Citat:
Ursprungligen postat av
provocative77
Lacrima o Smurfsmurf. Ni är två av få som har åsikter här som jag respekterar. Men det ni just skrev om torrfoder skulle jag vilja se fakta på. Det går tvärtemot allt jag fått lära mig. Mina katter har aldrig haft de problem ni beskriver. Självklart innebär inte det att ni har fel utan mer att ni har rätt o mina katter kan bli dåliga.
Håller med lacrima här, det har skrivits spaltmeter om torr kontra våt och just nu orkar jag bara inte dra igång nån diskussion. Hänvisar till sökfunktionen, inte för att jag vill vara vrång med dig eller inte tycker frågan är viktig men vissa saker känns som jag debatterat till leda. Våt/torrfoder, inne/utekatt, ras/blandras/huskatt, huskattsuppfödning/raskattsavel mm.
Lite kort då, en snabb sammanfattning såhär missinassen: Vattenhalten i torrfoder är närmast obefintlig och katter dricker inte tillräckligt för att kompensera. Våtfoder har en vattenhalt nära bytesdjurens. Detsamma gäller sammamsättningen, man kan inte göra torra kulor utan att sätta till mjöl eller grönsaker. Det är inte näringsmässigt rätt att utfodra katter med kolhydrater, de kan behöva en aning men inte så stor del som ingår i torrfoder. Man ska också ha i åtanke att ingredienserna processats hårt i fabrik, att jämföra med Varma Koppen som väl ingen tror är nyttigt. För att de torra kulorna ska ha någon smak öht tillsätter man konstgjorda smakämnen, s k digest som sprutas över. Vad som ingår får vi inte veta. När man beräknar protein- och fetthalt i fodren tar man inte hänsyn till att en stor del kommer från vegetabilier och det kan inte katter tillgodogöra sig speciellt bra. För att torrfodren ska funka som kattföda, tillsätter fabrikanterna diverse underligheter som tagetes, grönt te, äpple, laxerande frön osv. Inget som katter ska äta. Kattmat ska likna den naturliga födan så långt det är praktiskt möjligt, inget mjöl eller andra underligheter som med våtfoder. En nödlösning även det tills vi får råtta på burk.
Haha, det blev rätt långt ändå. Lacrima har fixat lite länkar också, ser jag nu. Här har du lite att forska i och ämnet kommer väl upp igen.