• 1
  • 2
2014-03-29, 00:26
Medlem
Tnkte investera i tre stycken extraljus till bilen. Kr med 3 X 100w halogen just nu, tv breda och en lng. Funkar vl bra men bttre ljus vill man vl ha, dessutom tycker jag att prislappen r helt okej fr LED. snabb uppstart (0,1 sek).

Dessa vill jag ha:
http://www.prestandabelysning.se/pbe...xtraljus/295-1

4000 lumen per lampa. Vet att 100w halogen ska vara runt 1500 lumen, men vad Xenon ligger p vet jag inte. Har krt bilar med LED-ramp och dessa tycker jag ger ett jmt och brett ljus, dock inte speciellt lngt. Dessutom r de fula!

Ngon som har erfarenhet av dessa runda som jag lnkade?

Har sett filmer frn youtube men tycker att de oftast r missvisande d kameror sllan terger samma som gat ser.
Citera
2014-03-29, 10:10
Medlem
Adam211s avatar
Jag r ganska nyfiken p extraljus ocks. Blir inte ljuset blndande mot andra i trafiken nr man kr? r det lagligt att kra med extraljus?
Citera
2014-03-29, 10:25
Medlem
Det r inte lagligt vid mte. Extraljus r avsedda som komplement till helljus
Citera
2014-03-29, 12:16
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Jag r ganska nyfiken p extraljus ocks. Blir inte ljuset blndande mot andra i trafiken nr man kr? r det lagligt att kra med extraljus?
Klart det r lagligt. Helljuset tror jag inte det finns ngra restriktioner p all. Kopplar du dem dremot ver halvljuset lr du f problem med ordningsmakten, samt mtande bilar som garanterat lr sl p sitt helljus
Har tyvrr ingen erfarenhet av dagens, moderna extraljus. De senaste jag monterade var Bosch Profi.
Dremot kommer jag flja den hr trden d jag funderar p extraljus p pendlingsbilen.
Citera
2014-03-29, 14:53
Medlem
Kp inte Led,inte som extraljus, Snar igen och tinar inte bort snn fr Led blir aldrig varma,

Xenon r bst, men krnglar s mycket och str ut radion, om man inte har avstrningsfilter,

Det bsta r egentligen halogen "Bang for the bucks" Hller i hur kallt det n r, sen byter du till 100W halogen gldlampor s lyser dem riktigt bra,

-40 s slutade mina Kines-xenonare funka, s slngde dem t helvete montera 100W halogen.
Citera
2014-03-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Kp inte Led,inte som extraljus, Snar igen och tinar inte bort snn fr Led blir aldrig varma,

Xenon r bst, men krnglar s mycket och str ut radion, om man inte har avstrningsfilter,

Det bsta r egentligen halogen "Bang for the bucks" Hller i hur kallt det n r, sen byter du till 100W halogen gldlampor s lyser dem riktigt bra,

-40 s slutade mina Kines-xenonare funka, s slngde dem t helvete montera 100W halogen.

Krvs det inte ganska extremt vder fr att Led-strlkastare ska sna igen?
Citera
2014-03-29, 22:04
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Krvs det inte ganska extremt vder fr att Led-strlkastare ska sna igen?

Jo, sn tenderar ju inte att fastna s ltt p en hal plastskiva - utan den glider av. r det ett snt galet toksnande att det, trots allt, brjar bli risk fr det s lr man nd inte ha extralysena pslagna eftersom det kommer att se ut som en vit mur framfr bilen...
Citera
2014-03-30, 01:48
Medlem
Senators avatar
Xenon ger mest ljus fr pengarna. Led kommer men r inte nra xenon, nnu. kte med kollega med led-ljus liknande (samma?) som du lnkade till. Visst ger de bra ljus men som sagt, inte r de som xenon i ljusutbyte.
Citera
2014-04-01, 10:23
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Om jag vore du (flashspy) skulle jag nog fundera p att gra en Xenon konvertering av dom befintliga extraljusen. Ger mer lumen n LED extraljusen du lnkade till och Xenonkiten r dessutom billigare.

Exempel:
Kostar 1395kr/st och genererar 4040 Lumen

http://www.prestandabelysning.se/100...sats-12v/107-0
Kostar 795kr/st och genererar 7400 Lumen

Dock finns det LED extraljus som producerar precis lika mycket om inte mer nr det kommer i lumen antal men d r priset s pass hgt att plnboken nstan sjlv antnder. Har dessutom inte en aning om LED kan prestera samma rckvidder som Xenon eller smlta bort den dr snn som alla talar om. LED verkar dock vara den typ (Halogen, Xenon, LED) som drar minst strm.

Exempel:
http://www.prestandabelysning.se/vis...xtraljus/123-0
Kostar 6295kr/st och genererar 8874 Lumen.
Senast redigerad av ConnysSvetsOTaxi 2014-04-01 kl. 10:40. Anledning: Tillgg.
Citera
2014-04-01, 10:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet

LED blir visst varma, men det beror p vilken effekt du har. 60 watts LED-lampor blir ungefr lika varma som 55 watt Halogen eller Xenon. Men de kyls lite annorlunda och vrmen sprids mer vilket gr att plasten/glaset inte blir fullt s varm.

Det r inga problem att kra med LED i -40 grader, men det kan vara svrt att tnda dem om de inte kommit upp i drifstemperatur. LED-lampor lyser annars starkare ju kallare det r ute eftersom de r effektbegrnsade efter temperatur (ju varmare, desto svagare)
Citera
2014-04-01, 10:57
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Tnkte investera i tre stycken extraljus till bilen. Kr med 3 X 100w halogen just nu, tv breda och en lng. Funkar vl bra men bttre ljus vill man vl ha, dessutom tycker jag att prislappen r helt okej fr LED. snabb uppstart (0,1 sek).

Dessa vill jag ha:

4000 lumen per lampa. Vet att 100w halogen ska vara runt 1500 lumen, men vad Xenon ligger p vet jag inte. Har krt bilar med LED-ramp och dessa tycker jag ger ett jmt och brett ljus, dock inte speciellt lngt. Dessutom r de fula!

Ngon som har erfarenhet av dessa runda som jag lnkade?

Har sett filmer frn youtube men tycker att de oftast r missvisande d kameror sllan terger samma som gat ser.
jag kr med tre sdana du lnkar till och tycker att dom r i klass med dom tre 70watt xenon extraljusen jag hade innan p bilen. har dock tv 55watt xenon extraljus med fr att f brden p ljuset som jag vill ha och lite jmnare ljusfrdelning. jag kommer inte g tillbaka till xenon igen nr jag brjade kra med LED-ljus vntar bara p att 120watt led ska komma ut och till rtt pris s byter jag upp mig igen..
Citera
2014-04-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
jag kr med tre sdana du lnkar till och tycker att dom r i klass med dom tre 70watt xenon extraljusen jag hade innan p bilen. har dock tv 55watt xenon extraljus med fr att f brden p ljuset som jag vill ha och lite jmnare ljusfrdelning. jag kommer inte g tillbaka till xenon igen nr jag brjade kra med LED-ljus vntar bara p att 120watt led ska komma ut och till rtt pris s byter jag upp mig igen..

Har du tv breda och en lng?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in