Citat:
Ursprungligen postat av
Blärk
Var din senaste mer omfattande reflexion om dig själv positiv eller negativ och vad handlade den om?
För min del var den mer åt det negativa hållet och handlade om att jag har svårt att komma människor nära - även om jag vill. Kom fram till att det nog handlar om att jag inte bottnar i mig själv. Det finns inget tydligt "jag" och då finns det inte heller något att komma nära.
"Reflexion betecknar inom filosofin tankens riktning på en viss sak, eftertanke, betraktelse, eftersinnande; i tysthet gjord anmärkning" Wikipedia
Vad tänkte du om dig själv senast och vad kom du fram till?
Att jag har det väldigt bra i alla fall, tillräckligt bra för att vara väldigt glad. Sedan att jag kan bli glad av att tänka på det. Jag har varit i omotiverad extas sedan i förmiddags. Det faktum att det är i praktiken omotiverat är en motivation i sig själv, och således har jag alltid anledning och möjlighet att vara glad.
Sedan att det är mycket trevligare att vara trevlig mot andra. Detta är ingen ny upptäckt i sig själv, men jag har upptäckt nya sätt att vara trevlig mot folk, som breddar och fördjupar den trevlighet jag tillgodogör mig och andra.