Citat:
Ursprungligen postat av
ppim
Hej
Jag funderar på att köpa en bostadsrätt i Uppsala inom en mycket snar framtid, är dock fundersam beträffande risken? Jag är superorolig för att det kommer gå ner i samma stund som jag flyttar in.
Vet att det har gått upp så mycket som 15 % på det senaste året men så kan det väl inte fortsätta?
Är det tecken på att det är en bubbla som håller på att spricka?
Har tre år kvar på juristprogrammet så det är den tiden jag minst kommer stanna. Kan ingenting om ekonomi och risker osv. Så om någon med koll kan ge mig råd/tips så är jag evigt tacksam
/bostadsångest
Historisk värdeökning är ingen garanti för framtida värdeökning.
Vänta åtminstone ut bokföringsnämndens slutliga ställningstagande angående fifflet med avskrivningar, som kommer 28 april, innan du gör något du kanske får ångra.
www.bfn.se
Givet att BFN håller fast vid sin nuvarande hållning, att progressiva avskrivningar på byggnader är olagliga, så kommer ett krav på övergång till linjära diton att innebära en av följande:
a/ Rättning i leden: bostadsrättsavgiften måste höjas, kan handla om uppåt 30% för nybyggda (och nyss ombildade) föreningar. Antagligen lägre höjningar i äldre föreningar som fifflar.
b/ Fortsätt som vanligt: styrelsen i den fifflande bostadsrättsföreningen beslutar att inte avsätta några extra pengar till avskrivningen. Avgiften stannar på nuvarande nivå, men föreningen börjar att i bokföringen gå minus. Man börjar alltså bygga upp en skuld till framtida bostadsrättsinnehavare (dvs dig, som snar köpare).
Oavsett om man väljer att a/ rätta in sig i ledet eller b/ fortsätta som vanligt så bör det, i en rationell värld, innebära att priset på lägenheten måste ner. I fallet a/ pga den kraftigt höjda avgiften (enligt logiken höjd avgift, sänkt försäljningspris), i fallet b/ pga den osäkerhet som uppstår för dig som köpare (du vet att det i framtiden kommer en kostnadssmäll, men du vet inte exakt när - har du otur smäller det medans du bor kvar).
Om jag varit i din situation, så hade jag som sagt väntat ut BFNs uttalande 28 april. Först då vet vi med säkerhet om progressiva avskrivningar helt förbjuds. Vi antar att de gör det. Då behöver du fortsätta vänta tills föreningarnas årsredovisningar blir klara. Där kommer det stå klart vilka som väljer alternativ a/ rättning i ledet (dessa höjer kraftig avgiften) och vilka som väljer att b/ låtsas som att det regnar (dessa kommer att börja gå minus i bokföringen).
När du har årsredovisningarna i din hand, så sorterar du bort alla föreningar som valde alternativ b/ eftersom dessa uppskjutna kostnader riskerar hamna i ditt knä i framtiden. Titta istället på föreningarna som valde att höja avgiften. Här bör priserna nu gå ner kraftigt.
Bäst är så klart att utnyttja tiden från nu tills att årsredovisningarna blir klara för att leta upp föreningar som redan idag både skriver av linjärt och på rimlig tid (sett till fastighetens ålder). Dessutom ska de ha låg belåning och vettig underhållsplan. Eftersom det är jättemycket psykologi i fastighetspriserna, så kommer säkert lägenheter i såna här föreningar också att rasa i pris. När du bedömer att det rasat klart så köper du en lägenhet i en sådan förening. Då borde du sitta ganska säkert. Det kan du göra om du köper även idag, men iom att osäkerheterna kring avskrivningarna kommer avgöras ganska snart så bör priseffekten på lägenheter inte dröja längre än till årsredovisningarna. Så vänta tills dess, då kan du nog göra en bra affär.
Tre år är för övrigt lite kort tid för bostadsrätt. Glöm inte att det kostar att bli av med skiten också, mäklaren vill ju ha sitt arvode. Så lägenheten behöver omedelbart stiga 40-50000 kr i värde enbart för att du ska gå plus minus noll vid en försäljning. Du blir även inlåst och får svårt att flytta, eftersom banken kräver att du måste ha sålt innan du får köpa nytt. Så du kan hamna i en situation där du tvingas köpa första bästa lägenhet till överpris eftersom du annars riskerar hamna på gatan.