Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-22, 17:17
Medlem
Hej flashback!! jag skulle precis skicka in min skattedeklaration för att få tillbaka en del av skatten elektroniskt (via app) men jag har inte anmält ett bankkonto pga inte haft jobb sen tidigare. Har jobbat en hel del nu i olika perioder :P men när jag anmälde mitt bankkonto (ett e-sparkonto i Swedbank) så står det att det tar 2veckor för banken att kontrollera och kunna godkänna kontot. Okej? Ska jag vänta tills de gör det och därefter skicka in deklarationen? Vet att 14:e april är sista datumet, (ganska säker). Logiskt sätt borde jag vänta? Eller går det att ändå skicka in skiten före kontot är granskad av banken? Vill inte göra några felsteg och inte få ut några pengar innan midsommar! All hjälp uppskattas!
Citera
2014-03-22, 18:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keepfighting
Hej flashback!! jag skulle precis skicka in min skattedeklaration för att få tillbaka en del av skatten elektroniskt (via app) men jag har inte anmält ett bankkonto pga inte haft jobb sen tidigare. Har jobbat en hel del nu i olika perioder :P men när jag anmälde mitt bankkonto (ett e-sparkonto i Swedbank) så står det att det tar 2veckor för banken att kontrollera och kunna godkänna kontot. Okej? Ska jag vänta tills de gör det och därefter skicka in deklarationen? Vet att 14:e april är sista datumet, (ganska säker). Logiskt sätt borde jag vänta? Eller går det att ändå skicka in skiten före kontot är granskad av banken? Vill inte göra några felsteg och inte få ut några pengar innan midsommar! All hjälp uppskattas!

14 april? Har skatteverket ens börjat skicka ut deklarationerna ännu?

Sista dag för självdeklaration för privatpersoner (inkomstdeklaration 1) brukar vara 2 maj såvida inte de ändrat i år.
Citera
2014-03-22, 18:27
Medlem
cem77s avatar
Någon utbetalning kommer inte att ske förrän tidigast 5 juni. Så det är bara att deklarera på. Vilket konto som eventuell skatteåterbäring ska betalas till kan du ändra långt senare om du skulle vilja.
Att anmäla konto för utbetalningar från skattekontot och att deklarera är två helt olika saker .
Citera
2014-03-22, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keepfighting

Alltså..

Det du deklarerar för nu är inkomster du haft under 2013. Det är Tax 2014 som avser inkomståret 2013. OCH ska deklareras innan 140502 (kan ha ändrats... Vet ej) Men deklarationen handlar om vad du skattemässigt gjorde under 2013.

En annan grej. Lön beräknas på den dag du fick pengarna. Även om du tjänat in det under 2013 så är det sk kontantmetoden som gäller. Aja.. Alla besserwissrar.. det ÄR upplupet för bolaget.. Det är väl bästa att poängtera så man inte får gängspö eller så..
Citera
2014-03-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Alltså..

Det du deklarerar för nu är inkomster du haft under 2013. Det är Tax 2014 som avser inkomståret 2013. OCH ska deklareras innan 140502 (kan ha ändrats... Vet ej) Men deklarationen handlar om vad du skattemässigt gjorde under 2013.

En annan grej. Lön beräknas på den dag du fick pengarna. Även om du tjänat in det under 2013 så är det sk kontantmetoden som gäller. Aja.. Alla besserwissrar.. det ÄR upplupet för bolaget.. Det är väl bästa att poängtera så man inte får gängspö eller så..
Jo, jag vet att det avser perioden 2013! och ja, ni hade rätt, såg fel... Senast den 14 april ska man få hem pappersdeklarationen :P o den 2:a maj är det stopp för att deklarera in. Aja, tack ska du ha!
Citera
2014-03-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Någon utbetalning kommer inte att ske förrän tidigast 5 juni. Så det är bara att deklarera på. Vilket konto som eventuell skatteåterbäring ska betalas till kan du ändra långt senare om du skulle vilja.
Att anmäla konto för utbetalningar från skattekontot och att deklarera är två helt olika saker .
Aha, så fastän banken ej har godkänt mitt anmälda bankkonto där skattepengarna ska in på, så kan jag redan NU deklarera utan att något påverkas enligt dig? haha, ja det vet jag! Tack för upplysningen dock.. xD
Citera
2014-03-22, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Sista dag för självdeklaration för privatpersoner (inkomstdeklaration 1) brukar vara 2 maj såvida inte de ändrat i år.
Jo, det stämmer. Du får ursäkta mig!
Citera
2014-03-23, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Senast den 15 april ska de förtryckta inkomstdeklarationerna vara utskickade

Inkomstdeklarationen för inkomståret 2013 ska du ha lämnat senast den 5 maj.

Skattepengarna betalas ut från och med den 5 juni 2014.
Du som är löntagare eller pensionär kan få tillbaka pengar på skatten redan före midsommar. Då måste dock följande grundkrav vara uppfyllda:
Du ska ha deklarerat via internet, telefon eller sms senast den 5 maj 2014.
Du ska ha anmält ditt bankkonto för skatteåterbetalning senast den 5 maj 2014.
Du ska få pengar tillbaka enligt ditt slutskattebesked som skickas ut i juni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in