• 1
  • 2
2014-03-24, 17:45
Medlem
Kan jag åka dit om jag odlar någonting/tillverkar någonting olagligt utomhus, jag lämnar inga fingeravtryck/fotspår på att jag varit där över huvud taget. tänkte ha en kamera med rörelsesensor som övervakar mitt ställe och denna är gömd, kommer behöva titta till stället ett par gånger och om jag kollar igenom kameran ifall den fångat någon polis/civilare etc på filmen, sedan kommer de utspringandes och tar mig om de t.ex har span kommer de automatiskt koplla mig till brottet? kan jag säga något smart för att komma ur knipan? eller vad bör jag göra? tack på förhand!
Citera
2014-03-24, 17:47
Medlem
Om du inte kan knytas till brottet så är det ju omöjligt att du åker dit på det, säger ju sig själv. Var försiktig så ska det lösa sig ska du se.
Citera
2014-03-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ER433
Om du inte kan knytas till brottet så är det ju omöjligt att du åker dit på det, säger ju sig själv. Var försiktig så ska det lösa sig ska du se.
Är du 100 på det? även om det är väldigt uppenbart att det är jag som äger det kan dom inte sätta dit mig om det inte finns fingeravtryck eller liknande samt att det måste ta mig på bar gärning annars?
Citera
2014-03-24, 18:28
Medlem
Emoekkels avatar
Om dom tar dig när du är på marken och håller på med det du gör så är det ju obviously att du åker dit på det.

Men om dom bara har luddiga bevis på att det är du som har gjort det så kan du ju klara dig.

Spelar ingen roll om du äger marken, utan jag TROR att det är så att det inte kan knytas till dig på grund av att bara för att det är din mark så vet du ju fortfarande inte vem som är på din mark osv, fast är inte så kunnig på dom mer juridiska frågorna, utom jag skriver bara det jag tror låter mest logiskt.
Citera
2014-03-24, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoekkel
Om dom tar dig när du är på marken och håller på med det du gör så är det ju obviously att du åker dit på det.

Men om dom bara har luddiga bevis på att det är du som har gjort det så kan du ju klara dig.

Spelar ingen roll om du äger marken, utan jag TROR att det är så att det inte kan knytas till dig på grund av att bara för att det är din mark så vet du ju fortfarande inte vem som är på din mark osv, fast är inte så kunnig på dom mer juridiska frågorna, utom jag skriver bara det jag tror låter mest logiskt.

Kommer ej vara på min egna mark utan ute i det fria, ja självklart åker jag dit om dom tar mig på bar gärning, men om jag ej blir tagen på bar gärning utan tagen när jag hämtar kameran som filmar över platsen, och jag ser platsen, har jag någon skyldighet till att rapportera om jag "inte visste" att det var olagligt?något tips på vart jag kan vända mig för att få reda på dessa frågor till 100%?
Citera
2014-03-24, 19:10
Medlem
Emoekkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvarligt2837
Kommer ej vara på min egna mark utan ute i det fria, ja självklart åker jag dit om dom tar mig på bar gärning, men om jag ej blir tagen på bar gärning utan tagen när jag hämtar kameran som filmar över platsen, och jag ser platsen, har jag någon skyldighet till att rapportera om jag "inte visste" att det var olagligt?något tips på vart jag kan vända mig för att få reda på dessa frågor till 100%?

Man kan ju skaffa en jägarlicens och sedan skylla på att man hade kameran uppe där för att se om det gick några djur eller något?

Jag menar, om det händer något där, så kommer dom ju vela se vad du har filmat.

Jag har inte en aning, prova kontakta en advokat, dom brukar kunna det där om lagar har jag hört.
Citera
2014-03-24, 19:13
Medlem
Citat:
Man kan ju skaffa en jägarlicens och sedan skylla på att man hade kameran uppe där för att se om det gick några djur eller något?

Jag menar, om det händer något där, så kommer dom ju vela se vad du har filmat.

Jag har inte en aning, prova kontakta en advokat, dom brukar kunna det där om lagar har jag hört.
Det som är grejen, denna kamera med rörelsesensor kommer jag stänga av varje gång jag ska dit, så det enda dom kommer se är ifall det är några djur som passerat annars ingenting. och det i sig kanske är väldigt suspekt? men dom kan ju inte bevisa någonting, right?
kan jag "hyra" en advokat någon timma och ställa tonvis med frågor menar du? när har dem tystnadsplikt?
Citera
2014-03-24, 19:15
Medlem
Emoekkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvarligt2837
Det som är grejen, denna kamera med rörelsesensor kommer jag stänga av varje gång jag ska dit, så det enda dom kommer se är ifall det är några djur som passerat annars ingenting. och det i sig kanske är väldigt suspekt? men dom kan ju inte bevisa någonting, right?
kan jag "hyra" en advokat någon timma och ställa tonvis med frågor menar du? när har dem tystnadsplikt?

Alltså dom kommer ju kolla igenom hela videon om du har en kamera där det föregår någonting olagligt och dom vet om det?

Tror Advokater alltid har tystnadsplikt när dom jobbar, fast har inte någon aning.
Citera
2014-03-24, 19:22
Medlem
Citat:
Alltså dom kommer ju kolla igenom hela videon om du har en kamera där det föregår någonting olagligt och dom vet om det?

Tror Advokater alltid har tystnadsplikt när dom jobbar, fast har inte någon aning.
Ja men kameran kommer bara innehålla eventuellt ingenting eller nånting på några djur, jag kommer aldrig vara på filmen då jag kommer stänga av den när jag är där liksom!
Citera
2014-03-24, 21:37
Moderator
Gordon Blixts avatar
Jag ser ingen konkret juridisk frågeställning. Vi kollar om Brott och brottsbekämpning vill ha en tråd om polisiära arbetsmetoder.

Juridik -> Brott och brottsbekämpning

/Mod
Citera
2014-03-25, 11:48
Medlem
Krickerts avatar
Ska du odla röka?
Citera
2014-03-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert