• 1
  • 2
2014-03-22, 19:27
Medlem
Klemos avatar
Nyss när jag stod i duschen så vred jag bak huvudet och tittade ner på backen, sen när jag vände mig tillbaka så fick jag ljusploppar som typ gled omkring framför ögonen, typ som svetsloppor som gled några cm i olika riktningar och sedan försvann, detta höll på i ca 20 sec.

Vad är det för något? något jag ska vara orolig för?

Typ så här, fast inte lika många 20-30~ st som kom och gick under 20 sec.

Bild
Citera
2014-03-22, 19:29
Medlem
Gosainackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klemo
Nyss när jag stod i duschen så vred jag bak huvudet och tittade ner på backen, sen när jag vände mig tillbaka så fick jag ljusploppar som typ gled omkring framför ögonen, typ som svetsloppor som gled några cm i olika riktningar och sedan försvann, detta höll på i ca 20 sec.

Bild

Suttit för nära datorskärmen i ett mörkt rum? Migrän, Floaters?
Citera
2014-03-22, 19:39
Medlem
Strychnos avatar
Gissar på floaters.
http://en.wikipedia.org/wiki/Floater
Citera
2014-03-22, 19:41
Medlem
Klemos avatar
Nej inte floaters, det vet jag var det är, det var som ljusprickar, samma typ färg och typ samma styrka som jag visade på bilden.
Senast redigerad av Klemo 2014-03-22 kl. 19:44.
Citera
2014-03-22, 19:43
Medlem
angelgirls avatar
Jag tror att jag har exakt samma sak! Hos mig är det som att det kommer små "stjärnor" i ögonvrån som rör sig framåt/neråt och sen försvinner på några sekunder, oftast i en blå färg, tror jag. Råkar ut för det då och då, men kan inte minnas att jag gör nåt särskilt med huvudet när det sker.

Detta har jag haft under många år, men har inte en aning om vad det är, och har aldrig frågat nån läkare heller eftersom det händer så sällan.
Citera
2014-03-22, 19:46
Medlem
bennes avatar
Det är nog floaters, tror de kan uppenbara sig på olika sätt
Citera
2014-03-22, 19:48
Medlem
angelgirls avatar
Nej, jag tror inte heller att det är floaters. Såna har jag med och de ser helt annorlunda ut.
Citera
2014-03-22, 19:52
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klemo

Bild

Detta är vad du såg: http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_fi...tic_phenomenon

Eller så såg du ljusblixtar. Det kan i sin tur betyda att du är på väg att få näthinneavlossning, håll koll på om du upplever det igen. http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sju...nneavlossning/

Näthinneavlossning är mycket farligt och vill du inte få permanenta skador så bör du uppsöka läkare.
Senast redigerad av Olegski 2014-03-22 kl. 19:56.
Citera
2014-03-22, 20:00
Medlem
Klemos avatar
Det var just som GIF bilden, det kom väldigt plötsligt och sedan försvann det, jag skulle inte säga att det var blixtar,det var som små ljus bollar/pricka, (som på GIFen) fast det blev väldigt tydlige helt plötsligt, det var inte speciellt ljust i rummet, mörkt ute och bara rums belysning.
Men jag tror att det är svaret på min fråga.
Citera
2014-03-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Detta är vad du såg: http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_fi...tic_phenomenon

Eller så såg du ljusblixtar. Det kan i sin tur betyda att du är på väg att få näthinneavlossning, håll koll på om du upplever det igen. http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sju...nneavlossning/

Näthinneavlossning är mycket farligt och vill du inte få permanenta skador så bör du uppsöka läkare.

Usch nu gjorde du mig nojjig. Klickade in här och såg din länk sen ang näthinnelossning.

"ljusblixtar i ytterkanten av synfältet" <- Det brukar blänka till för mig i ytterkanten likt när solen reflekteras snabbt i någons klocka utomhus, är det vad man kallar "blixt"? Brukar hända typ någon gång om dagen iaf, oavsett tid på dygnet. Varit så i säkert 5 år
Citera
2014-03-22, 22:22
Medlem
Har du lågt blodtryck kanske? Jag har för mig jag brukar bli så om jag reser mig snabbt efter att ha suttit länge, svartnar för ögonen, blir lite vita prickar så och får ont i huvudet i nån sekund. Vet inte om jag har lågt blodtryck men jag tror det beror på det
Citera
2014-03-22, 23:58
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derper
Usch nu gjorde du mig nojjig. Klickade in här och såg din länk sen ang näthinnelossning.

"ljusblixtar i ytterkanten av synfältet" <- Det brukar blänka till för mig i ytterkanten likt när solen reflekteras snabbt i någons klocka utomhus, är det vad man kallar "blixt"? Brukar hända typ någon gång om dagen iaf, oavsett tid på dygnet. Varit så i säkert 5 år

Glaskroppsavlossning ger också ljusblixar och är ofarligt, men kan dock i ovanliga fall vara början på just näthinneavlossning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in