Citat:
Ursprungligen postat av
SaftMaja
Tack för input Eerie, jag tänkte inte på att normerna för bidragsstöd var olika från kommun till kommun.. Det hade ju varit intressant att se om det går att hitta någon "cut-off"gräns i inkomstnivå där det pga skatteeffekter och annat inte längre lönar sig rent monetärt att förvärvsarbeta, men det går väl inte då antar jag. För många variabler helt enkelt.
Många tycker ju om detta, synd att det inte är samma normer nationellt så att man kunde jämföra rakt av.
Det finns väl en riksnorm men många kommuner avviker från den och betalar ut högre ersättningar för att de anser att det behövs eller att de har råd.
Det finns ingen sådan gräns som gäller för alla eftersom en extremt låg förvärvsinkomst kan vara bättre för en person som inte kvalificerar sig för a-kassa och därmed är hänvisad till försörjningsstöd men eftersom personen bor hos föräldrarna och är väldigt ung inte får bostadsbidrag. Medan den arbetsinkomsten för en annan person är ett skämt.
det jag glömde nämna i mitt tidigare inlägg är alla som deltidsarbetar. Dessa kan ofta få ut mer genom att på heltid gå på bidrag, men baksidan av det är att de ofta skulle kunna få bidrag om de bara ansökte men det gör de inte för deras hushåll har god ekonomi.
Det finns en oerhörd mängd variabler för att göra detta korrekt. men bestäm dig för en nivå att räkna från och se vad det blir. Börjar man posta avancerade uträkningar blir det fort pajkastning.
Räknar med ensamstående vuxen med 1 barn.
Enkelt uttryckt.
Arbetande:
Lön Brutto 25 000 kr
Skatt -5 378 kr
Lön netto 19 622 kr
Barnbidrag 1 050 kr
Uppskattad månadskostand för bil -2 500 kr
Hyra -7 200 kr
Resten -4 000 kr
Summa över: 6972 kr
Riksnorm:
Vuxen 3 880 kr
Barn varierar med ålder för enkelhetens skull sätter vi 2 500 kr
Barnbidrag 1 050 kr
Hyra -7 200 kr Man får dock bostadsersättning som varierar beroende på behov, så svårt att säga vi säger att det blir 5 000 kr.
Resten -4 000 kr
Tillägg för att du hamnar under existensminimum 450 kr
Summa över: 1 680 kr
Min uträkning är inte korrekt och mycket saknas i den. Tex arbetsluncher, arbetskläder för den arbetande samt eventuellt extra ersättning till den arbetslöse för hemförsäkring och a-kasseavgift. Barnomsorg kostar även det mer om man har inkomst jämfört med att inte ha inkomst. Många parametrar att ta hänsyn till blir det alltså.
Skillnad i inkomst blir 5 292 kr. Det ger dig en timlön på 33 kr. Är det värt att jobba 160 timmar i månaden för 33 kr i timmen jämfört med det minskade ekonomiska utrymmet som det innebär att jobba 0 timmar i månaden?
Jag är tveksam och då pratar vi alltså försörjningsstöd och existensminimum jämfört med en person som tjänar som medianpersonen i Sverige.
Har du istället a-kassa med tilläggsförsäkring så blir det en helt annan historia.
Så nu kan ni hacka på mina uträkningar som jag gjorde i all hast. Egna uträkningar uppskattas från alla muppar som kommer peta i detaljerna.