Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-20, 18:22
  #1
Medlem
triasperiods avatar
Hoppas någon kan hjälpa mig...
Jag har en laptop som jag köpte tillsammans med mitt mobila bredband. På denna var windows 7 redan installerat, och således följde alltså ingen skiva med. Med tiden har det samlats en massa skit på datorn som gjort att den blivit allmänt seg och jobbig. Därför laddade jag ner ett nytt win7 och ersatte det gamla. Datorn blev då pigg som när den var ny.
MEN; nu funkar plötsligt inte hdmiuttaget längre. På tvn är den markerad som om där fanns något, men det står INGEN SIGNAL och datorn reagerar inte öht på att där skulle vara något inkopplat.
Där finns även en knapp på tangentbordet som ger en meny där man kan välja SPEGLA, ENDAST PROJEKTOR och nåt mer. Den knappen funkar inte heller längre...
Kabeln är hel.

Nån som vet hur man kan fixa det?
En annan grej; jag har produktnyckel till win7, som står på en etikett under datorn. Vad har den för poäng när jag inte har nån windowsskiva?

Mycket tacksam för svar
Citera
2014-03-20, 18:38
  #2
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Uppdatera drivrutiner till ditt grafikkort.
Citera
2014-03-20, 19:32
  #3
Medlem
triasperiods avatar
Hur gör man då? Jag fick det tipset av en bekant... Jag gick in på hp's hemsida och skrev där in typ av dator och allt. Då fanns tre olika drivrutiner för grafikkort att installera. Jag provade alla och samtliga gav meddelandet att min dator inte uppfyller minimikraven för detta. Kan man göra på nåt annat sätt kanske? Detta är inte min grej riktigt.
Citera
2014-03-20, 19:44
  #4
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triasperiod
Hur gör man då? Jag fick det tipset av en bekant... Jag gick in på hp's hemsida och skrev där in typ av dator och allt. Då fanns tre olika drivrutiner för grafikkort att installera. Jag provade alla och samtliga gav meddelandet att min dator inte uppfyller minimikraven för detta. Kan man göra på nåt annat sätt kanske? Detta är inte min grej riktigt.

Visst det går att göra på många sätt, men testa slimdrivers programmet, den hjälper dig att hitta rätt drivrutiner till allt.


http://download.cnet.com/SlimDrivers...-75279940.html
Citera
2014-03-20, 20:01
  #5
Medlem
triasperiods avatar
Tack. Ska testa det
Citera
2014-03-20, 20:27
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Eller detta program -> http://www.iobit.com/driver-booster.php

Var bara uppmärksam vid början vid installationen. Välj en Custom så slipper du massa underprogram.
Citera
2014-03-21, 10:54
  #7
Medlem
triasperiods avatar
Jag använde mig av slimdriver, och har även uppdaterat med windows update och nu när jag scannar med det så säger det att min dator är up to date.
Lik förbannat händer inte ett skit när jag kopplar ihop datorn med tvn. Jag har googlat som en tok och kollat en massa olika datorforum, men hittar inga andra lösningar.
När man går in på kontrollpanelen där man ändrar skärmupplösning, så syns där bara en skärm. På alla forum där folk ger råd och tips till andra med hdmiproblem, så har alla dessa människor två skärmar där, bara att den ena inte är aktiverad. Men jag har alltså bara en. Det är som att datorn inte märker att där sitter en kabel. Tvn däremot är markerad på hdmisymbolen, så den känner ju uppenbarligen att något sitter där, men den får ingen signal.
Det borde väl inte vara själva uttaget som gått sönder, det funkade samma dag som jag bytte windows, med det gamla win jag hade. Och jag har inte typ tappat datorn i golvet eller nåt sen dess. Inte ens flyttat på den faktiskt...

Hade jag haft en windowsskiva, kunde jag ju bara byta tillbaka. Men det har jag alltså inte, bara själva produktnyckeln som står på en lapp under datorn.

Idéer någon snäll människa?
Citera
2014-03-21, 15:21
  #8
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triasperiod
Jag använde mig av slimdriver, och har även uppdaterat med windows update och nu när jag scannar med det så säger det att min dator är up to date.
Lik förbannat händer inte ett skit när jag kopplar ihop datorn med tvn. Jag har googlat som en tok och kollat en massa olika datorforum, men hittar inga andra lösningar.
När man går in på kontrollpanelen där man ändrar skärmupplösning, så syns där bara en skärm. På alla forum där folk ger råd och tips till andra med hdmiproblem, så har alla dessa människor två skärmar där, bara att den ena inte är aktiverad. Men jag har alltså bara en. Det är som att datorn inte märker att där sitter en kabel. Tvn däremot är markerad på hdmisymbolen, så den känner ju uppenbarligen att något sitter där, men den får ingen signal.
Det borde väl inte vara själva uttaget som gått sönder, det funkade samma dag som jag bytte windows, med det gamla win jag hade. Och jag har inte typ tappat datorn i golvet eller nåt sen dess. Inte ens flyttat på den faktiskt...

Hade jag haft en windowsskiva, kunde jag ju bara byta tillbaka. Men det har jag alltså inte, bara själva produktnyckeln som står på en lapp under datorn.

Idéer någon snäll människa?

Knepigt värre , men en nödlösning är ju att använda din VGA istället och köpa en sån här, jag har en sådan på en laptop som saknar hdmi uttag, du kopplar usb kabeln in i laptopen och även ljudkabeln in i laptopen och den andra in i VGA uttaget på din laptop, sen från adaptern drar du in en HDMI kabel till tvn, och ändrar med tvs fjärr en källa till det uttaget du har kopplat in HDMI på tvn. t.e.x HDMI 1 eller HDMI 2.Det funkar bra.Du behöver bara koppla in kablarna och ändra en källa med fjärren inga inställningar i datorn.Jag är supernöjd med detta och adaptern är ju billig också.
http://www.dustinhome.se/product/501...apter-w-sound/



http://www.clasohlson.com/se/VGA-til...dapter/38-4705
__________________
Senast redigerad av LastCaLLForALcohoL 2014-03-21 kl. 15:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback