• 1
  • 2
2014-03-21, 14:29
Medlem
Ok, detta kanske låter som en konstig fråga, men just nu är mat=näring för mig, och inget mer. Smak, konsistens och annat är inte viktigt så länge maten har högt protein innehåll, är lättlagad och självklart är säker att äta.

Jag tänkte steka en kycklingfile till lunch, och för att tina upp den först så lade jag in den på en talrik i micron på 360w i 20 min (skulle duscha osv så 20 min på låg effekt verkade bra). När jag var färdig och öppnade micron så såg kyklingfilen genomkokt ut, helt vit rakt igenom och inget rosa någonstans. För säkerhets skull stekte jag på den i några minuter också, eftersom man alltid hör hur farligt det är med kyckling som inte är helt färdig.

Men nu undrar jag om man kan tillaga kyckling bara genom att "koka" den på en talrik i micron? Är den färdig att äta sedan om den är helt vit rakt igenom? Detta skulle vara kanon för mig då jag skulle slippa massa disk och jobb, samt spara in massa tid. Man kan ju göra annat medans micron gör jobbet.

Hur ligger det till?
Citera
2014-03-21, 14:39
Medlem
pellesvansloess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Ok, detta kanske låter som en konstig fråga, men just nu är mat=näring för mig, och inget mer. Smak, konsistens och annat är inte viktigt så länge maten har högt protein innehåll, är lättlagad och självklart är säker att äta.

Jag tänkte steka en kycklingfile till lunch, och för att tina upp den först så lade jag in den på en talrik i micron på 360w i 20 min (skulle duscha osv så 20 min på låg effekt verkade bra). När jag var färdig och öppnade micron så såg kyklingfilen genomkokt ut, helt vit rakt igenom och inget rosa någonstans. För säkerhets skull stekte jag på den i några minuter också, eftersom man alltid hör hur farligt det är med kyckling som inte är helt färdig.

Men nu undrar jag om man kan tillaga kyckling bara genom att "koka" den på en talrik i micron? Är den färdig att äta sedan om den är helt vit rakt igenom? Detta skulle vara kanon för mig då jag skulle slippa massa disk och jobb, samt spara in massa tid. Man kan ju göra annat medans micron gör jobbet.

Hur ligger det till?

Klart att du kan äta kycklingen så länge den är vit, precis som du säger. M

en då kyckling är bland det känsligaste att tillaga så skulle iallafall jag steka på den en liten stund, dels för att vara på den säkra sidan men också för att det helt enkelt blir godare.
Citera
2014-03-21, 14:44
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Man kan ju göra annat medans micron gör jobbet.
Skriva onödigt långa inlägg för en simpel fråga.
När kycklingen är vit rakt igenom i köttet så är den klar.
Ja. Breaking news , man kan "laga mat" i en mickro om man skiter i konsistens och smak.
Citera
2014-03-21, 14:49
Medlem
Maymons avatar
Mikrovågsugnen kokar också bort all näring i maten så det är väldigt bortkastat att tillaga maten där.
Citera
2014-03-21, 16:29
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Mikrovågsugnen kokar också bort all näring i maten så det är väldigt bortkastat att tillaga maten där.

Hahaha, va? Varför skulle den göra det? För att mikrovågor är magiska och ingen förstår hur de fungerar?

Allt som händer är att vattnet i produkten tar upp energi ifrån mikrovågorna och då blir varma.
Citera
2014-03-23, 20:23
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Hahaha, va? Varför skulle den göra det? För att mikrovågor är magiska och ingen förstår hur de fungerar?

Allt som händer är att vattnet i produkten tar upp energi ifrån mikrovågorna och då blir varma.

Ja du Robin, varför skulle den göra det? Jag vet inte men du kan ju fråga vitaminen B12 om den gillar mikrovågsugnar ;P
Citera
2014-03-23, 20:35
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ja du Robin, varför skulle den göra det? Jag vet inte men du kan ju fråga vitaminen B12 om den gillar mikrovågsugnar ;P

Det blir lite svårt. Men du får gärna länka till en tillförlitlig källa så vi kan reda ut den saken.

Om kyckling i mikro: Visst, om du inte är intresserad av hur det smakar går det förstås bra så länge kycklingen är tillagad. Det går nog också att få ett dugligt resultat med en bra balans mellan effekt och tid.
Citera
2014-03-23, 23:46
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Microwa..._and_nutrients

"Several studies have shown that if properly used, microwave cooking does not affect the nutrient content of foods to a larger extent than conventional heating, and that there is a tendency towards greater retention of many micronutrients with microwaving, probably due to the reduced preparation time."
Citera
2014-03-24, 03:46
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Nej. Varför kommer du med lögner? Källor till ditt påstående vore på sin plats.

Kycklingen är ätklar när den är genomvit. Du behöver inte bekymmra dig över ett oerhörst stort toalettbehov då.
Citera
2014-03-24, 04:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
http://en.wikipedia.org/wiki/Microwa..._and_nutrients

"Several studies have shown that if properly used, microwave cooking does not affect the nutrient content of foods to a larger extent than conventional heating, and that there is a tendency towards greater retention of many micronutrients with microwaving, probably due to the reduced preparation time."

Bästa jävla källan någonsin, helt jävla underbart......
Citera
2014-03-24, 07:46
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreemSupreme

Är du ironisk? Om inte så är det dumt att avsluta med massa punkter då det indikerar sarkasm
Från samma källa:
Citat:
Like other heating methods, microwaving converts vitamin B12 from an active to inactive form. The amount inactivated depends on the temperature reached, as well as the cooking time. Boiled food reaches a maximum of 100 °C (212 °F) (the boiling point of water), whereas microwaved food can get locally hotter than this, leading to faster breakdown of vitamin B12. The higher rate of loss is partially offset by the shorter cooking times required.
Citera
2014-03-24, 07:52
Medlem
Ssadulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreemSupreme
Vad var det för fel på den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in