Citat:
Ursprungligen postat av
Soderlind
Lägger mig i lite här för nu blev det komplicerat för mig
Vill någon vänlig människa lägga sig på en treårings nivå och förklara vad som gör vad gällande ex. Poison damage! I vapen samt övrig utrustning! I vapen är det ju typ 900-1200 poison damage medans i utrustningen är det i %. Är skadan permanent eller buffad av speciella skills med poison damage och hur kan man se det isf?
Riktiga nybörjarfrågor men frågar man inte så får man inga svar

Skulle inte kalla det nybörjarfrågor när de allra flesta fortfarande inte förstår hur det fungerar. Jag är en av dem. Finns många teorier. Här är i alla fall min uppfattning...
Exempel med poison dmg:
"
Adds +% to elemental dmg" på dtt gear en +% bonus av din vita dmg (vapnets skada utan elemental dmg inräknad!). Dvs om du har 500-500 vit dmg (grund dmg) på vapnet och hittar armor med texten "
Adds +10% to poison dmg" så ger det dig 5
50-5
50 dmg. Varav de sista 50dmg är poison dmg. Men jag tror de tog bort detta i RoS för att det var för jobbigt att räkna på.
Vapen:
Vapen har en grund dmg (vit dmg) som
just nu kan påverkas av +%dmg på ditt vapen men inte den elemental dmg som står undertill, exempelvis Poison dmg 1435-1684.
MEN så nämnde blizzard i en blue post att de skulle fixa (om de inte gjort det redan) att +%dmg (inte elemental!) på vapen även skulle påverka din elemental dmg! Dvs ett vapen med 500-500 vit dmg + 1000-1000 poison dmg och +10%dmg på vapnet skulle i så fall ge dig 1750-1750 total dmg istället för 500-500*10% + 1000-1000=1550 total dmg som det är nu (återigen om det inte är fixat).
Det blir ganska stor deal när majoriteten av sin dmg består av elemental dmg. Därför du kan läsa om vissa här och på diablo forumet som letar efter vapen med "black damage" eller "white damage". Eftersom +%dmg på ditt vapen helt enkelt boostar hela vapnets dmg istället för att bara räkna grund dmgn.
Armor:
Det som ofta står på armor är
+% dmg to elemental skills! Dvs exempelvis dina poison skills gör en viss procent mer dmg. Detta påverkar inte din skada på andra skills som inte är poison och inte heller ditt vapens dmg
även om vapnet har poison dmg. Ditt vapen är helt enkelt inte en "skill".
Om jag förstått det rätt så räknas det som såhär... Skill % weapon dmg * +% skills dmg * +% elemental dmg.
Så exempelvis Zombie Charger utan runan gör 560% weapon dmg as poison, du har gear med 50% extra dmg till Zombie Charger och även gear med 50% dmg till poison dmg
skills. Då får du följande: 560*1.5*1.5 =1260% weapon dmg. Dvs du kommer göra mer än dubbelts så mycket dmg med Zombie Charger.
Här är en länk du kan läsa som förklarar saken närmre:
http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/11986398637
Om det fortfarande stämmer vet jag inte, har inte spelat så mycket den senaste tiden

.
Prixm har säkert stenkoll på saken.