2014-03-29, 00:26
Medlem
Tänkte investera i tre stycken extraljus till bilen. Kör med 3 X 100w halogen just nu, två breda och en lång. Funkar väl bra men bättre ljus vill man väl ha, dessutom tycker jag att prislappen är helt okej för LED. snabb uppstart (0,1 sek).

Dessa vill jag ha:
http://www.prestandabelysning.se/pbe180-chrome-60w-cree-led-extraljus/295-1

4000 lumen per lampa. Vet att 100w halogen ska vara runt 1500 lumen, men vad Xenon ligger på vet jag inte. Har kört bilar med LED-ramp och dessa tycker jag ger ett jämt och brett ljus, dock inte speciellt långt. Dessutom är de fula!

Någon som har erfarenhet av dessa runda som jag länkade?

Har sett filmer från youtube men tycker att de oftast är missvisande då kameror sällan återger samma som ögat ser.
Citera
2014-03-29, 10:10
Medlem
Adam211s avatar
Jag är ganska nyfiken på extraljus också. Blir inte ljuset bländande mot andra i trafiken när man kör? Är det lagligt att köra med extraljus?
Citera
2014-03-29, 10:25
Medlem
Det är inte lagligt vid möte. Extraljus är avsedda som komplement till helljus
Citera
2014-03-29, 12:16
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Jag är ganska nyfiken på extraljus också. Blir inte ljuset bländande mot andra i trafiken när man kör? Är det lagligt att köra med extraljus?
Klart det är lagligt. Helljuset tror jag inte det finns några restriktioner på all. Kopplar du dem däremot över halvljuset lär du få problem med ordningsmakten, samt mötande bilar som garanterat lär slå på sitt helljus
Har tyvärr ingen erfarenhet av dagens, moderna extraljus. De senaste jag monterade var Bosch Profi.
Däremot kommer jag följa den här tråden då jag funderar på extraljus på pendlingsbilen.
Citera
2014-03-29, 14:53
Medlem
Köp inte Led,inte som extraljus, Snöar igen och tinar inte bort snön för Led blir aldrig varma,

Xenon är bäst, men krånglar så mycket och stör ut radion, om man inte har avstörningsfilter,

Det bästa är egentligen halogen "Bang for the bucks" Håller i hur kallt det än är, sen byter du till 100W halogen glödlampor så lyser dem riktigt bra,

-40 så slutade mina Kines-xenonare funka, så slängde dem åt helvete å montera 100W halogen.
Citera
2014-03-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Köp inte Led,inte som extraljus, Snöar igen och tinar inte bort snön för Led blir aldrig varma,

Xenon är bäst, men krånglar så mycket och stör ut radion, om man inte har avstörningsfilter,

Det bästa är egentligen halogen "Bang for the bucks" Håller i hur kallt det än är, sen byter du till 100W halogen glödlampor så lyser dem riktigt bra,

-40 så slutade mina Kines-xenonare funka, så slängde dem åt helvete å montera 100W halogen.

Krävs det inte ganska extremt väder för att Led-strålkastare ska snöa igen?
Citera
2014-03-29, 22:04
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Krävs det inte ganska extremt väder för att Led-strålkastare ska snöa igen?

Jo, snö tenderar ju inte att fastna så lätt på en hal plastskiva - utan den glider av. Är det ett sånt galet toksnöande att det, trots allt, börjar bli risk för det så lär man ändå inte ha extralysena påslagna eftersom det kommer att se ut som en vit mur framför bilen...
Citera
2014-03-30, 01:48
Medlem
Senators avatar
Xenon ger mest ljus för pengarna. Led kommer men är inte nära xenon, ännu. Åkte med kollega med led-ljus liknande (samma?) som du länkade till. Visst ger de bra ljus men som sagt, inte är de som xenon i ljusutbyte.
Citera
2014-04-01, 10:23
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Om jag vore du (flashspy) skulle jag nog fundera på att göra en Xenon konvertering av dom befintliga extraljusen. Ger mer lumen än LED extraljusen du länkade till och Xenonkiten är dessutom billigare.

Exempel:
Kostar 1395kr/st och genererar 4040 Lumen

http://www.prestandabelysning.se/100w-xenonkit-for-extraljus-mm-halvsats-12v/107-0
Kostar 795kr/st och genererar 7400 Lumen

Dock finns det LED extraljus som producerar precis lika mycket om inte mer när det kommer i lumen antal men då är priset så pass högt att plånboken nästan själv antänder. Har dessutom inte en aning om LED kan prestera samma räckvidder som Xenon eller smälta bort den där snön som alla talar om. LED verkar dock vara den typ (Halogen, Xenon, LED) som drar minst ström.

Exempel:
http://www.prestandabelysning.se/vision-x-transporter-prime-18-led-extraljus/123-0
Kostar 6295kr/st och genererar 8874 Lumen.
Senast redigerad av ConnysSvetsOTaxi 2014-04-01 kl. 10:40. Anledning: Tillägg.
Citera
2014-04-01, 10:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet

LED blir visst varma, men det beror på vilken effekt du har. 60 watts LED-lampor blir ungefär lika varma som 55 watt Halogen eller Xenon. Men de kyls lite annorlunda och värmen sprids mer vilket gör att plasten/glaset inte blir fullt så varm.

Det är inga problem att köra med LED i -40 grader, men det kan vara svårt att tända dem om de inte kommit upp i drifstemperatur. LED-lampor lyser annars starkare ju kallare det är ute eftersom de är effektbegränsade efter temperatur (ju varmare, desto svagare)
Citera
2014-04-01, 10:57
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Tänkte investera i tre stycken extraljus till bilen. Kör med 3 X 100w halogen just nu, två breda och en lång. Funkar väl bra men bättre ljus vill man väl ha, dessutom tycker jag att prislappen är helt okej för LED. snabb uppstart (0,1 sek).

Dessa vill jag ha:

4000 lumen per lampa. Vet att 100w halogen ska vara runt 1500 lumen, men vad Xenon ligger på vet jag inte. Har kört bilar med LED-ramp och dessa tycker jag ger ett jämt och brett ljus, dock inte speciellt långt. Dessutom är de fula!

Någon som har erfarenhet av dessa runda som jag länkade?

Har sett filmer från youtube men tycker att de oftast är missvisande då kameror sällan återger samma som ögat ser.
jag kör med tre sådana du länkar till och tycker att dom är i klass med dom tre 70watt xenon extraljusen jag hade innan på bilen. har dock två 55watt xenon extraljus med för att få bräden på ljuset som jag vill ha och lite jämnare ljusfördelning. jag kommer inte gå tillbaka till xenon igen när jag började köra med LED-ljus väntar bara på att 120watt led ska komma ut och till rätt pris så byter jag upp mig igen..
Citera
2014-04-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
jag kör med tre sådana du länkar till och tycker att dom är i klass med dom tre 70watt xenon extraljusen jag hade innan på bilen. har dock två 55watt xenon extraljus med för att få bräden på ljuset som jag vill ha och lite jämnare ljusfördelning. jag kommer inte gå tillbaka till xenon igen när jag började köra med LED-ljus väntar bara på att 120watt led ska komma ut och till rätt pris så byter jag upp mig igen..

Har du två breda och en lång?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in