Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Om du ska beställa för så lite pengar måste du fråga dig om det lönar sig. Fraktkostnaden ligger ofta på mellan 3-500 kronor och för totalsumman som blir kan du köpa vin från bolaget för och testa.
Ribera del Duero vinerna för runt 3-4 euro såg intressantast ut. Ett bra distrikt ofta med pålitliga viner.
Ska du fokusera dig på Spanien så testa vin från de mera berömda distrikten. En spansk provning kan bestå av t.ex. en Cava, Spaniens "champagne", ett rosévin, ett vitt vin, en röd Ribera del Duero, en Gran reserva från Rioja och en sherry.
Stort tack.
Att beställa för så lite fungerar. Först betalar man 200 kr i "medlemskap" till fraktbolaget, sedan betalar man för varje leverans. 4 kg kostar 107 kr, 8 kg 144 kr och 10 153 kr. Så fortsätter det uppåt. Eftersom jag ska köpa lite starksprit så betalar det sig direkt. En liter Smirnoff kostar 100 kr, medans den kostar 313 kr i literpris på bolaget.
Ifall tullen tar drickan så vill jag hålla mig på kanske 500 kr / beställning. 4-5 liter sprit och likör, och sedan fylla på med vin. Att beställa 4-5 kg extra går på bara några tior. Beställer man 20 kr, 10 kg extra från 10 kg, så är pristillägget 95 kr. 8 flaskor kan skickas på 10 kg, och det blir då 12 kr per flaska. 10 kg till för 63 kr extra. Visst blir det inte riktigt billigt innan man kommer upp i många fler kilon, men det är ett pris jag kan ta. Den här gången blir beställningen på 10 kg.
Vilken ska jag pröva av dom från Ribera del Duero? Det finns 10-15 stycken att välja på iaf. Eller 6 st om vi håller oss strikt under 4 euro. Är inte så förtjust i rödvin, men man kan nog lära sig.
Dom har 16 roséviner under 4 euro som kan beställas på stycket, om min sökning är rätt. När jag var på vingård i Frankrike för 5 år sedan så fick jag pröva rosévin. Kanske var det omgivningen som bidrog, men jag tyckte det var riktogt gott. Jag har inte druckit det sen dess. Svenskar brukar inte anse det som riktigt vin... Så en flaska rosévin är ett måste.
René Barbier Rosado kostar 54 kr på bolaget, och 27 i Spanien. Så lite billigare är det.