Dani Razmgah. Står ju i expressen:
http://www.expressen.se/nyheter/toppchef-utredd-for-jav---fick-hogre-lon/
Från FKs intranät idag:
Dani Razmgah utredd för jäv
2014-03-26
Expressen har idag publicerat en artikel om att Dani Razmgah, som under sin tid som chef för Verksamhetsstöd har anställt en medarbetare, som också finns i hans nära familjekrets. Enligt Expressen har detta skett i strid med gällande regelverk. Expressen berättar också att myndigheten har gjort en utredning av Dani Razmgahs agerande.
– Vi har följt det regelverk som finns. Jag var under rekryteringsprocessen av den administrativa assistenten i kontakt med både HR och de fackliga organisationerna. Jag var tydlig med att jag kände kandidaten genom min son, och att jag därför inte kunde vara hennes chef, eller fatta beslut om att just hon skulle anställas, säger Dani Razmgah.
I samband med flytten till Telefonplan uppkom en mängd administrativa uppgifter och arbete som VS inte klarade av med befintlig bemanning. Därför behövde VS anställa någon som kunde komma in snabbt. Det handlade om en tidsbegränsad anställning på 7 månader.
– Efter kontroller med HR och efter resonemang med de andra cheferna i ledningsgruppen kom vi fram till att kompetensen finns inom myndigheten, men vi har inte förutsättningar att släppa någon för att lösa det behov som fanns på VS. Jag föreslog en kandidat som jag bedömde skulle kunna göra det här jobbet bra, och dessutom kunde gå in och börja jobba direkt. Men eftersom jag känner henne genom min son så var jag tydlig med att jag inte kunde fatta beslutet själv.
Efter en anonym anmälan mot Dani Razmgah gjorde Försäkringskassan en utredning av hans agerande.
– Alla anklagelser som finns är utredda av säkerhetsstaben, HR och Danis dåvarande chef Sture Hjalmarsson. Enligt utredningen har inga oegentligheter begåtts, säger Dan Eliasson.
Helena Esscher, Presschef/Kommunikationsavdelningen