Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-21, 23:30
  #1
Medlem
Holisistics avatar
Har tittat runt men verkar inte säljas några vettiga androidmobiler som inte är större än den gamla iphone 4s.

Jag skulle helst ha ännu mindre men det finns ju verkligen. Vad fan är det frågan om egentligen? Vill alla gå runt med en tegelsten i fickan eller är inte marknadsekonomin intakt?
Citera
2014-03-21, 23:35
  #2
Medlem
ninjutsus avatar
Vad är din definition av "vettig" då? Finns ju hur mycket som helst men kanske inte precis några prestandamonster.
Citera
2014-03-21, 23:39
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Det är väl inte ens möjligt att hitta en 'droid under 4,5" med vettig mjukvara?
Citera
2014-03-21, 23:51
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Det finns filter i ex. GSMARENA (www.gsmarena.com)

Jag gjorde en sökning på minst:

Dualcore 1.5 Ghz
4-4,7" Screen...

http://www.gsmarena.com/results.php3...e=0&sFreeText=
Citera
2014-03-22, 00:25
  #5
Avstängd
Worldominatons avatar
Kolla in Z1 compact. Bra hårdvara och typ 4,5 tum skärm. Anledningen till att ingen vill ha mindre är att telefoner med skärm uppåt 5,7 tum utan problem får plats i fickorna om de är slimmade, som t ex Note 3. Men annars finns slimmade 5 tummare som LG G2 t ex.
Citera
2014-03-22, 00:31
  #6
Medlem
borguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Har tittat runt men verkar inte säljas några vettiga androidmobiler som inte är större än den gamla iphone 4s.

Jag skulle helst ha ännu mindre men det finns ju verkligen. Vad fan är det frågan om egentligen? Vill alla gå runt med en tegelsten i fickan eller är inte marknadsekonomin intakt?

Vi har ett par Sony Xperia Tipo. De är verkligen små 3,2". Du kan testa dem "nästan gratis". Just nu säljer Cdon dem för 699:- inkl. ett Telenor kontantkort förladdat med 1000:-
Citera
2014-03-22, 23:45
  #7
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldominaton
Kolla in Z1 compact. Bra hårdvara och typ 4,5 tum skärm. Anledningen till att ingen vill ha mindre är att telefoner med skärm uppåt 5,7 tum utan problem får plats i fickorna om de är slimmade, som t ex Note 3. Men annars finns slimmade 5 tummare som LG G2 t ex.
Z1 compact är betydligt större än iphone 4s.

Z1: Höjd: 127 mm
Bredd: 64,9 mm
Djup: 9,5 mm
Vikt: 137 gram

4s: Höjd: 115,2 mm
Bredd: 58,6 mm
Djup: 9,3 mm
Vikt: 140 gram

Jag funderade på att köpa Xperia E1 men den var större än vad jag trodde. En sån här skulle vara perfekt men den finns inte i Sverige.

Även gamla xperia sola skulle vara bra men den verkar inte säljas längre
Citera
2014-03-23, 20:06
  #8
Medlem
frank_pes avatar
Här är några ganska nya som högst har 3,5":

LG E430 Optimus L3 II
Sony Xperia E
Samsung Galaxy Fame S6810
Citera
2014-03-23, 20:30
  #9
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Jag skulle helst ha ännu mindre men det finns ju verkligen. Vad fan är det frågan om egentligen? Vill alla gå runt med en tegelsten i fickan eller är inte marknadsekonomin intakt?
Det är lite som Worlddomination säger, nackdelarna förknippad med en större mobiltelefon drunknar i fördelarna. De flesta har inga problem att hitta plats för en telefon med 5-5,5" stor skärm. Och varför då nöja sig med mindre?

Sedan kan det ju vara lite fartblindhet, stor skärm har blivit ett försäljningsargument, precis som hög upplösning på kameran. Intressant är ändå att flaggskeppet från Samsung de tre senaste generationerna legat på i princip samma storlek (4,8", 5", 5.1"). Samma sak om vi ser på Galaxy Note som gått från 5,3" till 5,5" till 5,7 men samtidigt behållit i princip samma dimensioner.

Det känns som om tillverkarna beslutat sig för att 5-5,5" är den "optimala" avvägningen mellan en stor skärm och en smidig telefon. Sony har tagit ett litet steg tillbaka med en modell, men är undantaget som bekräftar regeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback