2014-03-24, 09:37
Medlem
nutkjells avatar
(Den som har läst det stora bitcointråden har väl knappast missat användaren massepojken:s inlägg den senaste tiden.
Det råder som bekant tivel huruvida denna användare verkligen är mänsklig, nåja...)

Hur ser på admin & co på bots som är tillräckligt avancerade för att nästan lura oss mänskliga användare? Botsen som spammar ut länkar med reklam för drogforum bör naturligtvis dödas med eld men inom en snar framtid kanske vi får besök av riktiga bots som kan beté sig någorlunda normalt, men kanske inte riktigt når ända dit men som ändå vill delta i diskussioner och framföra poänger och åsikter. Eller råder det en fullständig RASISM på flashback riktat mot allt ickemänskligt "liv"?
Citera
2014-03-24, 09:45
Medlem
krigsbarns avatar
Min uppfattning om AI är att den ska - rentav måste vara - absolut, alltså definitiv. En "bot" som lyckas härma mänskligt beteende är inte i närheten av det medvetande som åsyftas.

Det är inte helt otänkbart att jag någon gång under mitt liv (om jag lever länge) får se detta i framtiden, men jag har hört vetenskapsmän, fysiker och "experter" prata om detta och då har jag hört om att någon form av AI åtminstone ligger decennier in i framtiden.
Och inte ens den åsikten är ju på något sätt säker överhuvudtaget. Enligt mig är det inte orimligt att tänka att vi aldrig kommer att se AI, och egentligen är det ett gott perspektiv då vi onekligen definierar begrepp och handlingar subjektivt.

edit: Alltså m a o, även om löpsedlarna imorgon skulle skrika: "Vi har skapat AI!!!" så hade jag varit skeptisk, tills dess att jag hade en fullständig förståelse inför vad det är de snackar om.
Senast redigerad av krigsbarn 2014-03-24 kl. 09:48.
Citera
2014-03-24, 09:47
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
(Den som har läst det stora bitcointråden har väl knappast missat användaren massepojken:s inlägg den senaste tiden.
Det råder som bekant tivel huruvida denna användare verkligen är mänsklig, nåja...)

Hur ser på admin & co på bots som är tillräckligt avancerade för att nästan lura oss mänskliga användare? Botsen som spammar ut länkar med reklam för drogforum bör naturligtvis dödas med eld men inom en snar framtid kanske vi får besök av riktiga bots som kan beté sig någorlunda normalt, men kanske inte riktigt når ända dit men som ändå vill delta i diskussioner och framföra poänger och åsikter. Eller råder det en fullständig RASISM på flashback riktat mot allt ickemänskligt "liv"?

När AI är tillräckligt utvecklad för att kunna föra en diskussion med levande användare på Flashback har vi kommit så långt att det inte bara rör forumet. Då kommer givetvis frågorna hur man ska se på AI pågå för fullt ute i världen också. Tänk på att forumet har regler mot reklam. Så länge du följer reglerna och diskuterar på något av de tillåtna språken finns det inget som hindrar "bottar". Så ser jag på det i alla fall.
Citera
2014-03-24, 09:52
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Min uppfattning om AI är att den ska - rentav måste vara - absolut, alltså definitiv. En "bot" som lyckas härma mänskligt beteende är inte i närheten av det medvetande som åsyftas.

Det är inte helt otänkbart att jag någon gång under mitt liv (om jag lever länge) får se detta i framtiden, men jag har hört vetenskapsmän, fysiker och "experter" prata om detta och då har jag hört om att någon form av AI åtminstone ligger decennier in i framtiden.
Och inte ens den åsikten är ju på något sätt säker överhuvudtaget. Enligt mig är det inte orimligt att tänka att vi aldrig kommer att se AI, och egentligen är det ett gott perspektiv då vi onekligen definierar begrepp och handlingar subjektivt.

edit: Alltså m a o, även om löpsedlarna imorgon skulle skrika: "Vi har skapat AI!!!" så hade jag varit skeptisk, tills dess att jag hade en fullständig förståelse inför vad det är de snackar om.

Förlåt för fetningen. Det naturliga problemet som uppstår om man nu ska göra en distinktion mellan verkligt medvetande (vad i hela friden det nu ens betyder) och en tillräckligt övertygande imitation är ju att vi liksom per definition inte kommer kunna avgöra det ena från det andra. Hur kommer detta påverka forumet? Kommer användare tvingas verifiera sin mänsklighet med någon slags biometrisk data? Hur har admin tänkt?
Citera
2014-03-24, 09:59
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Förlåt för fetningen. Det naturliga problemet som uppstår om man nu ska göra en distinktion mellan verkligt medvetande (vad i hela friden det nu ens betyder) och en tillräckligt övertygande imitation är ju att vi liksom per definition inte kommer kunna avgöra det ena från det andra. Hur kommer detta påverka forumet? Kommer användare tvingas verifiera sin mänsklighet med någon slags biometrisk data? Hur har admin tänkt?
Då beror det ju på hur övertygande "imitationen" är. Utgör den ingen som helst skillnad ifrån en mänsklig användare så påverkas inte forumet överhuvudtaget. Annars skulle de väl få förhålla sig till det faktum att forumet nyttjas av icke mänskliga användare, och... som åsikter ofta delas, även här skulle det nog finnas delade åsikter om vad som skall göras för att eventuellt åtgärda det.

T ex skulle väl där snart finnas en drivande kraft som humanism, fast gentemot en annan livsform? Om vi nu skulle åsyfta ett reellt medvetande som existerar bl a inom nätet så vore det kanske oetiskt att utesluta det.
Citera
2014-03-24, 10:01
Medlem
ChristianXs avatar
Det är ganska enkelt. Det som gäller idag är regelverket och där ställs inga krav på att den som författar inläggen ska vara en biologisk eller elektronisk varelse.

https://www.flashback.org/regler

Om det framöver skulle bli ett problem så kommer regelverket med all säkerhet att justeras så att det problemet tas hand om.
Citera
2014-03-24, 10:08
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är ganska enkelt. Det som gäller idag är regelverket och där ställs inga krav på att den som författar inläggen ska vara en biologisk eller elektronisk varelse.

Om det framöver skulle bli ett problem så kommer regelverket med all säkerhet att justeras så att det problemet tas hand om.

Det låter tämligen rimligt. Tack för ett utmärkt svar!
Citera
2014-03-24, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Betyder det att endast bottar från 1996 eller äldre tillåts?
Citera
2014-03-24, 11:19
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Betyder det att endast bottar från 1996 eller äldre tillåts?
Den frågan har av självförklarande skäl inte aktualiserats.
Det får vi se den dagen men man kan ju ta som utgångspunkt för diskussionen att åldersgränsen syftar på en biologisk varelses kronologiska ålder och med inträdet av ai-botar så faller ju en av den regelns implicita premisser.

En annan extremt intressant fråga är vem som skall ställas till svars för eventuella brott, t ex Hets mot folksgrupp, om boten agerar med ett visst mått av autonomi?
Citera
2014-03-24, 15:13
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Den frågan har av självförklarande skäl inte aktualiserats.
Det får vi se den dagen men man kan ju ta som utgångspunkt för diskussionen att åldersgränsen syftar på en biologisk varelses kronologiska ålder och med inträdet av ai-botar så faller ju en av den regelns implicita premisser.

En annan extremt intressant fråga är vem som skall ställas till svars för eventuella brott, t ex Hets mot folksgrupp, om boten agerar med ett visst mått av autonomi?

Vi kan åtminstone konstatera att forumets övergripande ambition när det gäller yttrandefrihet och åsiktsfrihet gäller för mänskliga varelser eftersom det kommer från den 19:e artikeln om de mänskliga rättigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in