Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-03-27, 00:58
Medlem
Hej!

Har gått i tankarna på att skita i digitalkameran ett tag och istället börja fota analogt! Det jag då undrar då jag själv inte har någon koll alls typ är hur dyr min nya hobby kommer att bli?

Vad kostar tex. en bra beg. kamera, typ en Holga eller något i den stilen så man kan få till lite flashiga bilder. Och vad går fotorullarna på? Och hur mycket kostar det att framkalla låt oss säga en rulle på typ 30st bilder eller va en sån brukar innehålla?

Kanske dumma frågor då de säkert går att söka upp själv men tänkte ba höra om de finns nån som har koll på området och kan tipsa lite

Antar att de är lite jobb att framkalla svartvitt hemma då man behöver tjacka fotoförstorare o sånt?
Citera
2014-03-27, 01:03
Medlem
Eller Holga kanske bara var taget ur luften, typ nån man kan ställa trevligt skärpedjup o sånt med
Citera
2014-03-27, 09:15
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Kamera och objektiv hittar du på tradera. Ska du fota i svartvitt eller färg?
Om du väljer svartvitt så framkallar du filmen själv hemma. Färgfilm kostar lite mer att framkalla på labb.
Citera
2014-03-27, 09:20
Medlem
Grim.Fandangos avatar
För att framkalla film så behöver du absolut ingen förstoringsapparat utan det du behöver är en framkallningsdosa, framkallningsvätska, rent vatten och ett svart rum för att föra över den oframkallade filmen till dosan, om man inte har ett mörkrum att tillgå så finns det ljustäta säckar för ändamålet att köpa.

Film och framkallningspullver finns att köpa på nätet, annars finns det affärer i dom större städer som säljer det du behöver.
Citera
2014-03-27, 10:17
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av croby
Hej!

Har gått i tankarna på att skita i digitalkameran ett tag och istället börja fota analogt! Det jag då undrar då jag själv inte har någon koll alls typ är hur dyr min nya hobby kommer att bli?

Vad kostar tex. en bra beg. kamera, typ en Holga eller något i den stilen så man kan få till lite flashiga bilder. Och vad går fotorullarna på? Och hur mycket kostar det att framkalla låt oss säga en rulle på typ 30st bilder eller va en sån brukar innehålla?

Kanske dumma frågor då de säkert går att söka upp själv men tänkte ba höra om de finns nån som har koll på området och kan tipsa lite

Antar att de är lite jobb att framkalla svartvitt hemma då man behöver tjacka fotoförstorare o sånt?
Vad kul,har själv börjat gå mot analoga hållet och ska även prova framkalla själv.
En Holga eller annan plastkamera är inte direkt nån höjdarkamera att fota med om man vill ha lite kontroll,köp en riktigt spegelreflexkamera istället,finns även rangefinder-kameror om man föredrar det,jag kan även slå ett slag för mellanformat du kommer nog inte ångra dig,finns äldre bälgkameror för 120 film som du kan hitta för några hundralappar,går man upp högre i prisklass kan man börja kika på mer robusta grejer som tex Pentax 645,Hasselblad osv
Senast redigerad av oyegie 2014-03-27 kl. 10:22.
Citera
2014-03-27, 11:24
Medlem
BorgeHs avatar
Använder själv både analoga och digitala kameror. Fördelen med gamla analoga är att du kan komma över riktigt fina kameror till hyfsade priser nu för tiden. De gamla mekaniska precisionsverken fungerar säkert i många år till om du sköter dem.

Tekniken är egentligen samma. I digitala har du en CMOS- eller CCD-sensor, i analoga en ljuskänslig film. Du exponerar en bild, äldre kameror brukar vara helt manuella utan krånglande elektronik, ibland saknar de även exponeringsmätare eller så fungerar den inte. Då kan du använda lösa exponeringsmätare eller mäta ljusstyrkan med en app till din telefon.

Det krävs därför vana och kunskap, speciellt om det är snabba förlopp. Det är inte lika enkelt som att "spraya fram bilder" med en digitalkamera. Jag tycker man väntar in mer det rätta ögonblicket med film. Då trycker man avtryckaren och drar fram!

Filmen kan du få framkallad och scannad på olika firmor, som Crimson. Ge dig inte på att göra allt själv på en gång. Prova först med att lämna in. Sedan kan du prova med att framkalla någon film själv. Att förstora på papper kräver ett mörkrum, vilket få har nu för tiden. Men en framkallningsdosa kan lätt laddas i en mörkrumssäck i dagsljus.

Om du tycker det är roligt med analog fotografi kan du senare köpa en speciell filmscanner, de är oftast bättre än vanliga flatbäddsscanner. Är du riktig entusiast kan du prova att inreda ett mörkrum och förstora själv. Du hittar grejor billigt på Blocket.

Men jag tror nog de flesta kör Photoshop och en färgskrivare nu för tiden.
Citera
2014-03-27, 14:14
Medlem
Tack för alla svar!

Men hur gör man vanligtvis om man framkallar svartvitt hemma? Framkallar de flesta bara själv och sedan skickar in rullen för att få bilderna på pappersfoton? Eller är de värt att köpa en sån där förstoringsapparat också ifall man ska framkalla svartvitt hemma? Eller är de en lång och svår process att lära in?
Citera
2014-03-27, 14:35
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Tack för alla svar!

Men hur gör man vanligtvis om man framkallar svartvitt hemma? Framkallar de flesta bara själv och sedan skickar in rullen för att få bilderna på pappersfoton? Eller är de värt att köpa en sån där förstoringsapparat också ifall man ska framkalla svartvitt hemma? Eller är de en lång och svår process att lära in?
Jag brukar lämna in till labb om jag vill ha kopior,du kan ju alltid låna ett mörkrum av nån fotoklubb om du vill göra på det hederliga sättet så slipper du själv skaffa massa grejer osv.
Klart det tar tid och bli ett riktigt proffs i mörkrummet,men grunderna är inte så komplicerat,det är ju ungefär som att laga mat efter ett recept.
Citera
2014-03-27, 18:09
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Tack för alla svar!

Det jag gör är att scanna in negativen i min dator. Sedan använder jag datorprogrammet Lightroom för att behandla dem och i sällsynta fall Photoshop om det är någon större ändring. Sedan skriver jag ut på fotoskrivare de som är bra eller redigerar in dem i en fotobok.

Det tar lite tid men man kan ju välja ut de man vill behandla, på samma sätt som man gör i ett mörkrum. Det går ju att göra en enkel kontaktkarta i en planbädds-scanner.

Arbetsgången blir nu:

1) Fota analogt med svart-vit film eller med diafilm.
2) Framkalla filmen själv eller skicka in. Jag framkallar svart-vitt själv. Det är enkelt när man lärt sig det. Men lämna in filmen första gångerna till något labb, så du får något bra att jämföra med sedan. Många kända fotografer sägs inte själva ha framkallat film eller förstorat, som Henri Cartier-Bresson.
3) Scanna in negativen i datorn.
4) Behandla bilderna på samma sätt som en digitalkamera.

Om man har tillgång eller plats för ett mörkrum så byts för svart-vit film punkterna 3) och 4) ut till:
3) Förstora bilden med förstoringsapparat i mörkrum.

Dia-bilder brukar man visa med dia-projektor på projektorduk. Inscannade går det bra att visa dem i en TV.

Film, kemikalier mm. kan du skicka efter från Photax (sök på nätet) eller från firmor i Tyskland (Maco-direct eller Fotoimpex). Alla fotohandlare har inte analog film längre.
Citera
2014-03-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
För att framkalla film så behöver du absolut ingen förstoringsapparat ...
Fast det är ju egentligen roligare att kopiera än att framkalla. Framkallningen handlar bara om att agitera filmen i rätt sorts kemikalier under en bestämd tidsperiod. Det är vid kopieringen som man kan vara kreativ.
Citera
2014-04-02, 02:37
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Fast det är ju egentligen roligare att kopiera än att framkalla. Framkallningen handlar bara om att agitera filmen i rätt sorts kemikalier under en bestämd tidsperiod. Det är vid kopieringen som man kan vara kreativ.

Fast film framkallar man (åtminstone jag) inte för att det är kul eller kreativt, utan för att spara pengar (och för att man ofta får tillbaka misshandlad film från många labb).
Att stå och vaska fram printar är däremot ett bra sätt att bli fattig på.

Jag soppar film själv, gör kontaktkartor i mörkrummet, sen scannar jag det jag vill använda.
Känns som det vettigaste arbetsflödet.

Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
2) Framkalla filmen själv eller skicka in. Jag framkallar svart-vitt själv. Det är enkelt när man lärt sig det.

[...]

Film, kemikalier mm. kan du skicka efter från Photax (sök på nätet) eller från firmor i Tyskland (Maco-direct eller Fotoimpex). Alla fotohandlare har inte analog film längre.

Det är inte svårare att framkalla färg.
Try it, you might like it.

För övrigt lägger jag min helhjärtade röst på macodirekt. Bra priser och bra att ha att göra med, till skillnad från fotoimpex som är både något dyrare, och ganska otrevliga (åtminstone surkärringen i butiken, fast det är kanske inte ett lika aktuellt problem om man beställer från nätet).
Photax har jag inte handlat från på flera år. Överpris är bara förnamnet. Förstår att det kanske inte är så lätt att hålla priserna nere i Sverige, men varför betala mer än nödvändigt?

Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Vad kul,har själv börjat gå mot analoga hållet och ska även prova framkalla själv.
En Holga eller annan plastkamera är inte direkt nån höjdarkamera att fota med om man vill ha lite kontroll,köp en riktigt spegelreflexkamera istället,finns även rangefinder-kameror om man föredrar det,jag kan även slå ett slag för mellanformat du kommer nog inte ångra dig,finns äldre bälgkameror för 120 film som du kan hitta för några hundralappar,går man upp högre i prisklass kan man börja kika på mer robusta grejer som tex Pentax 645,Hasselblad osv

Finns ju även ett flertal riktigt bra mätsökarkameror i mellanformatsklassen som åtminstone jag skulle föredra framför t.ex. alla Hasselblads modeller (förutom möjligtvis X-pan, som dock varken är en mellanformatskamera eller tillverkad av Hasselblad själva).
Men då är det pengamässigt ett ganska högt kliv uppåt från de Holgakameror som TS snackar om.
Senast redigerad av 503 2014-04-02 kl. 02:46.
Citera
2014-04-04, 11:54
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Fast film framkallar man (åtminstone jag) inte för att det är kul eller kreativt, utan för att spara pengar (och för att man ofta får tillbaka misshandlad film från många labb).
Att stå och vaska fram printar är däremot ett bra sätt att bli fattig på.

Jag soppar film själv, gör kontaktkartor i mörkrummet, sen scannar jag det jag vill använda.
Känns som det vettigaste arbetsflödet.

Det är inte svårare att framkalla färg.
Try it, you might like it.

För övrigt lägger jag min helhjärtade röst på macodirekt. Bra priser och bra att ha att göra med, till skillnad från fotoimpex som är både något dyrare, och ganska otrevliga (åtminstone surkärringen i butiken, fast det är kanske inte ett lika aktuellt problem om man beställer från nätet).
Photax har jag inte handlat från på flera år. Överpris är bara förnamnet. Förstår att det kanske inte är så lätt att hålla priserna nere i Sverige, men varför betala mer än nödvändigt?

Finns ju även ett flertal riktigt bra mätsökarkameror i mellanformatsklassen som åtminstone jag skulle föredra framför t.ex. alla Hasselblads modeller (förutom möjligtvis X-pan, som dock varken är en mellanformatskamera eller tillverkad av Hasselblad själva).
Men då är det pengamässigt ett ganska högt kliv uppåt från de Holgakameror som TS snackar om.

Jo, jag har faktiskt köpt ett Tetenal E6 dia framkallnings-kit från Macodirect. Så nu samlar jag ihop så jag får 10 diafilmer som det skall klara.

Mitt motiv är att det finns inte så många bra ställen kvar längre som framkallar dia. Jag har prövat både de i Jönköping (Proffskopia) och Crimson. Tycker inte resultat med E6-filmer är alls i nivå med det jag fick med mina gamla Kodachromefilmer! Priset var också rätt högt, tycker jag.

Har du något bättre förslag på labb?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in