Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-26, 19:13
Medlem
IV1916s avatar
Hej alla,

På senare tid har jag upplevt en svacka i min dators prestanda. Som splitterny var den snabb och fläktarna jobbade sällan. Har en laptop och har aldrig formaterat den, köpt runt ett år sedan. Jag vill veta om det finns några tips och tricks för att öka prestandan av datorn, liksom om det finns smidiga program som genomsöker datorn av filer som kan orsaka sämre prestanda. Allt för att maximera snabbhet i kombination med att slippa formatera.

Jag kör Windows 8.
Citera
2014-03-26, 19:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Svårt att säga då inga detaljer nämns om hårdvaran. Men börjar med att blåsa bort all damm med tryckluft om nu fläktarna spinner iväg.
Citera
2014-03-26, 19:25
Bannlyst
Formatera om och installera om Windows på nytt. Annars kan du köpa en SSD, då de brukar göra under för just flytet i operativsystemet.
Citera
2014-03-26, 19:28
Medlem
IV1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Svårt att säga då inga detaljer nämns om hårdvaran. Men börjar med att blåsa bort all damm med tryckluft om nu fläktarna spinner iväg.

Processor Intel Core i5-3210M CPU @ 2.50GHz
6GB RAM DDR3
Något nVidia-kort, grafik.
1TB HDD av vilken ~120gb är använt
Citera
2014-03-26, 19:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IV1916
Hej alla,

På senare tid har jag upplevt en svacka i min dators prestanda. Som splitterny var den snabb och fläktarna jobbade sällan. Har en laptop och har aldrig formaterat den, köpt runt ett år sedan. Jag vill veta om det finns några tips och tricks för att öka prestandan av datorn, liksom om det finns smidiga program som genomsöker datorn av filer som kan orsaka sämre prestanda. Allt för att maximera snabbhet i kombination med att slippa formatera.

Jag kör Windows 8.

Tillämpar du det här http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/optimize-windows-better-performance#optimize-windows-better-performance=windows-7&section_10 så borde du märka en avsevärd förbättring .

Malware skanners - https://www.malwarebytes.org/free/ samt Hitman pro http://www.surfright.nl/en

Har du inte gjort ovanstående förut så borde det bli en stor förbättring men om du regelbundet gjort det under året så är det nog kanske dags för en ominstallation vilket många upplever är nödvändigt efter c:a 1 - 1 1/2 år .

Sedan finns det ju diverse tweaknings program som kan snabba upp den som oftast går ut på att stänga av alla onödiga tjänster , bl.a .
Senast redigerad av 1FF 2014-03-26 kl. 19:39.
Citera
2014-03-26, 19:34
Medlem
swixxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IV1916
Hej alla,

Jag kör Windows 8.

Formatera och installera om Windows (lägg Windows 8 på en egen partition)

Hur många och vad för diskar har du?
Har du två och lägger allt på C:\så är det inte konstigt att din dator blir seg.
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Formatera om och installera om Windows på nytt. Annars kan du köpa en SSD, då de brukar göra under för just flytet i operativsystemet.
TS kanske inte är så sugen på att öppna upp datorn med tanke på försäkringar och dyl.
Sen så verkar h*n inte vara den mest datorvane apropå frågeställningen.
Citera
2014-03-26, 19:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
En annan viktig sak är att inte har för många program, åtminstone dom aldrig använts. Man kanske har installerat programmet och använt det någon gång. Avinstallerar bort detta/dessa med ett bra avinstallationsprogram.

Trimmar upp registret och tar bort alla onödiga tjänster som då ligger under Windows 8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in