2014-03-27, 10:19
Medlem
Ja, varför får man så kallad bakismage? Även chili (kan) ha samma effekt. Vad är det med alkohol, chili och en del andra saker som gör att tarmfunktionen påverkas negativt?
Citera
2014-03-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-i-prick
Ja, varför får man så kallad bakismage? Även chili (kan) ha samma effekt. Vad är det med alkohol, chili och en del andra saker som gör att tarmfunktionen påverkas negativt?
Hur det är med chili vet jag inte, men alkohol är kanske inte så konstigt eftersom det trots allt är ett gift så det är inte så märkligt att kroppen reagerar.
Citera
2014-03-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Hur det är med chili vet jag inte, men alkohol är kanske inte så konstigt eftersom det trots allt är ett gift så det är inte så märkligt att kroppen reagerar.

Chilli är också, beroende på hur man ser på det, ett gift. En försvarsmekanism som skapades för att skydda sig själva (växterna/plantorna) från att bli uppätna av växtätare.
Citera
2014-03-27, 15:04
Medlem
Jag brukar få rejäl bakismage efter att jag druckit, och jag vet inget bättre än stark thaimat på bakfyllan... Haha kanske inte det smartaste men gött e de!
Citera
2014-03-29, 23:50
Medlem
Jag är besviken på bristen på fysiologiska förklaringar! Kom igen nu, någon läkarstudent som läser detta?
Citera
2014-03-30, 09:52
Medlem
Vad menar ni med bakismage? Antar att det är olika för alla.
Citera
2014-04-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Vad menar ni med bakismage? Antar att det är olika för alla.

Lös i magen/måttlig diarré/rännskita eller vad du nu vill kalla det. Har aldrig träffat någon som inte drabbats av det. Drick dig ganska full så kommer du vara konstig i magen dagen efter tills du defekterat första gången. Sedan är allt som det ska igen. Min teori är att tarmen av någon anledning inte förmår ta upp vätskan vilken alltså gör konsistensen "lös" och ökar på volymen vilket medför att man måste gå på toaletten "en extra gång".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in