Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-24, 00:45
Medlem
Tjenare alla filosofer!
Kände mig lite deppig ikväll och rotade igenom en låda och hittade ett skolarbete från ettan i gymnasiet där jag skrev en oerhört filosofisk text om den kosmiska helheten.

Just nu är jag i en ganska "deppig" period i mitt liv, då jag inte kan finna någon direkt glädje i det jag gör. Det känns som att jag sitter fast på fel spår och bromsarna är ur funktion. Jag har skapat en image av mig själv som hatar på allt och alla, tänker bara på sig själv och avskyr vart världen är på väg. Även fast jag vet att jag inte är en sån person på insidan. Jag har svårt att uttrycka mina känslor och är rädd för att gå min egna väg.

Anyway, tänkte jag skulle dela texten med någon som kanske bryr sig. Eller som bara vill diskutera lite kring den.

LÄNK!
http://imgur.com/LAL4feJ,rpOlbgN#0
Citera
2014-03-24, 01:12
Medlem
Bogomils avatar
Det finns ju det alternativ, att man genom mental träning "av"-identifierar sig från kosmisk existens ... utan för den del att bli anti-kosmisk (d.v.s. puritan, asket, flagellant eller exklusiv filosofisk idealist).

Man är så att säga fortfarande aktivt interagerande med den kosmiska dynamiken, men utan att denna får en dominerande roll.

Det finns olika varianter av detta, t.ex. Gurdjieff's "the fourth way" och inom buddhismens icke-begärs ideal. Men tyvärr är inga av dom enkla att föja som metod, det kan ta en avsevärd tid före resultat kan uppnås.

Andlighet eller tro/religion i traditionell betydelse är inte krav för success.
Citera
2014-03-24, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Man är så att säga fortfarande aktivt interagerande med den kosmiska dynamiken, men utan att denna får en dominerande roll.

Är tyvärr inte van vid att filosofiera. Förstår dock vad du menar, men skulle vilja att du utvecklar dig lite mer!

Googlade "the fourth way". Verkar oerhört spännande, dock väldigt komplext.
Citera
2014-03-24, 15:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milffiller
Är tyvärr inte van vid att filosofiera. Förstår dock vad du menar, men skulle vilja att du utvecklar dig lite mer!

Det finns egentligen inte så mycket mer jag kan säga, eftersom det rör sig om "doing", inte metafysisk spekulerande.

Citat:
Googlade "the fourth way". Verkar oerhört spännande, dock väldigt komplext.

Jag har själv haft stor nytta av att praktisera en .... något modifierat .... version; men det ÄR komplext.

Den tibetansk-buddhistiska vägen är lite enklare; där jag själv har hittat vad jag anser vara essensen av mänsklig visdom: Samsara = Nirvana. Den såkallade kosmiska "illusion" är bara ÉTT sätt att titta på verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in