• 1
  • 2
2014-03-25, 12:08
Medlem
A.Apanssons avatar
Min honkatt är 5 år och hon har börjat jama väldigt mycket. Framförallt innan toalettbesök. Hon går på lådan men stannar där inne en ganska lång stund. Hon brukar även jama efteråt.
Hon har alltid jamat lite efter hon har ätit och sedan gått på toa men jag tycker att det har blivit mer det senaste.

Nu är jag är ändå lite orolig för henne. Hon äter precis som vanligt och hon ser frisk ut. Glansig päls, röjer runt som vanligt, gosig osv osv.

Jag gissar på att hon är förstoppad? Kan det ha med att göra att jag har gett henne torrfoder ibland det senaste? Hon får alltid blötmat annars. Min kille som alltid är hos oss har även börjat jobba och hon och hon har börjat krafsa på ytterdörren ibland (hon är innekatt och har sällan gjort det förr). Kan det bero på det? Eller är det något mer allvarligt än så?

Oavsett vad ska jag göra? Jag har tagit bort torrfodret nu. Men skulle vilja få igång magen på henne. Hur fixar man det?
Citera
2014-03-25, 12:13
Medlem
ring en veterinär
Citera
2014-03-25, 12:14
Medlem
provocative77s avatar
Vad gäller fodret tycker jag du kan mixa. Våra katter äter torrfoder samt får blötfoder när vi känner för det. Blir en bra happening för dem. Personligen föredrar jag ett bra torrfoder före blötfodret. Anser att blötfodret bara är skit som stinker apa.

Att din katt däremot börjat prata kan bero på flertal orsaker. Skulle mkt väl tro att det beror på att din kille är borta o att katten saknar honom.
Verkar katten må bra så är det inget du behöver fundera på.
Citera
2014-03-25, 12:22
Medlem
http://www.petfinder.com/cats/cat-be...why-cats-meow/
Citera
2014-03-25, 12:47
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Apansson
Jag gissar på att hon är förstoppad? Kan det ha med att göra att jag har gett henne torrfoder ibland det senaste? Hon får alltid blötmat annars. Min kille som alltid är hos oss har även börjat jobba och hon och hon har börjat krafsa på ytterdörren ibland (hon är innekatt och har sällan gjort det förr). Kan det bero på det? Eller är det något mer allvarligt än så?

Oavsett vad ska jag göra? Jag har tagit bort torrfodret nu. Men skulle vilja få igång magen på henne. Hur fixar man det?

Bra att du slutat med torrfoder, det är skitmat och ska endast användas som godis eller nödlösning. Det kan dels mycket riktigt ge förstoppning, dels urinvägsbevär som yttrar sig i att det är svårt att kissa eller gör ont. Kanske jamar hon innan hon går på lådan för att det gör ont? Då kommer det förhoppningsvis att fixa sig nu när hon får våtfoder, annars får du gå till veterinären.

Jag gissar att hon saknar husse och det är därför hon krafsar på dörren. Snart lär hon sig han kommer hem igen och hoppas han gosar riktigt mycket med henne då.

Edit: Tips för trög mage hos katt: Paraffinolja är snabbverkande, köp på apoteket och se till atr få den sorten som är för veterinärt bruk. Be att få med en spruta. Pytsa i kissen 5 ml 2-3 ggr per dag så ska du se hon kommer att gå på lådan. Det är en kortsiktig lösning, för långvariga problem får man ta till nåt annat.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-03-25 kl. 12:50.
Citera
2014-03-25, 14:00
Medlem
Jag hakar upp mig på att du säger att katten jamar vid toabesök, det låter inte bra. Håll noga koll på kattens toavanor, registrera varje gång katten tömmer blåsan och hur mycket det kommer, även hur avföringen ser ut och hur ofta. Torrfoder är en av de största anledningarna till att katter får besvär med både urin och avföring. Är man inte uppmärksam så kan det leda till njurbesvär, urinvägsinfektioner och smärta, går det för långt så är otroligt dyra vet, behandlingar och ev. operationer eller avlivning det man står inför.

Att ringa vet. för rådfrågning brukar inte kosta något, ibland säger personen man pratar med att det inte går att ge så mycket råd annat än att komma dit med katten för en undersökning. Det kostar pengar men det kostar bara mer ju längre man väntar om det är något fysiskt fel.
Citera
2014-03-25, 16:01
Medlem
teamforce2s avatar
Löper?
Citera
2014-03-25, 19:04
Medlem
Ska man byta mat skaman göra det väldigt långsamt lite i taget, skiter den normalt? Skiter den ens?
Citera
2014-03-26, 00:51
Medlem
provocative77s avatar
Lacrima o Smurfsmurf. Ni är två av få som har åsikter här som jag respekterar. Men det ni just skrev om torrfoder skulle jag vilja se fakta på. Det går tvärtemot allt jag fått lära mig. Mina katter har aldrig haft de problem ni beskriver. Självklart innebär inte det att ni har fel utan mer att ni har rätt o mina katter kan bli dåliga.
Citera
2014-03-26, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Lacrima o Smurfsmurf. Ni är två av få som har åsikter här som jag respekterar. Men det ni just skrev om torrfoder skulle jag vilja se fakta på. Det går tvärtemot allt jag fått lära mig. Mina katter har aldrig haft de problem ni beskriver. Självklart innebär inte det att ni har fel utan mer att ni har rätt o mina katter kan bli dåliga.

Det är ett stort ämne och inget man bara summerar i en fras så jag ber att få återkomma. Kanske SmurfSmurf letar fram något. Känns som att jag och många andra skrivit spaltmetrar om detta ämne. Prova göra en sökning på inlägg med ordet torrfoder och skumma igenom för att se om du hittar givande inlägg.

Edit. Letade upp några av många länkar, jag utelämnar egen formulering då det som sagt är ett stort ämne och jag inte är så pigg just nu.
http://stud.epsilon.slu.se/4775/1/blixt_p_120910.pdf

http://www.testfakta.se/sport_fritid/article14103.ece

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-vet-rich.html

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sa...n-ge-sjukdomar
Senast redigerad av lacrima 2014-03-26 kl. 01:09.
Citera
2014-03-26, 01:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Håller med lacrima här, det har skrivits spaltmeter om torr kontra våt och just nu orkar jag bara inte dra igång nån diskussion. Hänvisar till sökfunktionen, inte för att jag vill vara vrång med dig eller inte tycker frågan är viktig men vissa saker känns som jag debatterat till leda. Våt/torrfoder, inne/utekatt, ras/blandras/huskatt, huskattsuppfödning/raskattsavel mm.

Lite kort då, en snabb sammanfattning såhär missinassen: Vattenhalten i torrfoder är närmast obefintlig och katter dricker inte tillräckligt för att kompensera. Våtfoder har en vattenhalt nära bytesdjurens. Detsamma gäller sammamsättningen, man kan inte göra torra kulor utan att sätta till mjöl eller grönsaker. Det är inte näringsmässigt rätt att utfodra katter med kolhydrater, de kan behöva en aning men inte så stor del som ingår i torrfoder. Man ska också ha i åtanke att ingredienserna processats hårt i fabrik, att jämföra med Varma Koppen som väl ingen tror är nyttigt. För att de torra kulorna ska ha någon smak öht tillsätter man konstgjorda smakämnen, s k digest som sprutas över. Vad som ingår får vi inte veta. När man beräknar protein- och fetthalt i fodren tar man inte hänsyn till att en stor del kommer från vegetabilier och det kan inte katter tillgodogöra sig speciellt bra. För att torrfodren ska funka som kattföda, tillsätter fabrikanterna diverse underligheter som tagetes, grönt te, äpple, laxerande frön osv. Inget som katter ska äta. Kattmat ska likna den naturliga födan så långt det är praktiskt möjligt, inget mjöl eller andra underligheter som med våtfoder. En nödlösning även det tills vi får råtta på burk.

Haha, det blev rätt långt ändå. Lacrima har fixat lite länkar också, ser jag nu. Här har du lite att forska i och ämnet kommer väl upp igen.
Citera
2014-03-26, 01:59
Medlem
Shadow913s avatar
Du kanske ska ha lite koll om det kommer kiss och bajs.

Undrar om det kan vara urinvägsinfektion?
http://www.agria.se/katt/artikel/kat...nvagssjukdomar

eller förstoppning eller lös mage pga förändrad kost?

Kanske bäst att rådgöra med någon veterinär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in