2014-03-23, 18:46
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
1) Varför länkar du inte så man kan få en uppfattning om i vilket sammanhang detta har sagts. Det blir ju svårt att få en uppfattning om vad hon faktiskt kan tänkas vilja säga annars.

2) Varför är det viktigt för dig att känna att hon och andra feminister/kvinnor behöver dig?

Vet inte hur man länkar till inlägg på facebook men här kommer länk och inlägg (i spoilern)
https://www.facebook.com/ladydahmer

2. Jag tycker det verkar på henne som att det är väldigt viktigt att vi män dagligen aktivt säger ifrån oss våra privilegium och allt vad det är men jag känner mig alldeles för inkompetent för att ens förstå vad hon syftar på.

Om hon inte behöver män, varför är det så viktigt för henne att männen förändrar sig istället för att ignorera dessa typer hon snackar om.

Jag tänker inte klä på mig ulvakläderna och bära skuld för att supporta en våldtäktskultur för det gör jag inte. Istället försöker jag förstå vad jag kan göra åt problemen som hon tjatar om.

Hon skuldbelägger män samtidigt som hon antyder att dessa män inte ska göra ett endaste skit åt saken?

Det hon verkar behöva är att män ska ändra på sig, och för att kunna ändra på män ja... så behöver man män annars finns det inget att ändra på.

GE MIG FOKUS PÅ DOM FÖRTRYCKTA KVINNORNA SÅ ÄR JAG PÅ FAST DOM SIKTAR HÖGT MEN SKJUTER BLANKT.
Senast redigerad av Kashi 2014-03-23 kl. 18:48.
Citera
2014-03-23, 19:07
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Vet inte hur man länkar till inlägg på facebook men här kommer länk och inlägg (i spoilern)
https://www.facebook.com/ladydahmer

2. Jag tycker det verkar på henne som att det är väldigt viktigt att vi män dagligen aktivt säger ifrån oss våra privilegium och allt vad det är men jag känner mig alldeles för inkompetent för att ens förstå vad hon syftar på.
Vad bra att du är ärligt och säger att du inte förstår - för det är väl där det ligger snarare än att det hon säger är så felaktigt eller verklighetsfrämmande.

Citat:
Om hon inte behöver män, varför är det så viktigt för henne att männen förändrar sig istället för att ignorera dessa typer hon snackar om.

Jag tänker inte klä på mig ulvakläderna och bära skuld för att supporta en våldtäktskultur för det gör jag inte. Istället försöker jag förstå vad jag kan göra åt problemen som hon tjatar om.
Jo, i och med att du är en del av det som upprätthåller de strukturer hon talar om så är du en del av förtrycket.
Endera tar man aktivt avstånd eller också är man en del av det eftersom det är själva strukturen hon talar om.

Citat:
Hon skuldbelägger män samtidigt som hon antyder att dessa män inte ska göra ett endaste skit åt saken?
Nej, hon säger sluta gnälla och söka bekräftelse av kvinnor - ta tag i din del, men lämna kvinnorna i fred. Du skall göra det för att du inte står för det förtryck och det förminskande det innebär - inte för att kvinnor ska klappa dig på huvudet.

Citat:
Det hon verkar behöva är att män ska ändra på sig, och för att kunna ändra på män ja... så behöver man män annars finns det inget att ändra på.
Det är inte kvinnor som skall ändra på män - det är ni som skall inse och ändra på er själva. Ni är inte kvinnors ansvar och kvinnor är inte era ägodelar, underordnade etc..

Citat:
GE MIG FOKUS PÅ DOM FÖRTRYCKTA KVINNORNA SÅ ÄR JAG PÅ FAST DOM SIKTAR HÖGT MEN SKJUTER BLANKT.
Just här ja, Ha istället fokus på hur du och män är och behandlar andra - kvinnor - inte på kvinnorna. Det är väl där kärnan ligger - sluta använda kvinnor som en kanal för er själva.

Lady D
Jag tror att alla som inte aktivt motarbetar sina egna privilegier bär skuld. Och jag tror att alla med privilegier har dessa på bekostnad av andra. Vilket då innebär att alla med privilegier faktiskt förtrycker.
Citera
2014-03-23, 19:11
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Vad bra att du är ärligt och säger att du inte förstår - för det är väl där det ligger snarare än att det hon säger är så felaktigt eller verklighetsfrämmande.

Jo, i och med att du är en del av det som upprätthåller de strukturer hon talar om så är du en del av förtrycket.
Endera tar man aktivt avstånd eller också är man en del av det eftersom det är själva strukturen hon talar om.

Nej, hon säger sluta gnälla och söka bekräftelse av kvinnor - ta tag i din del, men lämna kvinnorna i fred. Du skall göra det för att du inte står för det förtryck och det förminskande det innebär - inte för att kvinnor ska klappa dig på huvudet.

Det är inte kvinnor som skall ändra på män - det är ni som skall inse och ändra på er själva. Ni är inte kvinnors ansvar och kvinnor är inte era ägodelar, underordnade etc..

Just här ja, Ha istället fokus på hur du och män är och behandlar andra - kvinnor - inte på kvinnorna. Det är väl där kärnan ligger - sluta använda kvinnor som en kanal för er själva.

Lady D
Jag tror att alla som inte aktivt motarbetar sina egna privilegier bär skuld. Och jag tror att alla med privilegier har dessa på bekostnad av andra. Vilket då innebär att alla med privilegier faktiskt förtrycker.
Varför är du ihärdig med att säga åt män att lämna kvinnor i fred? Män behöver kvinnor för att vara lyckliga, på samma sätt som kvinnor behöver män.

Att alla ska lämna varandra ifred och vara helt ensamma är väl knappast något eftersträvansvärt.
Senast redigerad av Holisistic 2014-03-23 kl. 19:16.
Citera
2014-03-23, 19:29
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Jo tack det ena behöver inte utesluta det andra dock.

Citat:
Jag tar inte aktivt avstånd, det är ett passivt avstånd, ett läge som följt med mig sedan jag föddes i kombination med min uppfostran.

Citat:
Vet ej ens vad som bör förändras och har tidigare inte varit på jakt efter huvudklappar så ser inte varför jag skulle vara det nu.

Citat:
Inte heller är män kvinnors ägodelar så därför blir jag lite upprörd när det kommer en flock kvinnfolk och säger ditten och datten att min helt vardagliga existens är en pelare i ett maskulit förtryckarsamhälle.
Kan ingen ta ett fotografi utifrån denna konstruktion och visa för mig vart i smeten 98% av alla normala män befinner sig, så kan vi kanske kliva ut och se hur hela skiten rasar så är alla glada sen.

Citat:
Kvinnor är en kanal för min sexuella lust ibland, i övrigt är dom som vilken människa som helst.

Citat:
Lady D

Mina privilegium var det ja, ställer mig först i kön på bankomaten fast det står några gamla kärringar där, ber småflickor ställa sig på bussen för att jag vill ha en plats... jo tjena hejsan jag försöker identifiera just detta privilegium som jag ska ta ansvar för att avsäga mig.

Jag är väl beredd på att utjämna samhället men ur mina ögon är det redan ganska så jämställt, är det mitt ansvar att ha elva tusen ögon som håller koll på varje obalans och snabbt samla alla styrkor för att erradikera det?
Eller är det mycket begärt att nån säger "Hej jag är lite orättvist behandlad här, ska vi göra nåt åt det"?
Är det detta som är feminismen fast utan "ska vi tillsammans göra nåt åt detta" utan istället dela upp det i mans/kvinnsläger.

Vet att du är skillad på denna fronten micro, plz halp.
Senast redigerad av Kashi 2014-03-23 kl. 19:38.
Citera
2014-03-23, 20:16
Medlem
Äh, bry dig inte om henne, hon erkänner ju öppet att hon hatar män.
http://toklandet.wordpress.com/2014/03/21/sa-har-ser-de-feministiska-analysverktygen-ut/

Judar bör inte lyssna på judehatare och män bör inte lyssna på manshatare.
Citera
2014-03-23, 20:24
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jo tack det ena behöver inte utesluta det andra dock.
Fast jag är helt övertygad om att Lady D nog är av uppfattningen att det gör i det här fallet i alla fall - även om jag givetvis inte vet och inte kan föra hennes talan.

Citat:
Jag tar inte aktivt avstånd, det är ett passivt avstånd, ett läge som följt med mig sedan jag föddes i kombination med min uppfostran.
Fast passivt motstånd är samma sak som att passivt löpa med. Dvs att möjliggöra och därmed vara delaktig.

Citat:
Vet ej ens vad som bör förändras och har tidigare inte varit på jakt efter huvudklappar så ser inte varför jag skulle vara det nu.
Om du är helt omedveten så kanske du bör uppdatera dig genom att läsa just feministiska sidor, då ser du vad det är de vänder sig mot.

Citat:
Inte heller är män kvinnors ägodelar så därför blir jag lite upprörd när det kommer en flock kvinnfolk och säger ditten och datten att min helt vardagliga existens är en pelare i ett maskulit förtryckarsamhälle.
Kan ingen ta ett fotografi utifrån denna konstruktion och visa för mig vart i smeten 98% av alla normala män befinner sig, så kan vi kanske kliva ut och se hur hela skiten rasar så är alla glada sen.

Kvinnor är en kanal för min sexuella lust ibland, i övrigt är dom som vilken människa som helst.

Mina privilegium var det ja, ställer mig först i kön på bankomaten fast det står några gamla kärringar där, ber småflickor ställa sig på bussen för att jag vill ha en plats... jo tjena hejsan jag försöker identifiera just detta privilegium som jag ska ta ansvar för att avsäga mig.
Just detta kan du få ökad förståelse för om du istället för att koncentrera dig på att känna dig kränkt och utestängd försökte se vilka problem och strukturer man talar om på olika bloggar.

Jag tycker till exempel Lady D är mycket tydlig i vad hon talar om i det inlägg som du citerar.

Citat:
Jag är väl beredd på att utjämna samhället men ur mina ögon är det redan ganska så jämställt, är det mitt ansvar att ha elva tusen ögon som håller koll på varje obalans och snabbt samla alla styrkor för att erradikera det?
Eller är det mycket begärt att nån säger "Hej jag är lite orättvist behandlad här, ska vi göra nåt åt det"?
Och när jag är hundägare tycker jag så klart att min hund får ett full-lödigt och bra liv när den får spåra i skogen och lära sig lydnad på plan .. Jag är inte så jäkla säker på att det ur ett rent hundperspektiv upplevs likadant om hunden faktiskt kunde säga sitt .. Vad tror du?

Citat:
Är det detta som är feminismen fast utan "ska vi tillsammans göra nåt åt detta" utan istället dela upp det i mans/kvinnsläger.

Vet att du är skillad på denna fronten micro, plz halp.
Jag personligen tror att man bara kan göra sitt lilla som människa inom gränser man förmår och att det är mycket svårt att helt bryta helt med det samhälle och de strukturer man är fostrad i och lever i, den människa man formats till. Däremot kan jag förstå tanken att kvinnor måste börja se och värdera sig fristående från män och att män måste börja fundera på sitt sätt att värdera och vad de upprätthåller utan att det andra könet skall behöva stå bredvid och bekräfta, berömma och kritisera. Det är män som måste sluta upprätthålla strukturerna bland män s a s.
Innebär det att män och kvinnor skall hållas åtskilda - nej, det är inte samma sak.
Citera
2014-03-23, 21:32
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Fast passivt motstånd är samma sak som att passivt löpa med. Dvs att möjliggöra och därmed vara delaktig.
Det är helt enkelt en passiv skill jag har att personligen aktivt behandla människor som jämlika.

Citat:
Om du är helt omedveten så kanske du bör uppdatera dig genom att läsa just feministiska sidor, då ser du vad det är de vänder sig mot.
Ja ska försöka mig på detta, också läsa in mig på politiska planet en del.

Citat:
Just detta kan du få ökad förståelse för om du istället för att koncentrera dig på att känna dig kränkt och utestängd försökte se vilka problem och strukturer man talar om på olika bloggar.

Jag tycker till exempel Lady D är mycket tydlig i vad hon talar om i det inlägg som du citerar.
Jag erkänner att jag kände mig förnärmad av sådana här radikala påståenden om mig som man och har vissa tendenser att rusha till försvar eller för att försöka reda ut det ASAP.
Finns det några jordnära feministiska bloggar du rekommenderar såhär rakt ut?

Citat:
Och när jag är hundägare tycker jag så klart att min hund får ett full-lödigt och bra liv när den får spåra i skogen och lära sig lydnad på plan .. Jag är inte så jäkl
a säker på att det ur ett rent hundperspektiv upplevs likadant om hunden faktiskt kunde säga sitt .. Vad tror du?
Jag tror din hund skulle springa runt och följa spår i skogen och påpeka att få äta hare lite oftare.

Jag supportar höjning av medvetande, aka consciousness raising och har emellanåt stött på feminister som utövar denna sport väldigt bra.
Alltid glad att bli övertygad om nåt självklart som man lätt missar.

Detta är sånt som gör mig glad och ger mig insikten i vad det handlar om.
Sånt som kunde gå obemärkt förbi förr i tiden. http://i.imgur.com/sRHZB1w.jpg

Vem vet vad som obemärkt går förbi i dagsläget?
Citera
2014-03-23, 22:18
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det är helt enkelt en passiv skill jag har att personligen aktivt behandla människor som jämlika.
Det är väl i så fall ett bra förhållningssätt och en bra utgångspunkt om du frågar mig.

Citat:
Ja ska försöka mig på detta, också läsa in mig på politiska planet en del.

Jag erkänner att jag kände mig förnärmad av sådana här radikala påståenden om mig som man och har vissa tendenser att rusha till försvar eller för att försöka reda ut det ASAP.
Finns det några jordnära feministiska bloggar du rekommenderar såhär rakt ut?
Ärligt talat så blir ju jag också provocerad och måste tänka både en och två gånger när jag stöter på en del bloggar eller resonemang. Jag har inte bloggar som jag på rak arm kan rekommendera på det sättet eftersom jag själv faktiskt måste sortera och fundera en hel del kring det som sägs.

En blogg som jag tycker är tydlig är Genusfotografen. Han visar på strukturer, på skillnaden i hur män och kvinnor framställs i olika sammanhang och det i sig säger väldigt mycket om vårt samhälle i ett större sammanhang.

http://www.genusfotografen.se/

Citat:
Jag tror din hund skulle springa runt och följa spår i skogen och påpeka att få äta hare lite oftare.
Jag tror min hund skulle vilja leva med hundar och interagera med hundar i flock istället för att anpassa sig till människor och leva på människors villkor, men samtidigt är ju hundar i dag så domesticerade så frågan är om de ens vet vad de egentligen skulle vilja om de får chansen att välja.

Citat:
Jag supportar höjning av medvetande, aka consciousness raising och har emellanåt stött på feminister som utövar denna sport väldigt bra.
Alltid glad att bli övertygad om nåt självklart som man lätt missar.
Ja, men det har blivit allt svårare att hitta forum där resonemang kan föras utan konflikt uppstår och hamnar i centrum och man måste försöka sortera ut det viktiga från det attack/försvar som blir resultatet.

Citat:
Detta är sånt som gör mig glad och ger mig insikten i vad det handlar om.
Sånt som kunde gå obemärkt förbi förr i tiden. http://i.imgur.com/sRHZB1w.jpg
Ja, rätt talande.

Citat:
Vem vet vad som obemärkt går förbi i dagsläget?
Det kommer morgondagens generation berätta för oss när de ställer oss till svars, för jag tror det är så det fungerar - vi kan aldrig göra så rätt att det aldrig blir fel någonstans.
Citera
2014-03-24, 00:33
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Jag är beredd att lyssna och ta efter era instruktioner, då jag själv inte har något att komma med (p.g.a privilegiet).

Ett inlägg på Lady Dahmers facebook

.

Tycker du att Lady Dahmer är en intressant och mystisk kvinna som för dig är tilldragande?
Om inte så råder jag dig att hålla dig till kvinnor - människor - som du tror kan ge minst lika mycket som de tar.

Feminister som talar om män utifrån ett grupp-perspektiv ska man hålla sig lika långt ifrån som rasister som talar om invandrare utifrån ett grupp-perspektiv. Denna sort av feminister och rasister är samma skit.
Citera
2014-03-24, 19:31
Medlem
Kate80s avatar
En massa tjafs raderat. Håll er till ämnet.//Mod
Citera
2014-03-24, 19:46
Medlem
Starta en blogg och skriv inspirerande inlägg om det, din trådstart är en utmärkt början på din karriär inom den feministiska bloggosfären - tänk att få bli länkad av lady dahmer eller liknande

Du kan sedan med dina inlägg skildra hur du upptäcker att mycket av de problem som finns i samhället är ditt fel och du tar på dig skulden för det. Du blir en feministisk hjälte.

Du emellanåt ha lite mer underhållande inlägg t.ex. stoppa upp en tampong i anus för att känna hur det känns och skriv om upplevelsen.
Citera
2014-03-26, 06:51
Medlem
NyanNyans avatar
Nog för att många feminister kan verka lite galna, men du citerade just fullblodsgalningen Lady Dahmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in