• 1
  • 2
2014-03-25, 14:39
Medlem
Det känns ju väldigt självklart, för större delen av befolkningen, att alla personer oavsett kön ska ha lika lön för samma jobb förutsatt att dem är lika bra på jobbet i fråga. Inget konstigt med det.

Varför ändras inte detta så att alla faktiskt har lika stor lön? Förutom att det är moraliskt rätt så känns det även som att ett parti skulle kunna få väldigt(!) många röster i ett val om dem gick ut med att säga att alla löner ska vara lika.

Någon som har ett bra svar på detta?
Senast redigerad av Jozhann 2014-03-25 kl. 14:42.
Citera
2014-03-25, 14:47
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jozhann
Det känns ju väldigt självklart, för större delen av befolkningen, att alla personer oavsett kön ska ha lika lön för samma jobb förutsatt att dem är lika bra på jobbet i fråga. Inget konstigt med det.

Varför ändras inte detta så att alla faktiskt har lika stor lön? Förutom att det är moraliskt rätt så känns det även som att ett parti skulle kunna få väldigt(!) många röster i ett val om dem gick ut med att säga att alla löner ska vara lika.

Det har provats åtskilliga gånger att få till den där fantastiska rättvisan i olika delar av världen. Sovjet, Nordkorea, Venezuela, Kuba, Kina etc.

Du kan inte vara allvarlig? Dessutom är detta inte en fråga om jämställdhet eller feminism, så du har placerat tråden fel.
Citera
2014-03-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det har provats åtskilliga gånger att få till den där fantastiska rättvisan i olika delar av världen. Sovjet, Nordkorea, Venezuela, Kuba, Kina etc.

Du kan inte vara allvarlig? Dessutom är detta inte en fråga om jämställdhet eller feminism, så du har placerat tråden fel.

Tror du har missförstått frågan.
Han menar inte att alla ska ha samma lön om du är till exempel läkare och städare.
Han menar att man ska ha samma lön för samma arbete, som kille och tjej. Alltså om en Kvinnlig läkare är kirurg och gör samma saker som en manlig så ska de tjäna lika mycket.
Citera
2014-03-25, 15:06
Medlem
Babianens avatar
Därför att kvinnor får redan del av männens löner genom familjen. Därför behöver kvinnor inte lika hög lön som män. En kvinna får sin egen lön + ungefär 90% av mannens lön genom a) mannen betalar skatt som finansierar saker som kvinnor mest använder b) mannen spenderar pengar på familjen som kvinnan mest använder.

Om kvinnor tvingades betalar för privat sjukförsäkring, privat dagis, 50% av kostnaderna för hushållet, med mera då skulle kvinnor behöva samma lön som män.
Senast redigerad av Babianen 2014-03-25 kl. 15:15.
Citera
2014-03-25, 15:08
Bannlyst
Hmm ja lite osäker på vad du menar men det där kallas för kommunism. Nu lever vi dock i kapitalistisk marknadsekonomi där folk behöver en morot för att göra saker. Varför skulle tex någon vidareutbilda sig i 6 år om dom skulle få samma lön om dom gick direkt från högstadiet till ett jobb.

Bättre isåfall att ställa sig frågan hur viktigt prylar och bekvämlighet faktiskt är för folk och isåfall skippa löner och pengar helt.
Citera
2014-03-25, 15:12
Medlem
Citat:

Varför det inte ändras? Hmm, om jag är inom logistikbranschen och står där med min kvinnliga kollega, så känns det inte rättvist att behöva lyfta det som hon inte orkar för att på sätt och vis kompensera hennes jävla lön... Blir trött på sånt där svammel. Ska en brud jobba med mig ska hon dra lika tungt som mig också. Är inte det uppenbart?
Citera
2014-03-25, 15:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Ett svar är väl att du får betalt för arbetserfarenhet dvs rutin/kunskap lojalitet .. Det är väl inte sådär klockrent rättvist om du slitit femton år på ett jobb och så kommer Kalle/Lisa nitton från gymnasiet och får samma lön som dig?
Citera
2014-03-25, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aejhnsn
Han menar inte att alla ska ha samma lön om du är till exempel läkare och städare.
Han menar att man ska ha samma lön för samma arbete, som kille och tjej. Alltså om en Kvinnlig läkare är kirurg och gör samma saker som en manlig så ska de tjäna lika mycket.

Det är fortfarande samma sak, bara i mindre omfattning. En firma som gör ett bättre jobb måste ha rätten att få sätta högre löner. Man måste även ha rätten att ge olika löner för samma jobb inom samma firma för en bättre fungerande jobbmarknad. Lär dig att förhandla prcis som alla andra, istället för att försöka med kvinnliga genvägar!
Citera
2014-03-25, 15:33
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aejhnsn

Fast det står det ju inte.

Citat:

Jag markerar lite nyckeldelar i detta stycket.
Citera
2014-03-25, 16:09
Medlem
Trodde det var en självklarhet vad jag menade. Är det ett fysiskt jobb så ska det självklart skilja i lön PGA att dem inte är lika bra på jobbet PGA fysisk förmåga.

MEN för att förtydliga vad jag menar; Varför får inte kvinnor och män samma lön för exakt samma jobb som inte skiljer könen åt på något som helst vis.
Citera
2014-03-25, 16:10
Medlem
frihetskrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ett svar är väl att du får betalt för arbetserfarenhet dvs rutin/kunskap lojalitet .. Det är väl inte sådär klockrent rättvist om du slitit femton år på ett jobb och så kommer Kalle/Lisa nitton från gymnasiet och får samma lön som dig?

Där satt den.

Det finns många faktorer som spelar roll egentligen som till exempel hur mycket erfarenhet man har inom yrket, hur länge man har arbetat på just den arbetsplatsen och så vidare.
Citera
2014-03-25, 16:12
Medlem
Lön ska enligt mig enbart räknas efter det man utför sen är ju kön skitsamma. Problemet är praktiska yrken eftersom män är mer fysiskt byggda än kvinnor.
Jag vet inte hur alla branscher funkar men jag är ganska säker på att inom tbm bygg så har alla lika lön oavsett kön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in