2005-08-10, 00:39
Medlem
supernova_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Tradition, min vän, tradition!

Det ska nog till en naturkatastrof som förstör hela världens korkeksbestånd för att de större vinproducenterna ska överge korken som förslutning av fina viner.

Problemet är ju att ingen har testat långvarig lagring av viner med skruvkork. Tar vinerna smak av den? Hur påverkas fyllningshöjden? Ingen som vet! Paul Pontailler är en vän till min bror och en mycket sympatisk man som jag själv haft nöjet att träffa två gånger i mitt liv. Jag vet att han är mycket nöjd med 2004 års årgång som jag själv smakade då jag besökte Château Margaux i år. Nu var detta ett alltför ungt vin. Inte samma fläsk som 2003 men med mer elegans än 2002 som är lättare.

Min fru köpte ett sånt där jordgubbsvin som jag avfärdade som slisk i början men det var faktiskt riktigt gott. Så vi har nog gjort samma reflektion där...

Måste säga att jag är smått facinerad av dig, finns nog en hel del jag har att lära från dig. Eller kanske rent utav av din bror.
Men det är som du säger, om inget annat så kommer traditionen hålla kvar korken.
Sen vad jag har förstått är väl inte problemet kork i sig utan att få fram bra kork?
Man kanske får se det som en investering istället och lägga pengar på att få tillbaka bättre korkar.
2005-08-10, 00:47
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supernova_
Måste säga att jag är smått facinerad av dig, finns nog en hel del jag har att lära från dig. Eller kanske rent utav av din bror.
Men det är som du säger, om inget annat så kommer traditionen hålla kvar korken.
Sen vad jag har förstått är väl inte problemet kork i sig utan att få fram bra kork?
Man kanske får se det som en investering istället och lägga pengar på att få tillbaka bättre korkar.

Jag förmedlar brorsans kunskaper, men lite har jag forskat själv också. Men jag har ett vanligt "day job" och han jobbar med vin så han är mer alert inom detta än jag.

De bästa korkarna går onekligen till de bästa producenterna, men det är klart att de är måna om att få sitt vin så perfekt som möjligt så experiment med skruvkork är ett av medlen.

En annan grej jag vet är att ett annat av mina favoritslott Château Haut-Brion nu ska saluföra en "vardagsbordeaux" i liten skala för att pejla intresset och få nya influenser så det putsas och fejas hela tiden på det redan perfekta.
2005-08-10, 01:40
Medlem
Squalos avatar
Det här var en trevligt tråd. Mycket trevligt tråd. Själv dricker jag inte vin, men jag måste börja. Jag har blivit för gammal för att inte dricka vin, helt enkelt.

Jag tänkte beställa 2-3 flaskor från Spanien. (när jag beställer annat) Då jag är totalt novis så kan jag väl passa på att fråga om någon här har lust att se ut ett par hyffsade spanska viner? Om ni inte har något bättre för er. I all enkelhet.

Jag tänkte beställa från Vinos en Casa, http://www.vinosencasa.com, och jag tror jag föredrar vitt vin och rosévin framför rött vin. Man ska ju passa på att köpa något lokalt, när man beställer från Spanien, tycker jag. Billigare är bättre, man vet ju alldrig om man tycker om det. Vi kan väl säga 6 euro som övre perisgräns. Man kan söka på pris på hemsidan. Det är bra att hålla sig till en liten beställning (låg utgift) ifall tullen får för sig att ta paketet, tänkte jag.

Jag tänkte dricka vinerna till ostbricka och kanske någon fika-bakelse.

Om ingen orkar titta ut något så får jag beställa ett par flaskor på slumpen. Det kanske funkar det också.

Jag hoppas jag inte förnärmar någon genom att försöka slippa 22 kr i statlig vinskatt genom att beställa från utlandet. Hoppas jag inte gick allt för långt off topic också.
2005-08-10, 02:45
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Beringer är mycket bra och deras vinmakare Ed Sbragia en av planetens stora vinmakare. Om du kommer över den så prova deras Cabernet Sauvignon Napa Valley private Reserve, ett underbart vin. 1990 är min favoritårgång av den...

Får bli en 1999 från Systembolaget, gillar ju cs också så det ska bli spännande, ditt förra tips var ju mycket lyckat.
2005-08-10, 10:31
Medlem
Kan tipsa om Sancerre Clos du Roy 2003 för 180kr på systemet
ett utsökt vitt vin som bör testas.
2005-08-10, 10:43
Medlem
Roger Pontares avatar
Bordeaux gör mina absoluta favoritviner och då speciellt Pomerol. Köpte precis 4 flaskor Lafleur-Petrus ´00 som ska få ligga några år in dom avnjutes. Tyvärr klarar inte plånboken Lafleur och Petrus, men jag köper ofta Lafleurs andra vin och det är mycket spännande. Lärde mig en hel del när jag läste boken Bordeaux av Parker. Han är kanske lite väl kommersiell men mycket detaljerad.
Har för övrigt köpt en flaska Salon ´95(försökte hitta en ´90 men det visade sig svårt)ska den ligga 5 år till eller är den mogen att dricka nu?
Ett annat vin ifrån Pomerol som är mycket prisvärt är Clos du Clocher, försöker alltid ha ett par flaskor hemma.
Spanska viner är också intressant, en riktig goding är Pesquera, crianza 2002 är helt ok, men om man ska slå på lite större så pröva Janus Grand Reserva ´95, helt fantastisk!
Viner är iaf underbart
2005-08-10, 13:17
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Får bli en 1999 från Systembolaget, gillar ju cs också så det ska bli spännande, ditt förra tips var ju mycket lyckat.

Man tackar! '99 är också mycket bra. Har du möjligt att köpa två eller fler kan du ju dricka en och lagra övrig(a) för framtida njutning.
2005-08-10, 13:43
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det här var en trevligt tråd. Mycket trevligt tråd. Själv dricker jag inte vin, men jag måste börja. Jag har blivit för gammal för att inte dricka vin, helt enkelt.

Jag tänkte beställa 2-3 flaskor från Spanien. (när jag beställer annat) Då jag är totalt novis så kan jag väl passa på att fråga om någon här har lust att se ut ett par hyffsade spanska viner? Om ni inte har något bättre för er. I all enkelhet.

Jag tänkte beställa från Vinos en Casa, http://www.vinosencasa.com, och jag tror jag föredrar vitt vin och rosévin framför rött vin. Man ska ju passa på att köpa något lokalt, när man beställer från Spanien, tycker jag. Billigare är bättre, man vet ju alldrig om man tycker om det. Vi kan väl säga 6 euro som övre perisgräns. Man kan söka på pris på hemsidan. Det är bra att hålla sig till en liten beställning (låg utgift) ifall tullen får för sig att ta paketet, tänkte jag.

Jag tänkte dricka vinerna till ostbricka och kanske någon fika-bakelse.

Om ingen orkar titta ut något så får jag beställa ett par flaskor på slumpen. Det kanske funkar det också.

Jag hoppas jag inte förnärmar någon genom att försöka slippa 22 kr i statlig vinskatt genom att beställa från utlandet. Hoppas jag inte gick allt för långt off topic också.

Om du ska beställa för så lite pengar måste du fråga dig om det lönar sig. Fraktkostnaden ligger ofta på mellan 3-500 kronor och för totalsumman som blir kan du köpa vin från bolaget för och testa.

Ribera del Duero vinerna för runt 3-4 euro såg intressantast ut. Ett bra distrikt ofta med pålitliga viner.

Ska du fokusera dig på Spanien så testa vin från de mera berömda distrikten. En spansk provning kan bestå av t.ex. en Cava, Spaniens "champagne", ett rosévin, ett vitt vin, en röd Ribera del Duero, en Gran reserva från Rioja och en sherry.
2005-08-10, 13:50
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Bordeaux gör mina absoluta favoritviner och då speciellt Pomerol. Köpte precis 4 flaskor Lafleur-Petrus ´00 som ska få ligga några år in dom avnjutes. Tyvärr klarar inte plånboken Lafleur och Petrus, men jag köper ofta Lafleurs andra vin och det är mycket spännande. Lärde mig en hel del när jag läste boken Bordeaux av Parker. Han är kanske lite väl kommersiell men mycket detaljerad.
Har för övrigt köpt en flaska Salon ´95(försökte hitta en ´90 men det visade sig svårt)ska den ligga 5 år till eller är den mogen att dricka nu?
Ett annat vin ifrån Pomerol som är mycket prisvärt är Clos du Clocher, försöker alltid ha ett par flaskor hemma.
Spanska viner är också intressant, en riktig goding är Pesquera, crianza 2002 är helt ok, men om man ska slå på lite större så pröva Janus Grand Reserva ´95, helt fantastisk!
Viner är iaf underbart

Lafleur-Petrus är mycket bra. 2000 var en underbar årgång över hela Bordeaux

Angående lagringen av Salon '95 håller den säkert 5-10 år till beroende på lagring men det är en årgång som med fördel kan njutas redan nu.

Janus är ett suveränt vin från Alejandro fernandez i Ribera del Duero, som ju också är mannen bakom Pesquera, jag har bara druckit 1982 men blev mäkta imponerad, det görs bara under stora årgångar.
2005-08-10, 14:38
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Lafleur-Petrus är mycket bra. 2000 var en underbar årgång över hela Bordeaux

Angående lagringen av Salon '95 håller den säkert 5-10 år till beroende på lagring men det är en årgång som med fördel kan njutas redan nu.

Janus är ett suveränt vin från Alejandro fernandez i Ribera del Duero, som ju också är mannen bakom Pesquera, jag har bara druckit 1982 men blev mäkta imponerad, det görs bara under stora årgångar.

Då ska jag knäcka min Salon på fredag, har aldrig druckit Salon tidigare men hört otroligt mycket om den. Janus ´82 måste ha varit en häftig upplevelse.
Har också testat Vega-Sicilia Unico, riktigt grymt vin! Skulle vilja testa en Pingus men där faller man på ekonomin igen.
Dock så har jag testat andra vinet Flor de Pingus 99 och 00, ett mycket bra vin. Spanska viner håller hög klass, speciellt Ribera del Duero som du nämt tidigare i tråden, Rioja har också en massa läckerheter, och dom katalanska vinerna är inte heller dumma.
2005-08-10, 18:44
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Om du ska beställa för så lite pengar måste du fråga dig om det lönar sig. Fraktkostnaden ligger ofta på mellan 3-500 kronor och för totalsumman som blir kan du köpa vin från bolaget för och testa.

Ribera del Duero vinerna för runt 3-4 euro såg intressantast ut. Ett bra distrikt ofta med pålitliga viner.

Ska du fokusera dig på Spanien så testa vin från de mera berömda distrikten. En spansk provning kan bestå av t.ex. en Cava, Spaniens "champagne", ett rosévin, ett vitt vin, en röd Ribera del Duero, en Gran reserva från Rioja och en sherry.

Stort tack.

Att beställa för så lite fungerar. Först betalar man 200 kr i "medlemskap" till fraktbolaget, sedan betalar man för varje leverans. 4 kg kostar 107 kr, 8 kg 144 kr och 10 153 kr. Så fortsätter det uppåt. Eftersom jag ska köpa lite starksprit så betalar det sig direkt. En liter Smirnoff kostar 100 kr, medans den kostar 313 kr i literpris på bolaget.

Ifall tullen tar drickan så vill jag hålla mig på kanske 500 kr / beställning. 4-5 liter sprit och likör, och sedan fylla på med vin. Att beställa 4-5 kg extra går på bara några tior. Beställer man 20 kr, 10 kg extra från 10 kg, så är pristillägget 95 kr. 8 flaskor kan skickas på 10 kg, och det blir då 12 kr per flaska. 10 kg till för 63 kr extra. Visst blir det inte riktigt billigt innan man kommer upp i många fler kilon, men det är ett pris jag kan ta. Den här gången blir beställningen på 10 kg.

Vilken ska jag pröva av dom från Ribera del Duero? Det finns 10-15 stycken att välja på iaf. Eller 6 st om vi håller oss strikt under 4 euro. Är inte så förtjust i rödvin, men man kan nog lära sig.

Dom har 16 roséviner under 4 euro som kan beställas på stycket, om min sökning är rätt. När jag var på vingård i Frankrike för 5 år sedan så fick jag pröva rosévin. Kanske var det omgivningen som bidrog, men jag tyckte det var riktogt gott. Jag har inte druckit det sen dess. Svenskar brukar inte anse det som riktigt vin... Så en flaska rosévin är ett måste.

René Barbier Rosado kostar 54 kr på bolaget, och 27 i Spanien. Så lite billigare är det.
2005-08-11, 13:00
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Då ska jag knäcka min Salon på fredag, har aldrig druckit Salon tidigare men hört otroligt mycket om den. Janus ´82 måste ha varit en häftig upplevelse.
Har också testat Vega-Sicilia Unico, riktigt grymt vin! Skulle vilja testa en Pingus men där faller man på ekonomin igen.
Dock så har jag testat andra vinet Flor de Pingus 99 och 00, ett mycket bra vin. Spanska viner håller hög klass, speciellt Ribera del Duero som du nämt tidigare i tråden, Rioja har också en massa läckerheter, och dom katalanska vinerna är inte heller dumma.

Den var helt OK. 1982 var ju även en bra årgång i Spanien förutom i Bordeaux.

Av Unico kan jag rekommendera deras 1970. Den fanns på Bolaget nån gång runt 1996. Gick då lös på en 6-700 spänn vill jag minnas...

Pingus har jag faktiskt inte provat vad jag minns...
Vet dock att brorsan har Pingus och Clos Mogador och andra Prioratviner hemma, så jag ska be honom öppna en pava när jag kommer hem till honom nästa gång.

Han är f.ö. i Sanlucar de Barrameida just nu och inköper Sherry (that lucky bastard!!!!)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in