Citat:
Ursprungligen postat av
Othfanaticos
Har din 6-åring kommit hem och varit otrygg och rädd för att en svart unge har hotat och använt våld mot honom/henne?
Eller är det bara så att du antar att skulle hända?
Kan ta mig själv som exempel.
Under större delen av min uppväxt har jag gått i skolan med invandrare pga att jag bott i en småstad där man inte kan välja "vita" skolor. Har under hela tiden blivit utsatt för kränkningar, hot (med pistol 2 ggr), våld, rasism osv. Alltid av individer från mellanöstern eller kosovoalbaner (detta var innan anstormningen av somalier). Jag var sen att växa och hade ingenting att sätta emot de här personerna som ofta var mycket större och aggressivare än jag samt ofta höll på med någon kampsport. Även de som gick i sjuan när jag gick i nian var man rädd för.
Fick man mvg på ett prov så var det schampo i skåpet eller en fällning i korridoren, var man i duschen samtidigt så kunde man bli fasthållen tills de ropade in blattetjejerna i klassen för att förnedra en. Alltsammans ackompanjerat av "svenne", "vi knullar din svennemamma", valfritt arabiskt skällsord, "sluta plugga svennefitta" osv.
Jag var långt ifrån den enda utsatta kan jag säga. Visst ni kanske tycker man var mesig som inte drog en roundhousekick i nyllet på vederbörande, men jag och många av mina svenska vänner hade väldigt långt till att själva ta till våld. Vi vågade dessutom inte med tanke på konsekvenserna. Jag själv skämdes dessutom för mycket för att säga till en lärare eller mina föräldrar, skulle dessutom bara bli värre av det.
Jag skulle om jag hade barn aldrig riskera att de hamnade i en skola med folk från dessa områden. Visst kan det vara bra att träffa folk från olika kulturer men inte till vilket pris som helst. Då är det bättre att man får resa mycket, åka på utbytesstudier etc.
Det är lätt att vara positiv till invandring om man inte upplevt dess värsta sidor själv, därför tycker jag att det är viktigt att även personer med en negativ inställning till invandring får komma till tals i debatten. Det finns ofta fler anledningar att de är negativt inställda än att de är inavlade bönder som många multikultiförespråkare verkar tro.