2014-03-28, 18:21
Medlem
Hej!

Idag bor jag och min sambo i en lägenhet på 56 kvadratmeter, vi är båda sugna på villa trots att det kanske är kvar 3-4 år till barn. Samtidigt vill vi flytta till ett större bohag och lägenhetköp i vår stad är "dyrt" sätt till vad du får i villaväg. Vi har följande kostnader för lägenheten:

Lägenhet 56 kvadratmeter
Hyra med Parkering: 5 956:-
El: 300:-
Försäkring: 99:-
Bredband: 249:-
TV: 99:-
Total boendekostnad på 6703:- i månaden.

Dessutom kommer hyresvärden att höja hyran med 300:- per år i 5 år framöver. Vi tittar på en villa i nuvarande stund där kostnadsbilden kommer se ut som följande:

Villa 126 Kvadratmeter
Uppvärmning: 900:-
Elkostnad 800:-
Vatten: 500:-
Renhållning: 100:-
Väg & Samfällighet: 320:-
Försäkring: 250:-
TV: 99:-

Ränta: 2179:-
Amortering 1641:-

Total boendekostnad på 6789:- i månaden.

Villan kommer troligen landa på 2 500 000:-, jag lägger in 1 500 000:- in kontant och tar resten på lån med amortering på 40 år. Hur skulle ni ranka mina förutsättningar rent ekonomiskt? Sambon jobbar deltid och stämplar och får ut ca 10 000:- i efter skatt. Jag själv lyfter en lön runt 22 000 - 24 000 efter skatt beroende på prestation. Jag är 26, sambon är 24.

Hur har ni andra villaägare?
Citera
2014-03-28, 18:30
Bannlyst
har du en och en halv miljon kr i kontanter?
Citera
2014-03-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pannlampan2
har du en och en halv miljon kr i kontanter?

I likvida medel, utplacerade hos olika sparinstitut och fonder.
Citera
2014-03-28, 18:33
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WingClip

Och du tänker över köpet? Hur kan man ens förmå sig att ha 1,5miljoner på banken utan att investera det i något? Typ ett husköp
Citera
2014-03-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WingClip

Tänk på att sekunden ni skriver på papprena för huset så är dina 1,5 miljoner din och sambons gemensamma egendom ifall ni inte skriver papper.
Citera
2014-03-28, 19:50
Medlem
Du har missat massor av kostnader. Att äga en villa eller lägenhet betyder alltid att det är saker som behöver renoveras. Tror inte att alla rummen i huset är tipptopp. Räkna med att avlopp behöver fixas, uppvärmningssystem behöver bytas. Kyl och frys går sönder och taket behöver läggas om. Att renovera kök och badrum är dyrt.

Lägg till ytterligare ett par tusenlappar i renovering varje månad.

Som villaägare så har du även ett större behov av att köpa "maskiner" än om du bor i en lägenhet. Allt ifrån gräsklippare, borrmaskin, såg, spadar, krattor, gräsklippare, snöspade osv. Det blir lätt en ansenlig summa med nödvändiga inköp.

Att öka boytan med 200% genererar troligen ett behov av att köpa inredningsdetaljer och möbler både inom och utomhus.

Bra att du räknar med att amortera på 40 år. Inte helt nödvändig för dig så skulle du få ekonomiska problem vid exempelvis arbetslöshet så kan du strunta i att amortera. Alltid bra med lite marginaler. Och eftersom din sambo är arbetslös just nu så är det troliga att er ekonomi kommer att bli ännu bättre i framtiden.
Citera
2014-03-28, 20:01
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du har missat massor av kostnader. Att äga en villa eller lägenhet betyder alltid att det är saker som behöver renoveras. Tror inte att alla rummen i huset är tipptopp. Räkna med att avlopp behöver fixas, uppvärmningssystem behöver bytas. Kyl och frys går sönder och taket behöver läggas om. Att renovera kök och badrum är dyrt.

Lägg till ytterligare ett par tusenlappar i renovering varje månad.

Tänkte precis säga samma sak. Eftersom era inkomster inte är lysande så antar jag att ni kommer få problem att hosta upp 100 000 kr när något pajar ordentligt.

Så ni får nog räkna med att sätta av dryga 5 000 kr i månaden till reparationer och underhåll som en buffert för när saker går sönder, behöver bytas ut eller uppgraderas.

Ett alternativ till det är att behålla 500 000 kr av sparkapitalet och höja lånet till 1 500 000 kr. Det är förtfarande en hälsosam belåningsgrad men då ökar era löpande kostnader något medan ert behov av att spara till en buffert minskar. 500 000 kr ger cirka 15 000 kr i ränta per år på ett sparkonto så då kan ni minska ert sparande till ungefär 3 000 kr i månaden om ni vill vara rejält ordentliga.
Senast redigerad av Eerie 2014-03-28 kl. 20:12.
Citera
2014-03-28, 20:05
Medlem
Pirre77s avatar
Jag tycker du lägger in för mycket av din egna buffert i köpet (glöm INTE att skriva papper på att denna summa är DIN och ska återgå i din ägo i den stund du och din sambo säljer fastigheten).

Har du undersökt hur mycket din buffert genererar i avkastning på årsbasis? Överstiger denna summa med råge ett normalt sparande bör du låta majoriteten av bufferten vara kvar där den är och enbart betala så mycket som krävs av banken.

Du nämner visserligen ingenting om hur stor den sammanlagda bufferten som du besitter är, men som ovanstående skribent skrev så får du vara beredd på en jäkla massa oförutsedda utgifter som husägare oavsett hur bra budgeten i övrigt ser ut. Äger du fastigheten står du själv för rubbet för ALLT som krackelerar, men då du verkar ha rätt bra koll i övrigt har du säkert koll på detta också. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in