• 1
  • 2
2014-03-24, 17:46
Medlem
MaxDLs avatar
Tjena, detta är en tvådelsfråga.

1. Kan man ta bort plack själv på något effektivt sätt. Funderar på att köpa en sån tandläkarna har isf och ta bort själv om det börjar bildas en beläggning, man kan ju kolla i spegeln..
Just nu har det hänt att jag skrapat bort med nageln bara.

2. Vill gärna ha svar på detta, när man tar bort plack hos tandläkaren är det normalt att man blöder en hel del? Känner att min tandläkare är rätt klumpig numera (haft han sen jag varit liten) och när han tar bort plack så blöder det nästan alltid + att det gör ont ofta när han skrapar ner i tandköttet på vissa tänder..
Citera
2014-03-24, 17:57
Medlem
Plack tar du bort med en tandborste. Prova!
Att ditt tandkött blöder är inte normalt och beror sannolikt på att du har inflammerat tandkött till följd av dålig munhygien. Du kan inte ge tandläkaren skulden för det, även om det förmodligen skulle kännas bättre för dig att skylla på tandläkaren.
Senast redigerad av heissehexe 2014-03-24 kl. 18:07.
Citera
2014-03-24, 18:18
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heissehexe
Plack tar du bort med en tandborste. Prova!
Att ditt tandkött blöder är inte normalt och beror sannolikt på att du har inflammerat tandkött till följd av dålig munhygien. Du kan inte ge tandläkaren skulden för det, även om det förmodligen skulle kännas bättre för dig att skylla på tandläkaren.
Men är du blåst. Vaknat på fel sida?

Jag frågade inte om hur man borstar tänderna utan hur man får bort plack. Blöder gör jag aldrig i tandköttet förutom när någon kör ner en vass metall spets i tandköttet. Tänk lite innan du postar

Tar gärna svar från någon annan person.
Citera
2014-03-24, 18:18
Medlem
Nu tror ju inte jag att du menar plack. Plack borstas bort, tandsten borstas i enkla fall annars skrapar man, precis som du beskriver, bort det.
Citera
2014-03-24, 18:30
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addekungen
Nu tror ju inte jag att du menar plack. Plack borstas bort, tandsten borstas i enkla fall annars skrapar man, precis som du beskriver, bort det.
Ah just det. Tandsten är det nog!

Brukar väl ta bort det nån gång per år, men kan man göra det själv hemma med sån som tandläkarna har samt hur är det generellt för folk blöder folk efter tandläkare tar bort det eller bör jag byta tandläkare?
Citera
2014-03-24, 18:48
Medlem
bara du som har dålig munhygien därför de blöder som tidigare nämnt
Citera
2014-03-24, 18:58
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nfl
bara du som har dålig munhygien därför de blöder som tidigare nämnt
Iq 80? Tror du också blöder om du får en vass metall bit i tandköttet.

Suck, kan någon seriös person med IQ över 80 svara på frågorna vore jag tacksam.
Citat:
Tandsten kan enbart tas bort av tandläkare eller tandhygienist. Tandsten skrapas bort. Vid skrapning använder tandläkaren eller tandhygienisten speciella instrument för att ta bort tandsten från tänderna både över och under tandköttskanten
Ok, verkar som att det "ska" blöda då lr?
Senast redigerad av MaxDL 2014-03-24 kl. 19:10.
Citera
2014-03-24, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL

Suck, kan någon seriös person med IQ över 80 svara på frågorna vore jag tacksam.

Jag har över 80 IQ och kan bekräfta att ditt blödande faktiskt beror på dålig munhygien, som kan orsakas av lathet i form av: Ej borstade tänder morgon+kväll samt rökning Börja borsta så löser det sig
Citera
2014-03-24, 19:24
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperXg
Jag har över 80 IQ och kan bekräfta att ditt blödande faktiskt beror på dålig munhygien, som kan orsakas av lathet i form av: Ej borstade tänder morgon+kväll samt rökning Börja borsta så löser det sig
Mitt tandkött blöder inte. Vad är det du tror jag menar. Att jag borstar tänderna så blöder det?
Citera
2014-03-24, 20:03
Medlem
Devilsweets avatar
1: Plack går alldeles utmärkt att ta bort själv med tandborstning och tandtråd (glöm inte tråden!).
Är det så att du får mycket tandsten däremot, blir det lätt så att det fastnar plack "i" tandstenen vilket gör att den blir svårare att få bort.
Tandsten är som en förhårdnad plack, lite slarvigt uttryckt. Det GÅR att ta bort själv, men är sällan något branschfolk rekommenderar. Det finns några tandstickor i plast som har en liten krok på och som tydligen ska kunna hjälpa till med detta, men hur det funkar (eller inte funkar) låter jag vara osagt.

2: Gällande blödande tandkött.. Använder du tandtråd varje dag? Genom att göra det får du ju bort extra mycket vid renglrning och "härdar" tandköttet något.
Om du inte använder tandtråd bör du börja med det, så tror jag att det blir klart bättre.
Självklart kan man blöda lite ibland ändå, och kanske framför allt om tandläkaren är hårdhänt. Det ÄR väldigt stor skillnad på tandläkare emellan och om du tandtrådar och tandborstar utan problem och blod men alltid blöder "mycket" efter ett besök kanske det är läge att prova en annan tandläkare?
Citera
2014-03-24, 20:45
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devilsweet
1: Plack går alldeles utmärkt att ta bort själv med tandborstning och tandtråd (glöm inte tråden!).
Är det så att du får mycket tandsten däremot, blir det lätt så att det fastnar plack "i" tandstenen vilket gör att den blir svårare att få bort.
Tandsten är som en förhårdnad plack, lite slarvigt uttryckt. Det GÅR att ta bort själv, men är sällan något branschfolk rekommenderar. Det finns några tandstickor i plast som har en liten krok på och som tydligen ska kunna hjälpa till med detta, men hur det funkar (eller inte funkar) låter jag vara osagt.

2: Gällande blödande tandkött.. Använder du tandtråd varje dag? Genom att göra det får du ju bort extra mycket vid renglrning och "härdar" tandköttet något.
Om du inte använder tandtråd bör du börja med det, så tror jag att det blir klart bättre.
Självklart kan man blöda lite ibland ändå, och kanske framför allt om tandläkaren är hårdhänt. Det ÄR väldigt stor skillnad på tandläkare emellan och om du tandtrådar och tandborstar utan problem och blod men alltid blöder "mycket" efter ett besök kanske det är läge att prova en annan tandläkare?
Perfekt, tack så mycket!
Citera
2014-03-24, 20:49
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Iq 80? Tror du också blöder om du får en vass metall bit i tandköttet.

Ok, verkar som att det "ska" blöda då lr?

Haha det är skönt att du tror att personen är IQ-befriad när han sitter o ger dig helt rätt svar. Visst kan det hända att du börjar blöda av att tandläkaren kör ner sitt instrument i ditt tandkött. Detta hör dock inte till normaliteten. Blöder det tyder det på en inflammation, likaså smärtan.
Jag har utfört behandlingen själv flertalet gånger... under tandköttet, 12-13mm ner i fickan.

Plack tar du med tandborste, tandsten tar du med ett speciellt instrument. Nej du ska inte operera ett sånt instrument själv, du gör troligtvis mer skada än nytta.

Kan rekommendera att gå till en hygienist för detta ändamål, vi tandläkare gör ett uselt jobb om man jämför med dom vad det gäller detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in