Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-08-09, 23:55
Bannlyst
Fick precis en god ide om att lägga upp en topic där Blekingebor (och andra för den delen med) kan dela med sig av sina redan besökta eller tänkbara U:E platser i Blekinge. Mina första bidrag kommer här:

Kastellet, Karlshamn: Egentligen inget att se där om man inte vill göra intrång på övervakningsstationen som finns bakom stängsel, galler och murar. Jag har alltid fått för mig att det finns nåt intressant där trots att alla förnekar att det skulle finnas nåt av intresse där

Halda, Svängsta: Faktumet att det finns en högsäkerhetsbunker där gör stället som jag redan ser det ett paradis för U:e inte mindre intressant direkt. Men det får nog stanna vid fantasier för att ta sig in här och härja kan antagligen stå en väldigt dyrt.

Cementfabriken, Mörrum: Om man inte vill gå så långt som att ta en titt in i de olåsta lokalerna kan man nöja sig med att skåda (och leka) i det stora grustaget. Finns också ett cementlastbilslik och en station där de förvarar slaggprodukter från cementframställning som också kan vara av intresse.

Skyddsrum, Mörrum-Elleholm: Nyligen blev ingången igenfylld med sand men uppe på berget som skyddsrummet är insprängt i finns om jag inte missminner mig totalt rör som sticker upp, antagligen för att förse rummet med syre. Möjligen att mer saker döljer sig där ovanpå berget ?. Dock högst osäkert U:e ställe, antagligen inte mycket att se.
Citera
2005-09-07, 23:25
Medlem
Ghost.SFs avatar
Jag har varit i Karlskrona rätt många gånger och tänkt åka med dressin i en tunnel som går under stan. Varenda gång har den varit stängd. Undrar nu ifall det går att komma in i den ?? Gräva sig under grindarna går ju, men de ligger nästan i centrum.
Citera
2005-09-29, 22:24
Medlem
cAPS lOCKs avatar
Det finns ett bergrum insprängt i berget jämte gamla riks15 mellan Åryd och Bräkne-Hoby. Har varit där och tittat lite och såg att det måste ha varit något militärt en gång i tiden, för uppe på berget fanns en lucka ner i berget och en pjäsplats. Någon som vet mer om det?
Citera
2005-10-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cAPS lOCK
Det finns ett bergrum insprängt i berget jämte gamla riks15 mellan Åryd och Bräkne-Hoby. Har varit där och tittat lite och såg att det måste ha varit något militärt en gång i tiden, för uppe på berget fanns en lucka ner i berget och en pjäsplats. Någon som vet mer om det?

Värt och gå och kolla någondag iaf
Citera
2005-10-02, 15:03
Medlem
säger bara Aspö har mycket mycket mycket militära saker på denna ö dock är dte mesta nerlagt.
Citera
2005-10-22, 18:28
Bannlyst
Kom igen nu! Bor i Sölvesborg och vill gärna utforska lite i närheten.
Citera
2005-10-23, 18:11
Medlem
Dr. Löhks avatar
Jag plockade svamp i trakterna kring Listerby. Och vad som slog mig är att det finns många gamla värn i skogarna. Men, finns det något lite mer intressant?
Citera
2005-10-24, 18:45
Medlem
cAPS lOCKs avatar
Zeecor>>>Det finns en del militära anläggningar uppe på Ryssberget. Bland annat en radaranläggning med tillhörande lull lull.
Citera
2005-10-24, 20:33
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.SF
Jag har varit i Karlskrona rätt många gånger och tänkt åka med dressin i en tunnel som går under stan. Varenda gång har den varit stängd. Undrar nu ifall det går att komma in i den ?? Gräva sig under grindarna går ju, men de ligger nästan i centrum.

Jag har trampat dressin genom den där tunneln.
Nja... Det var väl sådär, för man såg ju början och slutet hela tiden...

Men på vänstersidan så fanns det en eller två dörrar, som kanske kunde vara något.

Men på flera patser i centrala stan så fanns det nedgångar med glesa gallerdörrar. Jag var ju där med familjen på semester, så någon utforsning blev det inte.
Citera
2005-10-24, 20:52
Bannlyst
Ryssberget har jag aldrig tänkt på Det måste kollas upp. Radiogrejset lär ju inte vara så svårt att hitta...
Citera
2005-10-25, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.SF

Har varit nere i utrymmerna som följer längs med hela tunneln. Rätt intressent, där fanns elcentraler och beredskaps logi för soldater vid eventuell attack verkade det som, alltså halvfärdiga rum á 2x1.5m som sog ut att kunna hålla tvåvåningsbunkar. Radonfläktar och liknande. Var där ner under renoveringen så att det va upplyst, (Jobbade givetvis aldrig på renoveringen, men jag antog att det hölls en sådan då jobb-lampor och skottkärror befann sig i tunneln vid tiden, så jag smög ner på natten en onsdag runt 4:a tiden på morgonen.) Har varit där nere 2 gånger sen dess. Har dock inte kommit till något slut på tunlarna. Verkar som om dem löper en bra bit in faktiskt.

Har dock varit själv de flästa gångerna och min utforskar "pepp" har inte varit till nån direkt överdrift. Men som framgår och som jag har märkt så är dem flesta dörrarna längs med sidan olåsta om du går in i tunneln närmast hoglands. Ett tips är dock att starta vid tunneln brevid klockgrillen för att sen arbeta dig igenom spåren till sista tunneln vid hoglands. Att gräva är överflödigt kan d inte tränga dig igenom den lilla öppningen högst upp så är dem flesta vad jag märkt helt olåsta i mittensektionerna av tunlarna. Dvs dem portar som inte vätter direkt mot de två gatorna. Hoglands och vid kockumsvarvet/kulturskolan.

Edit: Ett plus i kanten är att i tunneln närmast varvet finns det där irriterande tiantåget parkerat när det inte används.:smart:

Har även varit nere i garaget/beredskapsbunkern nära kockums, där finns ett intressant sjukutryme och en kolosal bergasal längst ner. Ganska imponerande faktiskt. Plus en hel del förvaringsutrymen med diverse tavlor och liknande.

(Erhåller om rätten att stava fel.)
Citera
2005-12-09, 19:36
Bannlyst
Nu kommer jag och väcker. Sticker nog på en liten runda till Ryssberget imorn. Med kamera förstås. Hur intressant det nu kan bli . Hoppas på att hitta lite kul inte allt för långt iväg från stan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in