Citat:
Ursprungligen postat av
Remloff
1) Det finns skitungar i alla skolmiljöer och i nästan alla klasser. Sedan finns det personlighetsdrag.
Den som är utåtagerande, den som skryter, den som aldrig tar ansvar utan skyller på andra, den som ljuger som en häst travar och den som lipar sig till uppmärksamhet genom att dra känslospektrumet för öppen ridå.
2) Tro mig, jag har nog mött dem alla.
Har du?
3) Det är beteenden som ska punktmarkeras, inte hela klasser. Och om det finns en unge med utländskt påbrå som beter sig förjävligt oavsett orsak, ska denne inte heller komma undan.
4) Om du som förälder väljer metoden att ta ungen från skolan vid en incident, vad lär du barnet då? Att man inte behöver växa upp och att morsan alltid finns där bara du piper lite. Du är helt enkelt en jävla mespropp som förstärker ungarnas rädsla.
Istället för att dra in hela spektaklet hade de ju kunnat tala med lärarna först.
Men något säger mig att sakfrågan om uppfostran här är sekundär för många, just för att det handlar om individer i en invandrarklass. Och då har du helt tappat individperspektivet och att lära ungarna eget ansvar.
1) Alltid samma visa. "Det finns våldtäktsmän i alla folkgrupper"... etc. Ja, det finns skitungar i alla klasser, precis som det finns våldtäktsmän bland alla folkslag, men - oavsett orsak - vissa folkgrupper har mer av den varan än andra.
2) Jag arbetade som lärare, jag har sett detta. Men förutom det så talar undersökningar från skolan sitt tydliga språk: invandrarelever är mer utåtagerande än svenska elever. Det förekommer mer våld och hot och trakasserier.
3) Du har inte barn, förstår jag. Lyssna: mina döttrar ska inte vara en del av något social projekt. Det vi svenskar gör när vi väljer att inte sätta våra barn på invandrarskolor, eller när vi väljer att inte låta dem delta i integrationsprojekt ÄR EN PUNKTMARKERING. Vi har insett att vissa folkgruppers närvaro leder till konflikter som vi inte vill ha, otrygghet för våra barn som det är vår PLIKT att skydda dem ifrån.
4) Som sagt - du är inte förälder, hoppas jag. Det handlar inte om att vara en curling-förälder. Ett barn måste klara sig genom en del svårigheter i livet, och det ska de också göra. Men varför utsätta dem för obehag i onödan? Det är bara meningslöst och grymt.
När en liten sexåring kommer hem och är otrygg och rädd därför att svartmuskiga ungar har hotat och använt våld mot honom/henne... då är det min plikt som förälder att sätta stoppa för detta.
Det är du, i egenskap av omtöcknad mångkulturalist, som inte förstår. Vi svenskar värderar våra barn högre än någon sorts pervers ideologi som är dömd att misslyckas och som vi aldrig bad om att bli en del av.