2014-03-28, 10:35
Medlem
WLHSs avatar
Jag bor sedan årsskiftet nere på Malta och är något av en fisk älskare. Men att hitta intressanta recept är inte det lättaste faktiskt. Jag har hittat en del lokala fiskhandlare även om utbudet av dessa är förvånansvärt litet för att vara på en liten ö!

Jag har hittat en ganska välsorterad fiskbutik som har en del intressant i sitt utbud. Så därför tänkte jag fråga er Flashback-kockar om recept då jag har tillgång till råvarorna.

Tackar på förhand.
Citera
2014-03-28, 11:10
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WLHS
Jag bor sedan årsskiftet nere på Malta och är något av en fisk älskare. Men att hitta intressanta recept är inte det lättaste faktiskt. Jag har hittat en del lokala fiskhandlare även om utbudet av dessa är förvånansvärt litet för att vara på en liten ö!

Jag har hittat en ganska välsorterad fiskbutik som har en del intressant i sitt utbud. Så därför tänkte jag fråga er Flashback-kockar om recept då jag har tillgång till råvarorna.

Tackar på förhand.
Tyvärr så är jag inge bra på recept, men jag är verkligen en stor älskare av fisk och skaldjur. Jag vart nyfiken på hur priserna på dessa saker är på Malta? Är det lika dyrt som här i Sverige?
Citera
2014-03-28, 11:58
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Tyvärr så är jag inge bra på recept, men jag är verkligen en stor älskare av fisk och skaldjur. Jag vart nyfiken på hur priserna på dessa saker är på Malta? Är det lika dyrt som här i Sverige?

Det är helt klart billigare med lokala fisksorter här på Malta än i Sverige. Men det verkar som att priserna varierar kraftigt. Sist jag köpte färsk Spnott (Sea bass) så betalade jag nog €4 för ett några stycken. Men som exempel kan jag nämna att fiskpinnar på torsk som Findus kostar makalösa €6 i min lokala Towers butik.
Citera
2014-03-28, 12:49
Medlem
christerys avatar
Utan att veta vad du köper så är det marigt, kan du inte be fiskhandlaren föreslå lite rätter när du köper en firre istället och googla upp receptet.

Det jag hittar i thailand är ju allt från torkade småfiskar till saltinbakad firre, samt lite stekt och friterat mitt emellan.

Men jag tror inte alla arter passar till alla tillagningssätt.
Citera
2014-03-28, 14:23
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Utan att veta vad du köper så är det marigt, kan du inte be fiskhandlaren föreslå lite rätter när du köper en firre istället och googla upp receptet.

Det jag hittar i thailand är ju allt från torkade småfiskar till saltinbakad firre, samt lite stekt och friterat mitt emellan.

Men jag tror inte alla arter passar till alla tillagningssätt.

Jag tänkte mer om någon kom med tips om om recept på t.ex. barracuda så skulle jag bara kunna skaffa en sån firre. Jag är inte låst vid att det måste vara någon speciell fisksort eller skaldjurssort. Men jag förstår hur du tänker.
Citera
2014-03-28, 16:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WLHS
Jag tänkte mer om någon kom med tips om om recept på t.ex. barracuda så skulle jag bara kunna skaffa en sån firre. Jag är inte låst vid att det måste vara någon speciell fisksort eller skaldjurssort. Men jag förstår hur du tänker.
Får du tag i Red Mullet (röd multe) så är det bara att slå till. En utmärkt fisk med ett kött som i smaken påminner om den hos havskräfta. Rent generellt bör du satsa på fiskarter som har en rödaktig färgton. De är EMÅ bäst.

När det gäller tillagningen av medelhavsfisk så är den traditionella metoden "grillning" eller snabbhalstring. Visst kan du koka en fransk fisksoppa (Bouillabaisse) på många arter men det är kanske overkill .

Till skillnad från nordatlantisk fisk och dess speciella tillagning så är inte panering lika populärt runt Medelhavet. Likaså är kokt fisk nästan "okänt".

~Paul~
Citera
2014-04-01, 09:30
Medlem
Tips på en sida som har kokböcker om medelhavsmat i allmänhet. Det går ju säkert att hitta fina fiskrecept.
Citera
2014-04-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
När det gäller tillagningen av medelhavsfisk så är den traditionella metoden "grillning" eller snabbhalstring. Visst kan du koka en fransk fisksoppa (Bouillabaisse) på många arter men det är kanske overkill .

~Paul~

yep, har man tillbringat några sommarveckor runt medelhavet är man en smula trött på fisk som varit inne i ugnen så länge att allt faller isär
Citera
2014-04-02, 10:36
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Får du tag i Red Mullet (röd multe) så är det bara att slå till. En utmärkt fisk med ett kött som i smaken påminner om den hos havskräfta. Rent generellt bör du satsa på fiskarter som har en rödaktig färgton. De är EMÅ bäst.

Till skillnad från nordatlantisk fisk och dess speciella tillagning så är inte panering lika populärt runt Medelhavet. Likaså är kokt fisk nästan "okänt".

~Paul~

Tack för alla tips dePaul! Vad det gäller rödtonade fiskar så antar jag att du syftar på skinnet och inte köttet? Även om dem flesta rödtonade fiskar jag har sett har även haft nästan ljust laxfärgat kött.

En bouillabaisse är ju helt klart intressant och jag kommer nog att nosa upp lite passande fiskarter för ändamålet

Nej jag håller helt klart med dig om hur medelhavsköket ser på panering. Men det brittiska köket har verkligen influerat turistghettona här på Malta så panerat finns det mycket av i butikerna.

Citat:
Ursprungligen postat av algoritmen
Tips på en sida som har kokböcker om medelhavsmat i allmänhet. Det går ju säkert att hitta fina fiskrecept.

Tack för tipset algoritmen! Jag är intresserad av medelhavsmat i största allmänhet så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in