2005-08-09, 18:19
Medlem
CamillaDYs avatar
Ska eventuellt köpa en 3:a och jag misstänker (p.g.a priset) att kök och badrum inte är repade på ett antal årtionden.

Hur mycket ligger materialkostnaderna för ett kök och ett badrum. Snackar om standardgrejer, inga guldpläterade kranar o.s.v.
Citera
2005-08-09, 19:58
Medlem
ratboness avatar
såg en kakelhandlare som sålde kompletta badrum ( 20 kv meter) för 8.000 då ingick kakel, klinkers samt golvvärme.

själv sticker jag nog till polen och köper mitt!
Citera
2005-08-09, 20:54
Medlem
Yrgs avatar
Normalkök med IKEA-stomme och deras billigaste luckor, billig arbetsbänk samt hyffsat billigt kakel: 20-30.000 nånstans, om det inte är för stort.

Vitvaror (spis, kyl, frys och mikro) får du väl för 15 lakan om du väljer "Fagor" eller "Gram" eller dylika märken, eller 25 lakan för Whirlpool. Fläktkåpa från tusenlappen.

Badrummet kan du göra för runt en hundring kvadraten både för kakel och klinkers, om du väljer lågprisprylar. Badkar, tvättställ, blandare, duschkabin etc. kan du med fördel jaga begagnat (förutsatt att du kollar kvalitet och ev. kompatibilitet med badrummet). Nytt får du blandare, tvättställ och badkar för nånstans runt 5.000 och uppåt.

För båda rummen får du väl räkna med några tusenlappar i kringkostnader för verktyg, kopplingssatser etc.

Sen är det ju arbetet. Köket klarar nästan vem som helst som inte har tummen mitt i handen samt en händig kompis.

Badrummet är klurigare, eftersom det dels finns försäkringsaspekter att ta i akt (läs: förstört tätskikt efter att du rivit det gamla), och dels inte är helt lätt att sätta kakel eller drar rör. Ring din lokala röris (eller flera) och be dem lämna ett kostnadsförslag baserat på de förutsättningar du känner till i dagsläget.

Edit: du ville ju bara veta materialkostnaderna. Nåja. Skrivet är skrivet.
Citera
2005-08-10, 10:51
Medlem
flygers avatar
Kolla med föreningen ifall stambytet ligger nära i tiden för då kan man ju få ett nytt badrum utan att behöva betala själv.

Ska du köpa nya saker så går det iallafall att få tvättställ och toalett för runt 1500Kr var. Blandare kan man få från 500Kr.

Som någon tidigare sagt klinker och kakel från 100 Kr per kvadratmeter.

Angående köket så är ikea en leverantör med vettiga priser på stommar och luckor. Det kan nog stanna på 15 000Kr om det inte är för stort. Sedan tillkommer bänkskivor och diskbänk. Jag gissar högt där 4000Kr.
Kakel ovanför diskbänken ca 150 kr kvadraten, lite snyggare sort än i badrummet.

Tapeter 150Kr per två meter vägg, Takfärg 200 Kr för kök och badrum. Vad Kakelfix och kakelfog kostar kommer jag inte ihåg men det var relativt dyrt det också. Sedan måste du kanske köpa verktyg och sånt vilket kan dra iväg.

Vitvaror räknar jag på ca 5000Kr per maskin och då får man nog alla i samma märke och spis med glashäll.

Kontrollera att elsystemet i lägenheten är okej och vill man banta räkningen lite så kan man ju alltid anlita svartarbetskraft till de svårare delarna av arbetet.

Kolla även på www.skatteverket.se om du har rätt till ROT-avdrag.
Citera
2005-08-10, 23:20
Medlem
iaf vad gäller köket så kan du ju behålla stommen och byta luckor eller om du känner att du har orken, fräscha upp de gamla luckorna med ny färg och framförallt nya handtag det ger mycket utseendemässigt. måla/tapetsera om och sätt dit nytt kakel. byt golv, ett måste, det höjer utseendet massor.

sätt gärna in matchande vitvaror också. fast t.ex en vit spis och ett rostfritt kylskåp behöver inte vara fel enligt mig, bara de inte står precis bredvid varandra. rostfria spisar är förövrigt väldigt fula.

så köket ska du kunna få fixat för några tusenlappar+vitvaror(leta rea-prylar)

badrummet är väl "bara" att slänga in ny toastol och handfat och duschkabin och så. nytt kakel och klinkers förstås.
där gäller det ju att leta efter billiga och snygga saker, de kan sätta ner utgående sortiment och saker som inte finns mycket kvar av på byggvaruhus.

arbetet kostar ju efter hur mycket du gör själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in