2014-03-25, 10:53
Medlem
x1ofdewms avatar
Hejsan flashbackdoktorer.

Jag har efter en 2-3 veckor lång förkylning nu fått nedsatt hörsel på ena örat, skulle uppskatta att jag hör 40-60%, övriga förkylningssymptom är borta. Min gissning var att det var bakterier/öronvax som bildats i mellanörat(?) och att det försvinner med tiden, och det hoppas jag väl att det gör. Men nu har det som sagt gått mer än 2 veckor och jag var till sjukhuset igår här i Kina där jag bor, läkaren kollade bara lite i mitt öra och sa att det var rött(?). Menade han inflammerat eller vad? Det känns som att det är massa skit på insidan av örat, men om han sa att det var rött så antar jag han mena svullet, inflammerat eller någonting.

Pga språkproblem så tänkte jag prova att fråga här vad ni tycker det låter som för problem och vad jag bör ta mig till.

Vad man än har för problem i Kina så är svaret alltid att man ska dricka mycket varmt vatten och äta mindre skräpmat så löser det sig, men tänkte fråga om någon här har något lite mer seriöst svar. Ska jag sluta gymma ett tag? Gå till nytt sjukhus? Vanligt med svullet inneröra/mellanöra efter förkylning?

Tack så mycket
Citera
2014-03-25, 11:57
Medlem
Det är vanligt att man får en:
Öronkatarr
Har man öronkatarr, så kallad sekretorisk otit, samlas vätska bakom trumhinnan och det kan ge sämre hörsel. Detta händer oftast i samband med förkylning eller efter öroninflammation och är särskilt vanligt hos barn.

Utrymmet innanför trumhinnan, det vill säga mellanörat, ska normalt vara fyllt med luft. Varje gång man sväljer eller gäspar förs ny luft in i mellanörat från svalget via örontrumpeten. Om slemhinnan i örontrumpeten svullnar, kommer det ibland för lite luft till örat. Det blir undertryck, vätska bildas och fyller helt eller delvis mellanörat. Följden blir att trumhinnan inte blir lika rörlig, ljudvågorna dämpas, och hörseln blir sämre. Det kan kännas som om man har lock för örat. Oftast försvinner vätskan ganska snart av sig själv, men om den blir kvar länge, blir den seg. När besvären behandlats hör man bra igen.

En liknande effekt på örat kan man känna i ett flygplan när det går ner för landning. Trumhinnan kan bli indragen och om man inte lyckas tryckutjämna kan vätska fylla ut mellanörat.

Kopierat från 1177 Vårdguiden.
Citera
2014-03-25, 12:29
Medlem
hyphens avatar
Jag hade något liknande och frågade min doktor som ordinerade en liten ballong med munstycke man kunde köpa på apotek. Ballongen är dimensionerad att ge exakt tryck i örat när man blåser upp den med ena näsborren, så örat öppnas inifrån och kan dräneras.

Otroligt fånigt. Det var säkert en bra ide, men jag fullföljde inte behandlingen eftersom jag kände mig så dum, men blev bra ändå småningom.
Senast redigerad av hyphen 2014-03-25 kl. 12:32.
Citera
2014-03-25, 12:46
Medlem
Inte alls fånigt. Den metoden används fortfarande av läkaren när patienten inte kan tryckutjämna själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in