Ska försöka assistera:
drar/suget + brinner + blir lätt stopp innuti + att munstyket är i plast + att den har uttag för filter (vilket nog påverkar suget en hel del).
Uttaget för filter lär bara göra att den suger bättre, förutsatt att du inte har filter i. Filter är helt omöjliga att röka igenom, i alla fall enligt min åsikt. Stopp har jag aldrig fått, kanske du inte packar korrekt? Brinner gör bara själva pipan om du tänder tobaken extremt mycket eller röker vansinnigt fort. Om bara tobaken fattar eld spelar det mindre roll, det är bara att suga in lågan i tobaken.
Kan man testa pipor någonstans i stockholm innan man köper?
Knappast. Tror inte att någon tobakshandlare låter kunder stoppa pipor i munnen i provsyfte av hygienskäl.
Är det vanligt med filter i pipor?
Ja. I synnerhet billigare varianter. Ett filterutrymme är som sagt skit samma. Det gör inte spec. stor skillnad för en medelmåttig rökare.
Hur påverkar filtret draget/suget i pipan?
Filtret är ett aktivt kolfilter och gör det jävulst segt att suga, i synnerhet om du har en krokig pipa. Släng filtret.
Varför är munstycket i plast?
Billigt antagligen. De allra flesta pipor har munstycken av plast, bakelit, eller liknande. Du skall upp pris ordenligt innan du kommer undan plastmunstycken.
Kan jag modifierar pipan på något sett i efterhand?
Visst, men varför? Jag borrar upp hålet mellan koppen och munstycket till fyra millimeter, men det är inget jag rekommenderar en ovan person. Bara en personlig preferens.
Finns det något sett att hantera pipor på rent allmänt?
Om jag uppfattar din situation rätt så är du inte speciellt erfaren med pipor. Gå in på youtube eller liknande och sök "How to smoke a pipe" eller liknande. Det är en halv vetenskap att bara få igång en pipa ordenligt.
Vad tycker ni om ratos pipor?
Bra och prisvärda.