en gipsvägg det handlade om enligt TS så då rekommenderar jag molly.
Citera
2014-03-29, 18:27
Medlem
Citat:
Det är klart att man ska vara försiktig med vad man gör med sitt hus eller sin lägenhet. Både molly och plugg lämnar hål efter sig som förmodligen behöver spacklas igen om man ska återställa väggen. Sen säger jag inte att man ska använda molly till allting, men om det handlar om att få fast något på en tunn gipsvägg så är molly det bästa alternativet jag har testat. Skulle det däremot handla om en betongvägg så fungerar molly inte alls utan skruv och plugg är väl det bästa. Nu var det ju en gipsvägg det handlade om enligt TS så då rekommenderar jag molly.

Det är en väldigt stor skillnad på synliga hål i en vägg gjorda av mollyplugg kontra vanliga plastplugg. 5,5mm hål mot ett hål som från början är kanske 10mm men blir ytterligare lite större när man lirkat ur mollyn. Om det inte går att lirka ur den så måste man slå in den och då snackar vi hål...

Som jag sa innan, att hänga upp gardinstänger går alldeles utmärkt med vanliga plastplugg, förutsatt att man inte har gjort ett för stort hål och använder tillräckligt långa skruv. Molly används till tyngre saker som större hyllor, fäste för TV-apparater och liknande.

Det finns ju en motsvarighet till mollyplugg för betong med, då kallas det expanderskruv men principen är den samma.
Senast redigerad av TheyWillKillUsAll 2014-03-29 kl. 18:34.
Citera
2014-03-30, 03:27
Medlem
Jag tackar för all eran hjälp. Ni verkar skickliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in