2014-03-19, 21:10
Medlem
Har en enskild firma som ägnar sig åt städtjänster.

Jag har läst lite om dubbelbokföring, kontoplan osv. kanske det viktigaste men skulle vilja ha ett praktiskt exempel för att förstå mer. Sedan jag startade upp min enskilda firma har jag själv gjort hemsida och marknadsföringen. Har köpt ny data och mobiltelefon. Domännamn, annonssida på internet, betalat offerta.se för att kunna skicka offerter till kunder och köpt visitkort.

Jag kan väl göra avdrag på alla dom här investeringar jag har gjort?

Finns det någon som kan visa på vilka konto följande affärshändelser skulle bokföras?

Vänliga hälsningar.
Citera
2014-03-19, 21:16
Medlem
olasvenssons avatar
Jag kan väl göra avdrag på alla dom här investeringar jag har gjort? JA.

Finns det någon som kan visa på vilka konto följande affärshändelser skulle bokföras? http://www.bas.se/documents/2014/Kon..._2014_ver1.pdf
Citera
2014-03-20, 00:35
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wuawui
Har en enskild firma som ägnar sig åt städtjänster.

Jag har läst lite om dubbelbokföring, kontoplan osv. kanske det viktigaste men skulle vilja ha ett praktiskt exempel för att förstå mer. Sedan jag startade upp min enskilda firma har jag själv gjort hemsida och marknadsföringen. Har köpt ny data och mobiltelefon. Domännamn, annonssida på internet, betalat offerta.se för att kunna skicka offerter till kunder och köpt visitkort.

Jag kan väl göra avdrag på alla dom här investeringar jag har gjort?

Finns det någon som kan visa på vilka konto följande affärshändelser skulle bokföras?

Vänliga hälsningar.

Gör dig själv en stor tjänst och anlita en revisor.
Citera
2014-03-21, 19:25
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Gör dig själv en stor tjänst och anlita en revisor.

Ja herregud! TS startar upp ett städföretag och det är ju inte så svårt, fram med moppen och litet tvättmedel. Och så köps det lite el- och dataprylar och så är allt frid och fröjd.

Tycker Wuawui

Har man lite i hövvet innan man drar igång ett företag så ska man också lära sig lite om företagsekonomi och bokföring, men det glömde visst den här pajasen Wuawui.

Du behöver först och främst bokföringshjälp och som också hjälper dig med dina intäkter och utgifter. Gör det snabbt!
Citera
2014-03-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja herregud! TS startar upp ett städföretag och det är ju inte så svårt, fram med moppen och litet tvättmedel. Och så köps det lite el- och dataprylar och så är allt frid och fröjd.

Tycker Wuawui

Har man lite i hövvet innan man drar igång ett företag så ska man också lära sig lite om företagsekonomi och bokföring, men det glömde visst den här pajasen Wuawui.

Du behöver först och främst bokföringshjälp och som också hjälper dig med dina intäkter och utgifter. Gör det snabbt!

Är det inte bättre att han får hjälp med sina intäkter och KOSTNADER?

För av intäkter och utgifter lär det inte bli något resultat!!
Citera
2014-03-23, 14:58
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskiTaski
Är det inte bättre att han får hjälp med sina intäkter och KOSTNADER?

För av intäkter och utgifter lär det inte bli något resultat!!

Rätt av dig!
Citera
2014-03-25, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wuawui
Jag har läst lite om dubbelbokföring, kontoplan osv.

Uppenbarligen inte tillräckligt...

http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx

Gratis och (nästan) allt du behöver veta.
Citera
2014-03-25, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonan1992
Uppenbarligen inte tillräckligt...

http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx

Gratis och (nästan) allt du behöver veta.

Har läst det där och mycket mer men jag antar att jag bara är lite för nervös för att ta första steget och sätta igång med det praktiska, jag antar att det bara e tuta o köra så år man lära sig av misstagen på vägen, tack för ingenting alla.
Citera
2014-03-25, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag kan väl göra avdrag på alla dom här investeringar jag har gjort? JA.

Finns det någon som kan visa på vilka konto följande affärshändelser skulle bokföras? http://www.bas.se/documents/2014/Kon..._2014_ver1.pdf

Det här kommer hjälpa mig mycket i bokföringen, tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in