2005-08-09, 23:55
Bannlyst
Fick precis en god ide om att lgga upp en topic dr Blekingebor (och andra fr den delen med) kan dela med sig av sina redan beskta eller tnkbara U:E platser i Blekinge. Mina frsta bidrag kommer hr:

Kastellet, Karlshamn: Egentligen inget att se dr om man inte vill gra intrng p vervakningsstationen som finns bakom stngsel, galler och murar. Jag har alltid ftt fr mig att det finns nt intressant dr trots att alla frnekar att det skulle finnas nt av intresse dr

Halda, Svngsta: Faktumet att det finns en hgskerhetsbunker dr gr stllet som jag redan ser det ett paradis fr U:e inte mindre intressant direkt. Men det fr nog stanna vid fantasier fr att ta sig in hr och hrja kan antagligen st en vldigt dyrt.

Cementfabriken, Mrrum: Om man inte vill g s lngt som att ta en titt in i de olsta lokalerna kan man nja sig med att skda (och leka) i det stora grustaget. Finns ocks ett cementlastbilslik och en station dr de frvarar slaggprodukter frn cementframstllning som ocks kan vara av intresse.

Skyddsrum, Mrrum-Elleholm: Nyligen blev ingngen igenfylld med sand men uppe p berget som skyddsrummet r insprngt i finns om jag inte missminner mig totalt rr som sticker upp, antagligen fr att frse rummet med syre. Mjligen att mer saker dljer sig dr ovanp berget ?. Dock hgst oskert U:e stlle, antagligen inte mycket att se.
Citera
2005-09-07, 23:25
Medlem
Ghost.SFs avatar
Jag har varit i Karlskrona rtt mnga gnger och tnkt ka med dressin i en tunnel som gr under stan. Varenda gng har den varit stngd. Undrar nu ifall det gr att komma in i den ?? Grva sig under grindarna gr ju, men de ligger nstan i centrum.
Citera
2005-09-29, 22:24
Medlem
cAPS lOCKs avatar
Det finns ett bergrum insprngt i berget jmte gamla riks15 mellan ryd och Brkne-Hoby. Har varit dr och tittat lite och sg att det mste ha varit ngot militrt en gng i tiden, fr uppe p berget fanns en lucka ner i berget och en pjsplats. Ngon som vet mer om det?
Citera
2005-10-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cAPS lOCK
Det finns ett bergrum insprngt i berget jmte gamla riks15 mellan ryd och Brkne-Hoby. Har varit dr och tittat lite och sg att det mste ha varit ngot militrt en gng i tiden, fr uppe p berget fanns en lucka ner i berget och en pjsplats. Ngon som vet mer om det?

Vrt och g och kolla ngondag iaf
Citera
2005-10-02, 15:03
Medlem
sger bara Asp har mycket mycket mycket militra saker p denna dock r dte mesta nerlagt.
Citera
2005-10-22, 18:28
Bannlyst
Kom igen nu! Bor i Slvesborg och vill grna utforska lite i nrheten.
Citera
2005-10-23, 18:11
Medlem
Dr. Lhks avatar
Jag plockade svamp i trakterna kring Listerby. Och vad som slog mig är att det finns många gamla värn i skogarna. Men, finns det något lite mer intressant?
Citera
2005-10-24, 18:45
Medlem
cAPS lOCKs avatar
Zeecor>>>Det finns en del militra anlggningar uppe p Ryssberget. Bland annat en radaranlggning med tillhrande lull lull.
Citera
2005-10-24, 20:33
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.SF
Jag har varit i Karlskrona rtt mnga gnger och tnkt ka med dressin i en tunnel som gr under stan. Varenda gng har den varit stngd. Undrar nu ifall det gr att komma in i den ?? Grva sig under grindarna gr ju, men de ligger nstan i centrum.

Jag har trampat dressin genom den dr tunneln.
Nja... Det var vl sdr, fr man sg ju brjan och slutet hela tiden...

Men p vnstersidan s fanns det en eller tv drrar, som kanske kunde vara ngot.

Men p flera patser i centrala stan s fanns det nedgngar med glesa gallerdrrar. Jag var ju dr med familjen p semester, s ngon utforsning blev det inte.
Citera
2005-10-24, 20:52
Bannlyst
Ryssberget har jag aldrig tnkt p Det mste kollas upp. Radiogrejset lr ju inte vara s svrt att hitta...
Citera
2005-10-25, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.SF
Jag har varit i Karlskrona rätt många gånger och tänkt åka med dressin i en tunnel som går under stan. Varenda gång har den varit stängd. Undrar nu ifall det går att komma in i den ?? Gräva sig under grindarna går ju, men de ligger nästan i centrum.

Har varit nere i utrymmerna som följer längs med hela tunneln. Rätt intressent, där fanns elcentraler och beredskaps logi för soldater vid eventuell attack verkade det som, alltså halvfärdiga rum á 2x1.5m som sog ut att kunna hålla tvåvåningsbunkar. Radonfläktar och liknande. Var där ner under renoveringen så att det va upplyst, (Jobbade givetvis aldrig på renoveringen, men jag antog att det hölls en sådan då jobb-lampor och skottkärror befann sig i tunneln vid tiden, så jag smög ner på natten en onsdag runt 4:a tiden på morgonen.) Har varit där nere 2 gånger sen dess. Har dock inte kommit till något slut på tunlarna. Verkar som om dem löper en bra bit in faktiskt.

Har dock varit själv de flästa gångerna och min utforskar "pepp" har inte varit till nån direkt överdrift. Men som framgår och som jag har märkt så är dem flesta dörrarna längs med sidan olåsta om du går in i tunneln närmast hoglands. Ett tips är dock att starta vid tunneln brevid klockgrillen för att sen arbeta dig igenom spåren till sista tunneln vid hoglands. Att gräva är överflödigt kan d inte tränga dig igenom den lilla öppningen högst upp så är dem flesta vad jag märkt helt olåsta i mittensektionerna av tunlarna. Dvs dem portar som inte vätter direkt mot de två gatorna. Hoglands och vid kockumsvarvet/kulturskolan.

Edit: Ett plus i kanten är att i tunneln närmast varvet finns det där irriterande tiantåget parkerat när det inte används.:smart:

Har även varit nere i garaget/beredskapsbunkern nära kockums, där finns ett intressant sjukutryme och en kolosal bergasal längst ner. Ganska imponerande faktiskt. Plus en hel del förvaringsutrymen med diverse tavlor och liknande.

(Erhåller om rätten att stava fel.)
Citera
2005-12-09, 19:36
Bannlyst
Nu kommer jag och vcker. Sticker nog p en liten runda till Ryssberget imorn. Med kamera frsts. Hur intressant det nu kan bli . Hoppas p att hitta lite kul inte allt fr lngt ivg frn stan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in