Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf T
Fast det är ju egentligen roligare att kopiera än att framkalla. Framkallningen handlar bara om att agitera filmen i rätt sorts kemikalier under en bestämd tidsperiod. Det är vid kopieringen som man kan vara kreativ.
Fast film framkallar man (åtminstone jag) inte för att det är kul eller kreativt, utan för att spara pengar (och för att man ofta får tillbaka misshandlad film från många labb).
Att stå och vaska fram printar är däremot ett bra sätt att bli fattig på.
Jag soppar film själv, gör kontaktkartor i mörkrummet, sen scannar jag det jag vill använda.
Känns som det vettigaste arbetsflödet.
Citat:
Ursprungligen postat av
BorgeH
2) Framkalla filmen själv eller skicka in. Jag framkallar svart-vitt själv. Det är enkelt när man lärt sig det.
[...]
Film, kemikalier mm. kan du skicka efter från Photax (sök på nätet) eller från firmor i Tyskland (Maco-direct eller Fotoimpex). Alla fotohandlare har inte analog film längre.
Det är inte svårare att framkalla färg.
Try it, you might like it.
För övrigt lägger jag min helhjärtade röst på macodirekt. Bra priser och bra att ha att göra med, till skillnad från fotoimpex som är både något dyrare, och ganska otrevliga (åtminstone surkärringen i butiken, fast det är kanske inte ett lika aktuellt problem om man beställer från nätet).
Photax har jag inte handlat från på flera år. Överpris är bara förnamnet. Förstår att det kanske inte är så lätt att hålla priserna nere i Sverige, men varför betala mer än nödvändigt?
Citat:
Ursprungligen postat av
oyegie
Vad kul,har själv börjat gå mot analoga hållet och ska även prova framkalla själv.
En Holga eller annan plastkamera är inte direkt nån höjdarkamera att fota med om man vill ha lite kontroll,köp en riktigt spegelreflexkamera istället,finns även rangefinder-kameror om man föredrar det,jag kan även slå ett slag för mellanformat du kommer nog inte ångra dig,finns äldre bälgkameror för 120 film som du kan hitta för några hundralappar,går man upp högre i prisklass kan man börja kika på mer robusta grejer som tex Pentax 645,Hasselblad osv
Finns ju även ett flertal riktigt bra mätsökarkameror i mellanformatsklassen som åtminstone jag skulle föredra framför t.ex. alla Hasselblads modeller (förutom möjligtvis X-pan, som dock varken är en mellanformatskamera eller tillverkad av Hasselblad själva).
Men då är det pengamässigt ett ganska högt kliv uppåt från de Holgakameror som TS snackar om.