• 1
  • 2
2014-03-25, 21:12
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!
M e d i a M a r k t
skall ju tydligen ha avbetalningsalternativ om man köper något av dem utan att ta ränta.
Kan det stämma. Om jag köper en ipad av dem för 3k kan jag då betala 1500 sek ggr. 2 = 3k
och sedan är det inte mer med det?
Mvh!
Citera
2014-03-25, 21:18
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!
M e d i a M a r k t
skall ju tydligen ha avbetalningsalternativ om man köper något av dem utan att ta ränta.
Kan det stämma. Om jag köper en ipad av dem för 3k kan jag då betala 1500 sek ggr. 2 = 3k
och sedan är det inte mer med det?
Mvh!

Jajjemen! De är riktigt chill och generösa.
Citera
2014-03-25, 21:18
Medlem
http://www.mediamarkt.se/mcs/shop/sm...g_1.html#ranta scrolla ner till 12 månaders avbetalning. man betalar alltid (har inte hört talas om några undantag) en uppläggningsavgift för all delbetalning.

sen läser jag under 55 dagars avbetalning och där står det att det är både ränta och avgiftsfritt.
Citera
2014-03-25, 21:23
Medlem
Termosins avatar
Det ingår troligen i deras marknadsplan för Sverige. Ta så lite betalt att man går minus här och skjutsa pengar från tex Tyskland enbart för att svälta ut de mindre företagen. Var inte "Netonnet" det senaste att ge upp när det kommer till fysiska butiker eller tänker ja på fel nu?

Enklaste blir då att inte ta ränta på kortare tid när dina konkurrenter gör detta, inte ovanligt heller att räntan kan vara rätt mastig.
Citera
2014-03-25, 21:48
Medlem
Nej, mediamarkt har INTE räntefri avbetalning i 12 mån.

Som exemplet på deras egen hemsida säger: Uppläggningsavgift 295kr samt administrationsavgift varje månad på 29kr. Avgifterna på ett år blir 643kr. Effektiv ränta för ett köp på 15000 blir 8,25%. Effektiva räntan blir lägre med dyrare köp.

Om vi antar att snittköpet på avbetalning i 12 mån är nånstans mellan 10-20K kronor så hamnar snitträntan säkert inte långt ifrån 10%. 10% är inte en helt ovanlig ränta för liknande lån. Du får lån utan säkerhet av banken med räntor längre än så. Mediamarkt har åtminstone din pryl som säkerhet.
Citera
2014-03-25, 23:13
Medlem
S-cups avatar
Avgifter som tidigare personer sagt...

Sen är det förstås en annan stor aspekt i deras kampanjer; en lättlurad dåre () som köper en iPad på avbetalning är en kund mer än ingen.
Citera
2014-03-25, 23:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Detta är inget ovanligt. Kreditföretagen köper dessa räntefria lån från butikerna. För dom vet att tillräckligt många idioter missköter avbetalningarna & åker på feta avgifter & straffräntor för detta, vilket är det dessa företag tjänar pengar på.

Jag har själv haft butik & garvade ofta ( i tysthet) åt folk som ville ha kontantrabatt. Vi tjänade mer på att sälja in en räntefri avbetalning.
Citera
2014-03-26, 01:04
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är inget ovanligt. Kreditföretagen köper dessa räntefria lån från butikerna. För dom vet att tillräckligt många idioter missköter avbetalningarna & åker på feta avgifter & straffräntor för detta, vilket är det dessa företag tjänar pengar på.
Forutom de hoga normala avgifterna (dvs hog effektiv ranta) laboreras det mycket med att fa folk att missa betalningar (vilket medfor straffavgifter, omvandling till rantebarande lan eller annat i den svangen). Ett trick ar att satta sista betalningsdag runt den 20:e, dvs lite innan de flesta far lon/bidrag utbetalda. Det maximerar antalet kunder som far betala drojsmalsavgifter och liknande. Man kan ocksa vara otydlig i faktureringen/aviseringen och ge flera olika val (dar samtliga ar daliga utom ett men det goms i fin stil). Fa betalningsalternativ kan ocksa funka.

Det enda i privatlivet man skall kopa pa kredit ar hus och kanske bil. Detta galler sarskilt for de som inte har full koll pa sin ekonomi och en vettig buffert (typ 6-12 manaders lon enkelt gripbart).
Citera
2014-03-27, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Forutom de hoga normala avgifterna (dvs hog effektiv ranta) laboreras det mycket med att fa folk att missa betalningar (vilket medfor straffavgifter, omvandling till rantebarande lan eller annat i den svangen). Ett trick ar att satta sista betalningsdag runt den 20:e, dvs lite innan de flesta far lon/bidrag utbetalda. Det maximerar antalet kunder som far betala drojsmalsavgifter och liknande. Man kan ocksa vara otydlig i faktureringen/aviseringen och ge flera olika val (dar samtliga ar daliga utom ett men det goms i fin stil). Fa betalningsalternativ kan ocksa funka.

Det enda i privatlivet man skall kopa pa kredit ar hus och kanske bil. Detta galler sarskilt for de som inte har full koll pa sin ekonomi och en vettig buffert (typ 6-12 manaders lon enkelt gripbart).
6-12 månaders lön är väl ingen bra måttstock?
Skulle snarare säga det man minst måste ha för att klara sig i 6-12 månader.
Citera
2014-03-27, 02:33
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytandekycklingen
6-12 månaders lön är väl ingen bra måttstock?
Skulle snarare säga det man minst måste ha för att klara sig i 6-12 månader.
Jag ser hellre en storre buffert an nagon sorts minimumvariant men var och gor forstas som det passar just dem. For egen del ligger jag narmare 12 manader dar jag kan bli av med jobbet, leva ungefar normalt (aven om man forstas skulle dra ned) utan att behova salja fast egendom eller tulla pa det langsiktiga sparandet. Jag ar dock numer narmare 40 an 30 och da blir det viktigare att ha buffertar eftersom det tar betydligt langre att hitta jobb pa samma niva.
Citera
2014-03-27, 06:58
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2014-03-27, 12:38
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Det ingår troligen i deras marknadsplan för Sverige. Ta så lite betalt att man går minus här och skjutsa pengar från tex Tyskland enbart för att svälta ut de mindre företagen. Var inte "Netonnet" det senaste att ge upp när det kommer till fysiska butiker eller tänker ja på fel nu?

Enklaste blir då att inte ta ränta på kortare tid när dina konkurrenter gör detta, inte ovanligt heller att räntan kan vara rätt mastig.

Det verkar så. Hur många underbolag består denna bjässe av där plus och minus kan skyfflas runt?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Jag har själv haft butik & garvade ofta ( i tysthet) åt folk som ville ha kontantrabatt. Vi tjänade mer på att sälja in en räntefri avbetalning.

Med din erfarenhet av butiksägande - hur många procent av alla som köper konsumtionsvaror med ett värde på under 20 tusen tar det på avbetalning eller tar ett telefonlån för något som man kan spara ihop till på 3 - 4 månader om man lägger undan pengar?

Okej, jag förstår att en Premier Leauge-nörd gärna ser till att ha en bra burk med rätt kanalutbud men om Lyxfällan lärt mig något är det att en massa ekonomiska optimister köper en massa skit såhär. Går man in på MediaMarkt blir man ju direkt upplyst om att man kan köpa en padda, kamera eller kökspryl för några tusen på avbetalning. Jag kanske är uppfostrad att vara sparsam?
Senast redigerad av Ratad 2014-03-27 kl. 12:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in