2006-08-28, 23:11
Medlem
coshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Jag skakar liv i tråden igen. Den värsta variant av "skämt åsido" jag sett är "skämt och åsido". Om "skämt och sido" är nonsens så är "skämt och åsido" totalt vanvettigt. Tänker personen över huvud taget på vad han skriver?

OT: Jag blir fullständigt galen på min korkade svåger som säger "skämt å sider". Och han gör det inte en gång..... en kväll med alkohol i kroppen blir det snarare trettioen gånger. *suck*
Citera
2006-08-28, 23:50
Medlem
Egon3s avatar
Om man tar en jäst äppeldryck till surströmmingen så blir det skämt och cider.
Citera
2006-08-29, 00:11
Medlem
vinbras avatar
Nu har jag i och för sig bara skumläst tråden, men jag har inte sett någon ta upp ordet åsidosätta, som väl rimligen borde vara besläktat med åsido?

Man åsidosätter (struntar i) skämtet och går över till allvaret.
Citera
2006-08-29, 10:07
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
... Man åsidosätter (struntar i) skämtet och går över till allvaret.
Etymologiskt sett är det korrekt, men att åsidosätta har fått en stark laddning av att försumma och eftersätta. NEO antyder dock att »sätta åsido« kan förekomma med lös förbindelse och då blir kopplingen till åsido ännu tydligare. Strindberg skrev:
... Er vågar han sätta åsido ...
Att eftersätta och att sätta efter har oftast inte heller samma laddning:

-- Underhållet av fastigheten var eftersatt.

-- Inte skall du sätta efter flickor i din ålder!
-- Dom är inte i min ålder.

Uppslaget Världens gång i Göteborgs-Posten har ibland skämt å sidor, nämligen det för nöjsam läsning reserverade VG-uppslaget.
Citera
2006-08-30, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosh
OT: Jag blir fullständigt galen på min korkade svåger som säger "skämt å sider". Och han gör det inte en gång..... en kväll med alkohol i kroppen blir det snarare trettioen gånger. *suck*

Hmm.... Hur är det med "sent å sider", låter inte fel, vilket det din svåger säger gör, men nu blir jag dock osäker och så är jag för trött för att tänka. Någon som vet? Kanske dialektalt.
Citera
2006-08-30, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grifter
Hmm.... Hur är det med "sent å sider", låter inte fel, vilket det din svåger säger gör, men nu blir jag dock osäker och så är jag för trött för att tänka. Någon som vet? Kanske dialektalt.

Menade såklart sent omsider. Det är nog det uttrycket din svåger har blandat ihop åsido med. http://susning.nu/Omsider . Så både formen sider och sido är äldre böjningar.
Citera
2006-08-30, 10:10
Medlem
coshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grifter
Menade såklart sent omsider. Det är nog det uttrycket din svåger har blandat ihop åsido med. http://susning.nu/Omsider . Så både formen sider och sido är äldre böjningar.

Jag tror att du har helt rätt. Han har helt enkelt irrat bort sig bland språkets mysterier.
Citera
2006-08-30, 10:32
Medlem
Egon3s avatar
Med en druckens envishet återkommer jag till jäst äppelsaft. När bryggerifolk träffas "after work" så snackar de förstås jobb som alla andra. Framåt 22:59 talar de sent om cider.

Edit: after work postponed by 10 hours.
Citera
2006-08-30, 19:10
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Med en druckens envishet återkommer jag till jäst äppelsaft. När bryggerifolk träffas "after work" så snackar de förstås jobb som alla andra. Framåt 12:59 talar de sent om cider.
Om man beställer cider på krogen och får vänta på serveringen kan man, när den äntligen kommer, säga: "Nu kommer cidern sent omsider".
Citera
2006-08-30, 19:37
Medlem
Egon3s avatar
Genom en felaktig siffra pajade jag mitt eget skämt klockan 10:32. Bryggarklockan 12:59 borde angetts som 22:59. Petter styliten var med på noterna ändå, vilket var vänligt.
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
... "Nu kommer cidern sent omsider".
Ja, men man får se upp med JämO om man varierar den med referens till senfärdig servitris:
Nu kommer stumpan sent om cider med skumpan.
OnOff topic: När brandkåren träffas "after work" så snackar dom slang.
Citera
2006-08-30, 19:47
Medlem
Citat:
Med en druckens envishet återkommer jag till jäst äppelsaft. När bryggerifolk träffas "after work" så snackar de förstås jobb som alla andra. Framåt 22:59 talar de sent om cider.

Edit: after work postponed by 10 hours.
Ah! En ordvits, på min ära! Det var inte dåligt...
Trevligt att den här gamla tråden sent omsider har kommit fram i ljuset igen.
Citera
2006-08-30, 20:14
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Genom en felaktig siffra pajade jag mitt eget skämt klockan 10:32. Bryggarklockan 12:59 borde angetts som 22:59. Petter styliten var med på noterna ändå, vilket var vänligt.Ja, men man får se upp med JämO om man varierar den med referens till senfärdig servitris:
Nu kommer stumpan sent om cider med skumpan.
OnOff topic: När brandkåren träffas "after work" så snackar dom slang.
Det gör man även på korvfabriken. http://sv.wiktionary.org/wiki/slang
Likaså på gummiverkstaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in