Citat:
Ursprungligen postat av
dePaul
Får du tag i
Red Mullet (röd multe) så är det bara att slå till. En utmärkt fisk med ett kött som i smaken påminner om den hos havskräfta. Rent generellt bör du satsa på fiskarter som har en rödaktig färgton. De är EMÅ bäst.
När det gäller tillagningen av medelhavsfisk så är den traditionella metoden "grillning" eller snabbhalstring. Visst kan du koka en fransk fisksoppa (Bouillabaisse) på många arter men det är kanske overkill

.
Till skillnad från nordatlantisk fisk och dess speciella tillagning så är inte panering lika populärt runt Medelhavet. Likaså är kokt fisk nästan "okänt".
~Paul~
Tack för alla tips dePaul! Vad det gäller rödtonade fiskar så antar jag att du syftar på skinnet och inte köttet? Även om dem flesta rödtonade fiskar jag har sett har även haft nästan ljust laxfärgat kött.
En bouillabaisse är ju helt klart intressant och jag kommer nog att nosa upp lite passande fiskarter för ändamålet
Nej jag håller helt klart med dig om hur medelhavsköket ser på panering. Men det brittiska köket har verkligen influerat turistghettona här på Malta så panerat finns det mycket av i butikerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
algoritmen
Tips på en
sida som har kokböcker om medelhavsmat i allmänhet. Det går ju säkert att hitta fina fiskrecept.

Tack för tipset algoritmen! Jag är intresserad av medelhavsmat i största allmänhet så