2014-03-22, 16:57
Medlem
Vill inledningsvis be om ursäkt om jag tar upp ett ämne som redan behandlats i en annan tråd men jag kunde inte hitta någon information om det jag tänkte fråga om.

Vid sidan av mitt heltidsjobb i Sverige så har jag under 2014 börjat jobba med översättning och gradering av hemsidor för ett amerikanskt företag. Arbetsbördan varierar kraftigt, men en bra månad som denna så kommer jag att kunna tjäna runt 1500 USD eller så, pengarna sätts in på mitt paypal-konto. I första hand använder jag pengarna på kontot till att handla saker online på sidor där man kan betala med paypal, men om några månader kommer jag att ha ackumulerat en så pass stor summa att jag skulle vilja föra över pengar till mitt svenska konto för att kunna placera pengarna någonstans där jag kan få lite avkastning.

Min fråga är hur pass stor risken kommer att vara att jag åker dit under 2015 om jag inte deklarerar medlen som förs in från paypal under året? Egentligen så bör jag väl deklarera inkomsten, samtidigt så tänker jag att teoretiskt borde inte Skatteverket kunna veta varifrån pengarna som förs över från mitt paypal-konto har kommit? Alltså att jag har fått dem från arbete och inte som en present eller nätpokervinst eller liknande. Säg att jag under året kommer att föra över 40-50 000 kronor eller så till mitt svenska konto, är den summan så pass liten att den så att säga troligtvis passerar under radarn? Har ingen tidigare anmärkning på mina deklarationer så jag är inte "punktmarkerad" för hårdare granskning.

Tacksam för råd!
Citera
2014-03-22, 18:13
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauvage
Min fråga är hur pass stor risken kommer att vara att jag åker dit under 2015 om jag inte deklarerar medlen som förs in från paypal under året? Egentligen så bör jag väl deklarera inkomsten, samtidigt så tänker jag att teoretiskt borde inte Skatteverket kunna veta varifrån pengarna som förs över från mitt paypal-konto har kommit? Alltså att jag har fått dem från arbete och inte som en present eller nätpokervinst eller liknande.

Det är omvänd bevisbörda som gäller. Lägger dom märke till summan och bestämmer sig för att undersöka den så är det upp till dig att bevisa var pengarna kommer ifrån. Säger du bara "dom kommer från poker" kommer du behöva visa upp bevis för detta.
Citera
2014-03-29, 09:13
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Lägger dom märke till summan och bestämmer sig för att undersöka den så är det upp till dig att bevisa var pengarna kommer ifrån.
Ganska långsökt att de skulle upptäcka att en så pass liten summa, de har ingen radar över konton om det inte finns anledning att tro att större brott föreligger.
Citera
2014-03-29, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ganska långsökt att de skulle upptäcka att en så pass liten summa, de har ingen radar över konton om det inte finns anledning att tro att större brott föreligger.

Exakt vad jag hoppas! Jag har ju ett vanligt heltidsjobb och har aldrig varit inblandad i någonting olagligt. Tänker mig att om jag gör ett par överföringar med 5-10 000 kronor spridda över hela året så borde det finnas gott hopp om att de ska passera under radarn. Men om det nu skulle upptäckas, är det värsta som kan hända att jag måste betala typ 30 % skatt på inkomsterna eller kan det bli allvarligare konsekvenser? (kommer vid behov att kunna visa upp dokument som visar att det är en arbetsinkomst från ett riktigt företag och inte några pengar från droger eller liknande).
Citera
2014-03-29, 10:29
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauvage
Exakt vad jag hoppas! Jag har ju ett vanligt heltidsjobb och har aldrig varit inblandad i någonting olagligt. Tänker mig att om jag gör ett par överföringar med 5-10 000 kronor spridda över hela året så borde det finnas gott hopp om att de ska passera under radarn. Men om det nu skulle upptäckas, är det värsta som kan hända att jag måste betala typ 30 % skatt på inkomsterna eller kan det bli allvarligare konsekvenser? (kommer vid behov att kunna visa upp dokument som visar att det är en arbetsinkomst från ett riktigt företag och inte några pengar från droger eller liknande).
För över hela summan på en gång, Skatteverket skiter i ditt bankkonto. Vilken radar är det du syftar på? Det finns ingen radar att oroa sig för, de har inte möjlighet att kolla upp miljoner människors konton.
Citera
2014-03-29, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
För över hela summan på en gång, Skatteverket skiter i ditt bankkonto. Vilken radar är det du syftar på? Det finns ingen radar att oroa sig för, de har inte möjlighet att kolla upp miljoner människors konton.

Med radarn menar jag inte nödvändigtvis skatteverket. Jag vet att det finns system för att hindra penningtvätt, till exempel hos bankerna. Nu är ju de här pengarna förtjänade på ett ärligt jobb så det rör sig ju självklart inte om penningtvätt på det "traditionella" sättet, men jag för ju över dem från paypal till mitt svenska konto och deklarerar inte inkomsten i Sverige så på det sättet är det väl på sätt och vis fråga om svarta pengar.

Men som sagt jag har inga djupare kunskaper/insikter om detta det var därför jag startade tråden för att höra vad folk som kan mer har att säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in